Fler...

Gö & Tosteberga

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

I veckan tog vi oss en liten utflykt med stugbilen i österled. Blev besök på två favoriter; Tosteberga hamn i östra skåne och Gö i Blekinge. På vägen mot östra sidan svängde vi av mot Bockeboda. Vi har passerat skyltarna mot Bockeboda massor av gånger på väg till/från Blekinge men alltid slarvat med besök. I onsdags blev det av. Bockeboda är verkligen ett superfint område med fina vandringsleder, mtb-led, ridstig med mera. Vi tog en av slingorna genom mycket varierad skog och lagom med upp och ner. Sen vidare mot lilla hamnen i Tosteberga. Där var det rejäl renovering på gång av servicehuset efter att en kranbil vält på det tidigare i år men en vagn med toa/dusch gjorde servicen ungefär som innan. Fyra bilar fanns redan på plats som stog i ytterled. Fanns platser lediga men vi är ju sällan trängselsugna så vi ställde oss lite i bakkant 😉 Tog en promenad och hängde sen i stugbilen med god mat & dryck och en gnutta toksurf.

Somnade så småningom efter god sömn. Dimmigt ute och åtta plusgrader. Efter ett par rundor kaffe tittade solen fram och vi gick bort till stranden för ett bad. Svalkade gött. Gick en runda inåt också innan vi så småningom körde vidare. Körde ner till Järnavik och tog lunch i solen på en bänk ute i hamnen. Superfint och länge sen vi var där. Körde ut på Almö en sväng och gick en runda. Riktigt fint där med, speciellt i sånt superväder.

Vidare mot Gö som vi besökt flertalet gånger. Ett favoritställe med superfin natur. Lite bilar på plats men långtifrån trångt. Parkerade och gick en runda ut mot Nötanabben och sen längs vägen tillbaka. Plockade lite stolt fjällskivling innan det mörknade. När det blev helmörkt drog sig de sista andra besökarna vidare och vi blev själva kvar. Blev Pizza i Omnian till middag. Blev supergott!

Efter ännu en god natts sömn vaknade vi med fem grader utomhus och cirka tio inne. Gött att vrida på värmen utan att gå upp ur sängen och sen ligga kvar ett tag till värmen kommer upp lite 🙂 Efter kaffe och frukost var vi redo för promenad igen. Södra delen är ännu finare än den norra och det blev en fin runda i dimman. Såg ganska många Stolta fjällskivlingar men hade inte med något att bära i så vi plockade bara några i slutet av rundan.

Så småningom drog vi vidare. Tänkte först bada vid Millegarne men där stod en bil med en fågelskådare med stor kikare och vi tänkte att vi skulle låta honom slippa två nakna badare mitt i tubikarens öppning 🙂

Körde in till Ronneby och spanade in ställplatsen vid Östra Piren. Ganska fint för att var i en stor hamn, de har fått till det riktigt bra, där får vi bo en annan gång. Sen körde vi åt nordost, snirklade runt lite på småvägar hit och dit, himla fina omgivningar där. Så småningom landade vi för lunch på Stora Blötan badplats, där hade vi stannat tidigare kom vi på 🙂 Sen hemåt via Tingsryd, Osby osv. Tömde toatanken i Våxtorp och sen sent dagens dopp i Rössjön hemmavid. Go liten oktoberutflykt.