Fler...

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Gött med bad
Ljungen blommar för fullt, superfint

Alltid trevligt med Stockenträff! I år svängde vi in på Stocken fredag eftermiddag, hade en tanke om att köra upp på torsdagen men vi fastnade visst nånstans 🙂 I år körde vi stugbilen Winzent så vi slapp krångla med tyghus, bara att parkera och lasta av kajakerna. Lite hej och snack innan vi gick bort till stranden för bad. Riktigt gött i solnedgången. Sen tillbaks för mer tjöt.

Strax dax för mat i restaurangen, lite långsam kö men det går ju lika bra att snacka skit i en kö som sittandes på rumpan vid ett bord eller vid tälten 😉 Tacobuffé var ok men inte så vi hoppade högt. Det var även bildvisning på kvällningen, både om Helgelandskusten och om fiske, vi missade det, hade fullt upp med öl och tjöt 🙂 Gött snack i några timmar med gamla och lite nya bekantskaper innan vi landade i dubbelsängen i plåttältet.

Vaknade rimligt utsövda, den vanliga morgonrutinen (hemma som i stugbilen) med två rundor kaffe i mockabryggare i säng respektive soffa/förarfåtölj och sen var vi redo för lite frisk luft och frukost. I vanlig ordning tycker vi det är gött att göra mycket i eget tempo så när folk började klä på sig för paddling var vi några timmar efter. Ett tag hade vi målet ”sist ut på vattnet och sist in på land” men sen var det nån som var ännu slöare 🙂

Kajakparkering och tältparkering
På väg ut

Imponerande mängder paddlare som skulle ut på Tjörn kajakklubb & Friluftsfrämjandets turer och sen såklart massa små och mindre grupper i blandade konstellationer som gav sig av. På stranden fanns även några utställare i form av Kajaktiv, Struer/Björn Thomasson samt Petrus Kajak.

Så småningom kom vi ut på vattnet. Paddlade utåt Hermanö huvud och träffade på familjepaddlare, hundpaddlare och lite annat på vägen, kul och imponerande att alla kan vara med. På Hermanö var det skapligt med folk men ändå ganska lugnt i Champagneviken. Vi hoppade iland, spanade på vågorna, lunchade/fika och gick en topprunda för lite vy. Hermanö är alltid finfint, hade väl hoppats på lite skummisar/klädsimmare/hjälmisar i vågorna/skummet men de hade nog dragit vidare.

Vidare bort mot Vallerö, vi tog raka spåret så fick vi känna lite på vågorna och hälsa på hjälmpaddlarna/klädsimmarna ute i Vallerösundet. Iland på Vallerö strax efter att de stora grupperna gett sig av, bad och en fika och lite tjöt med Ralf & Pelle.

Sen inåt igen, var iland på Guløy där var (oxå) länge sen vi övernattade.

Tidigt hungriga så vi stack bort och glufsade i oss varsin supergod Pizza innan köerna och buffén drog igång, kändes som ett bra val. På utsidan stod Millekul och demonstrerade LyoFood så vi fick tjötat lite där med. Bildvisning av Nicklas från Millekul med bilder från kajakutflykt kring Raja Ampat, ser rätt okej ut men fy tusan vad varmt det verkar. En Frej-kajak lottades också ut bland de som provpaddlat, bra utdelning för en paddelrunda 🙂 Mer tjöt och lite pilsner och en rackarns massa knott.

Några var visst ute och mareldspaddlade både fredag och lördag men vi fick, som vanligt, inte tummarna loss, lätt att fastna i slö, slapp och likgiltig-läget när man är iland, torr och go.

Söndagsmorgonen bjöd på lite fukt från ovan men inte farligt. När jag kom ur sängen kändes axeln som om den ville vila så jag satsade på en torrdag. Blev lite slöande här och där och lite promenader och fotonördande. Pia drog på glassrunda till Gullholmen med Kotte och Henrik. Campingen började tömmas och vi bestämde oss för att stanna en natt till. Blev en go seneftermiddag tillsammans med Bosse från Stockeboda. När det blev riktigt mörkt lyckades vi ta oss i kragen och kom ut på en mareldsrunda. Det var riktigt riktigt mycket mareld, det är alltid så otroligt häftigt att paddla omkring när det glittrar omkring kajaken, paddeln och man känner sig som Tingeling när händer förs i ytan. Grymt fint!

Måndagen ägnades åt frukost, kajaklastande och sen avfärd. På vägen tog vi en runda inom Skulpturparken Pilane på Tjörn, riktigt koolt ställe. En runda inom Kajaktiv Tjörn blev det också, attans vilket bra läge de har, där snackar vi vattennära på riktigt 🙂

Riktigt trevlig utflykt till Bohuslän, vi brukar kalla det regnkusten men i år var det mest sol 😉 Stockenträffen har fått ett uppsving senaste åren när Tjörns Kajakklubb har fixat en (hel) del med det. Känns som en klart vettig nivå. Kul att Stockenträffen som firar 20 år nästa år kommit tillbaka som den mest besökta kajakträffen. De andra lite större tillställningarna verkar inte arrangörerna orka med och/eller så har de svårt att få deltagare. Stockenträffen hade premiär 1998 och arrangerades då som ett symposium med mycket programpunkter under ett par år sedan blev det ett lättare arrangemang under ett par år med skapligt mycket deltagare för att sedan hållas vid liv av MestUte och TjörnKajak under några år innan det nu på senare år tagit fart igen. Björn Thomasson har skrivit lite historia här.

Kul att träffa likasinnade och paddla i finfina paddelvatten, mest energipåfyllning gav nog en deltagare som vi känner sen tidigare som tagit sig ett trekvartsdussin månader ledigt för att paddla, vandra och bara vara, fifan vad glad man kan bli. Inspirerande och imponerande! Att snacka går ju men att snacka så det går är svårare. Gör man som alla andra blir man som alla andra. Hejaheja!

Klart kul och himla bra jobbat av Tjörns kajakklubb! Vi lär komma åter! Här finns bilder från våra tidigare utflykter till Stockenträffen. På Instagram postas en del bilder under hashtaggen #stockenträffen

Vi har missat ett par Stockenträffar genom åren, det kan tyckas väldigt slarvigt men vatusan, nån ska stå för slarvigheten också 😉

Andra om Stockenträffen 2017

Hjämisarna i Vallerösundet

Lagom trångt efter att storgrupperna dragit vidare
Plåttältshäng på söndagskvällen, inte många paddlare kvar
På väg ut för lite Mareldspaddling på söndagskvällen
En stor grupp med Havets kackelackor på väg mot Vallerö
En stor grupp med Havets ”kackerlackor” på väg mot Vallerö
Mot Vallerö
Hela familjen Lidberg/Thyne ska med! Två kajaker, två vuxna, två barn och hunden Ewok. Koolt!
Mer familjepaddlare! Ett tvillinggäng till :)
Mer familjepaddlare! Ett tvillinggäng till 🙂
Grönblå filur med Hermanöhuvud bakom sig
Paddlarna snirklar med Orust i bakgrunden
Välfyllt på Hermanö
Johan finklädd runt halsen i alla fall ;)
Johan finklädd runt halsen i alla fall 😉
Snart iland. Kul att åka kajak men nog ännu roligare att få springa på landbacken
Robin i champagneviken
Trångt i skärgården
Kajaktiv på Tjörn
Pilane, koolt landskap och imponerande skulpturer
Ljung, klippor, hästar och en kajaksmurf

1 svar på ”Stockenträffen 2017”

1. Synd det inte gick och se min Helgelandsföreläsning längre bak. Men ni har ju varit där några gånger 🙂 Jag fick med några få bilder ifrån Grönland också men jag hade varit hemma mindre än 24 timmar så jag hade inte hunnit göra färdigt några foton.