Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Kajakbelysning – se och synas i kajak – reflexer, lanterna och pannlampa

En lanterna syns på långt avstånd när det är mörkt
En lanterna syns på långt avstånd när det är mörkt.

Oavsett vett, etikett och sjöregler så är det bara att konstatera att en (eller flera) paddlare syns väldigt dåligt på vattnet även när det är ljust och finväder. Det blir inte heller bättre av sämre väder, dis, regn, snö, vind, vågor och dimma.

Så en bra grundtanke det är att man inte syns alls och paddla därefter, längs med stränder, där det är grunt osv och på sätt slippa få större och snabbare båtar över sig. Och även om man tror man syns och att man har ”rätt” så gör det troligtvis jätteont att få en stor båt eller färja över sig 😉

Visst kan en paddlare synas på radar under optimala förutsättningar, men det är inte alltid det är det. Och visst syns en paddlare från en båt utan tillbehör under rätt förutsättningar och förutsatt att båtens besättning kikar åt rätt håll.

Synliga färger och reflexer

Men vad ska man göra för att synas då? Dagtid är en bra plan att ha en kajak i synliga färger, som regel klara färger, t.ex. rött, blått, orange, gult osv. Detsamma gäller kläder. Förutom att svart är, har varit, och alltid kommer vara det nya och gamla fula är det dessutom väldigt osynligt. Kan dock synas bra på väldigt grunt vatten med ljus sandbotten eller i konstant brytande vita vågor.

Reflekterande dekaler/reflexer på paddeln syns oxå bra eftersom paddeln är det som rör sig hela tiden. En paddel i finfärg och/eller med reflekterande material syns bra på långt håll när man paddlar. Sätt på både fram- och baksida så syns du från nästan alla riktningar. Stör inte så mycket som man kan tro. Det finns reflextejp och andra reflekterande självhäftande material i många varianter. Vill man lyxa till det kan man be en dekorfirma skära ut figurer i reflexmaterial för paddel och kajak.

Tre kajaklampor
Kajakbelysning – tre olika varianter av kajaklampor

Men när det är mörkt då?

När det mörknar hjälper varken reflexer eller klara färger så länge man inte får ett sökarljus eller annat ljus på sig. Ett vitt ljus som syns från alla håll är en bra plan. Så en liten vit lampa på huvudet kan fungera. I den bästa av världar kan man kanske ha en som lyser lite svagt framåt också då det blir lite ljus för kartläsning utan att påverka mörkerseeendet. 

En lanterna bak som är upphöjd är ingen dum idé men samtidigt vill man inte ha alltför långa spröt som sticker hit och dit.

Det som vi använt mest är en lanterna från Paddlers Supply som vi fäst en bit bakom sittbrunnen med sugkopp. Den är cirka 30cm hög och själva ljuset cirka 7cm. Den syns då bakifrån och lite snett framifrån. Lanternan har fungerat bra i säkert 7-8 år och klarat av både bad och ett antal turer i både salt och sött vatten. Ett annat märke är Kayalite.

Sen brukar vi komplettera med en halvrejäl pannlampa (nu oftast Petzl Nao) som man kan tända om det kommer båtar och rikta mot en båt för att markera om det skulle verka som om den inte sett oss. Dessutom är det smidigt med ett rejält sökarljus för att kunna spana av en ny ö på lite håll för att leta lägerplats. 

Vi har även använt Navisafe NaviLight 360° en del. Den vita varianten, inte Rescue. Den är också smidig att använda och kan även fungera som blinkande ljus om man skulle behöva få mer uppmärksamhet. Navisafe finns även i en grön och röd variant om man vill kunna visa vilken riktning man har också, kanske viktigast om man snurrar mycket bland andra båtar och farleder. Navisafe kan man fästa direkt mot däck (eller kepsen) med magnet på insidan eller så finns det sugkoppsfästen och annat till den med. Har bara haft den ett par år den har hållt bra.

En annan superliten lanterna som vi ganska ofta nöjer oss att ha med är Orbiloc Safety Light. Den tar ingen plats och kan åka med i flytvästfickan, väger 28 gram. Lätt att fästa på keps, mössa, däckslina, flytväst eller kläder. Räcker egentligen väldigt långt. Det är den vi alltid har med oss. Vet vi att vi ska mörkerpaddla så följer någon av de större med. De här små lamporna finns även som röda och gröna om man vill bli mer båtlik.

Vill man bara synas lite, till exempel för att hålla ihop en grupp och utan att blända varandra kan man använda ljusstavar. De vanligaste är engångsprylar för festbruk, man knäcker och skakar staven och då lyser de ganska många timmar. Finns sådana som är tänkta för vattenbruk men även mängder som är mer tänkta för inomhus- och partybruk. Små, enkla och billiga räcker långt så länge det inte är megaexpeditioner långtbortistan.

Det finns även massvis av små ledlampor som är mer eller mindre vattentäta. En enkel nyckelring med ledlampa som läggs i en tät plastburk kan synas långt och hålla länge. Fungerar även bra med ficklampor och pannlamor eller annat ljus i glasslådor, fryslådor, vattenflaskor med mera.

Vad säger reglerna?
Hos Transportstyrelsen går det att hitta komplett info om de flesta fartygsregler men nedan det som gäller som är aktuellt för mindre segelbåtar, roddbåtar och kanoter, kajaker:

Regel 25 – Segelfartyg på väg och fartyg under rodd

a. Ett segelfartyg på väg ska visa 1) sidoljus, 2) akterljus.

b. På ett segelfartyg med en längd under 20 meter får de fartygsljus som föreskrivs i a sättas ihop i en sammansatt lanterna placerad i eller nära masttoppen, placerad där den syns bäst.

c. Ett segelfartyg på väg får, utöver de fartygsljus som föreskrivs i a, visa två runtlysande ljus placerade lodrätt ovanför varandra i eller nära masttoppen och placerade där de syns bäst. Det övre ljuset ska vara rött och det nedre grönt. Dessa fartygsljus får inte visas tillsammans med den sammansatta lanterna som medges i b.

d. 1) Ett segelfartyg med en längd under 7 meter ska, om praktiskt möjligt, visa de fartygsljus som föreskrivs i a eller b. Om så inte är fallet ska segelfartyget ha till hands en elektrisk lampa eller en tänd lanterna som visar ett vitt ljus. Detta ska visas i så god tid att kollision kan undvikas.

2) Ett fartyg under rodd får visa de fartygsljus som föreskrivs för segelfartyg i denna regel. Om fartyget inte gör det ska fartyget under rodd ha till hands en elektrisk lampa eller en tänd lanterna som visar ett vitt ljus. Detta ska visas i så god tid att kollision kan undvikas.

Så med andra ord får kajaker såklart ha lanternor och andra ljus som vanliga båtar. Fast det är inget krav, det räcker med tillgänglig ljuskälla som kan visas vid behov.

Komplett Sammanställning av regler gällande lanternor kan hittas hos Transportstyrelsen här.

För de allra flesta är nog en liten orbiloc-lampa eller motsvarande lanterna det smidigaste och bästa. Gärna kompletterat med en rejäl pannlampa. Tänk bara på att det här med att tända belysning vid behov kan vara lite lurigt, det är inte alls säkert att man kan förutse behovet. Är det lugnt och stilla kan man höra båtar på håll men även svag vind & vågor eller att en båt kommer bakifrån kan göra att den missas helt, därför är någon form av lanterna/ljuskälla som lyser kontinuerligt att föredra. Kommer du paddlandes runt en udde i mörkret och det kommer en båt på kollisionskurs kan du bli stressad och går det kanske lite vågor har du kanske fullt upp i mörkret ändå och har inte koll på tändandet. (jämför med att ta på flytvästen strax innan behov eller ringa brandkåren strax innan behovet av hjälp uppstår…)

Hemgjord kajaklampa. Diodlampa i en konservburk som fästes på kajaken eller hängs i flytvästen
Hemgjord kajaklampa. Diodlampa i en konservburk som fästes på kajaken eller hängs i flytvästen
Smidig vit lampa som kan fästas varsomhelst, här på flytvästen
Smidig vit lampa som kan fästas varsomhelst, här på flytvästen. Orbiloc fungerar fint på kepsen, kajaken, flytvästen osv.
Navilight
Navilight
Kajaklanternan från Paddlers Supply
Kajaklanternan från Paddlers Supply

2 svar på ”Kajakbelysning – se och synas i kajak – reflexer, lanterna och pannlampa”

  1. Vill kommentera Navisafe-lampan, som känns så potentiellt bra men har några brister. För det första så sjunker den, och inte som den marknadsförs att den flyter och fungerar som man-over-board, ”plats-markering”. Om den flöt så skulle man våga ha den i magnetfäste på däck. För ca 300kr finns ett svanhalsfäste med sugpropp att köpa. För mej har inte magnetfäste genom däck varit ett altenativ. Jag har satt fast fästet i däcket med en rem. Om man paddlar i grupp så är ljuset väldigt starkt och bländande, även om man drar ner på minimistyrka. Man kan då tex dra en eller två vita strumpor över den så fungerar den så att alla i gruppen ser var man är, men utan att förstöra deras mörkerseende. Synd att den sjunker, men har dom korrigerat det, så vill jag gärna ha den kvar. Jag ska lämna tilbaka min som jag köpte våren 2014.

    Här ett klipp som visar hur den sjunker:

    Svara
    • Hej! Ja vi har också råkat ut för en som sjunkit. Märkligt för vi har även använt en helt löst och kastat så högt och långt vi orkade från kajaken (i sötvatten, sjö) och den dök ner under ytan och kom sen upp igen och flöt sedan på ytan. Vet inte om det var olika årsmodell på dem. Jag kunde inte se klippet, var visst privat.
      Håller med om skarpheten, gäller ganska många lanternor, svårt att ha nåt som syns bra på långt håll och samtidigt inte bländar i närområdet såklart.
      /erik

      Svara

Lämna ett svar