Hemomkring är för oss nordvästra skåne. Strax utanför Munka Ljungby och Ängelholm har vi bott mer än 25 år. Knäckebröhult kallar vi trakten som egentligen heter Kollebäckstorp.

Nära Hallandsåsen och sjöarna Västersjön och Rössjön. Rimligt nära skånes finaste paddelvatten Hallands Väderö och Kullaberg.

Goa omgivningar för natur, friluftsliv, mtb, bad, vandring, tystnad och frisk luft precis utanför dörren. En bit från skärgårdarna men svårt att få allt 🙂

Nedan några inlägg taggade med hemomkring.

Låga fasta kostnader – Boendet

Att välja att ha eller försöka skaffa sig låga fasta kostnader är en bra start för att få mer fri tid och, eller, lite mer

Droppbevattning i odlingstunneln

Våren 2017 skaffade vi en mackapär för automatisk bevattning i vår odlingstunnel. Sommaren 2018 fick vi upp den i vår nya tunnel. Vi valde en

Erik har visst helt fastnat i Hipstamaticträsket ;-)

Skogscykling i Knäckebrödhult

En förmiddagsrunda på bergscyklarna i skogen är inte alls fel. Mulet, blåsigt och finfint!     Gött med lite luft. Jo, men annars verkar ju

Lite ljus kvar

Paddelpremiär 2017

När man nästan började tro att det inte skulle bli nån paddling under 2017 (eller i alla fall inte i januari) blev det i alla

Lä på Rössjöns norrsida

Äntligen marsbad i Rössjön

Långt mellan doppen, men det blev i alla fall ett marsdopp (glömde visst det när vi var i Fjällbacka…). Hade egentligen tänkt sticka iväg till

Tvåhundra baddagar i rad

På vår sensommarutflykt passerade vi och passade på att fira tvåhunda baddagar i rad. Blev ett soligt bad i Mellanfryken. Gött. Hundra badddagar passerades i

Stearinljusmys och stearinsljusfoto

Lite strömlöst ett tag

När Simone drog förbi härom dan så var det inte helt otippat att strömmen skulle försvinna en sväng. Och bor man utanför avgas- och asfaltsland

Vid ena pirarmen

Grått på Skälderviken

Äntligen lite februaripaddling. Vi har inte blött paddlarna sen vi var på Valö i mitten av januari. Verkligen på tiden! Hade tänkt oss

Skridsko idag igen!

Idag har vi slösat bort 😉 en dag med skridsko igen. Efter ett snabbt morgonbak startade vi någorlunda tidigt med ett varv Runt Västersjön (vår

Hallands väderö i somrigt majväder

Igår blev det en sväng till Hallands Väderö. Jag sjösatte i hamnen i Torekov och paddlade ut kring lunchtid. Riktigt gött väder med sommarkänsla. Ett

Go söndagskväll på Rönneå

Go runda på oskrynkligt vatten. Ån som en spegel. En hel del folk ute i finvädret, mycket fiskare på pirar, bryggor och båtar.

Fortfarande vinterlandskap i skåneland

Solsken, svag vind, snö och nästan tvåsiffriga minusgrader! Superfint! Men strax efter lunch var det nog 4-5 minus. Promenix och cykelrunda uppe vid Västersjön idag

Höstflygmorgon hemmavid

Måndag till onsdag denna veckan ar det varit grymt fint höstväder. Strålande sol och lite krispiga mornar. I måndags var det extra fint morgonljus så

Längs med vår lilla väg

Nikon & Maskrosor

Om det var gullvivechock på Valö i helgen så är det maskroschock hemomkring nu. Riktigt fint när det är gult i mängder både här och

Solig vinterkänsla hemomkring

Idag hade vi säsongens första morgon med lite vinterkänsla hemomkring, ingen snö dessvärre men åtta minusgrader och en grymt fin morgon. Vi körde upp och

Mycker svamp nu

Svamparna växer

Svamparna växer så det knakar nu, svamp överallt efter att vi varit borta och paddlat ett par dagar. Kuligt! Taggsvamparna och Trattkantarellerna har tagit bra

Solnedgångspaddling på Skälderviken

Efter ännu en ovanligt oktobervarm dag stack vi ner till Skälderviken för lite solnedgångspaddling. Riktigt gött i det sneda kvällsljuset. Blev en kvällsmacka i kajaken

Mellandagssol på Skälderviken

Igår blev det äntligen lite padding. Jag tog en runda på Skälderviken i det fina och sneda solljuset. Inte en människa ute på havet men

Cykel med dopp

Årets första cykeltur med sjödoppsinslag. Riktigt gott. Lågt vatten så det fick bli rulldopp 🙂 Runt 20 grader i luften och svaga sydliga ljumma vindar.

Spångigt mosshäng uppe på Hallandsåsen

Älemossen måndagsmys

Idag tog vi oss en promenad vid Älemossen uppe på Hallandsåsen. Vi tycker vi är rimligt flitiga på att röra oss i närområdet men denna

Måne lyser klart så här i vinternatten

Månen lyser så fint

Idag på kvällskvisten var det tokigt fin måne. Svårt att fånga bra på bild men ett försök kan man ju göra. Svalt ute så det

Måndagsförmiddag på Rönneå

Idag blev det en liten runda på Rönneå. Riktigt fint väder. En del höstfärger längs ån men mestadels grönt. Såg Kungfiskare på flera ställen! Gött,

Skäldervikskväll

Högsommar på riktigt igen. Vi körde ner till Skälderviken och tog en go kvällspaddling. Sjösatte vid niosnåret och tog en runda utåt Skepparkroken & Magnarp.

Grått, slaskigt och blött. Bättre med cykel än skridskor på sjön idag

Skånevintern tillbaka

Idag kom den normala skånska vintern tillbaka igen, runt nollan i temperatur, skapligt blåsigt och så regn på det. Tokmysigt 😉 Men skönt med lite

Hur fick veden plats därinne

Tömmer vedboden, allt för att veden skall värma fler gånger 😉 Ved värmer många gånger, i alla fall om man fäller den och fixar själv.

Ekoxekompost

Efter att ha sett flertalet ekoxekomposter borta i Gö naturreservat blev jag sugen på att ha såna hemma också. Ekoxekomposten är alltså inte till för

Tjejligan

Idag har jag haft tjejligan på besök. Lite decimerad grupp, men kul hade vi ändå. Vandrade en runda på Djurholmen, ett strövområde på Hallandsåsen, plockade

Promenadskor

Hovshallarpromenad

Grått och regnigt ute vid Hovs hallar idag, men fint som tusan ändå och inte alls så trångt 😉 Skön promenad från Kattvik längs med

Många tält på Rävholmsträffen 2005?

Soffan istället för Rävholmen 😉

Planen var att dra till Rävholmsträffen i fredags kväll… Men kuling från söder i fredags och regnprognoser gjorde att vi skippade det. Och sen tyckte

Det börjar grönska

Kul när de små fröna visar sig och det blir grönt 🙂 Årets odlingssäsong startade för några veckor sedan och en hel del har kommit

Februaribad i sista stund

Nästan så februari blev obadad, vi har inte badat sen i januari, men idag fick vi tummarna loss. Ut till Segeltorpsstrand på Bjärehalvön. Inte så

Kajakerna pekar mot solnegången

Oktoberkväll på Skälderviken

Idag blev det en riktig go kvällstur på Skälderviken. Finfint kvällsljus och solnedgång. Inte alls trångt på vattnet trots att det är är söndag, konstigt

Nikon slöar ute, sommaren 2009

Nikon fångar inga fler möss

Vår älskade katt Nikon drog vidare igår. Han har varit lite trött och hängig på sistonde. Är man drygt 17 år och bonnkatt kan det

Sval och fin solnedgång på Kullaberg

Kullaberg är ju alltid fint, oavsett väder och årstid. Idag kring solnedgångstid var inget undantag. Men oj vad ruggigt det var där nordostvinden kom åt.

Lördagsmys på Rönneå

Efter vildväxtvandringen och lite storkspan och promenader kring Fulltofta hängde vi hemomkring en stund innan vi körde in till Ängelholm för en lite solnedgångstur på

Vid Trolle Hallar

Goecaching vid Trolle Hallar

Fick bli en kort skattletningsrunda uppe vid Trolle Hallar idag på eftermiddagen. För att leta upp och plocka geocaching-gömman Snapphanestallarna. Skoj med lite skattletning! Och

Hallands väderö i go marssol

Idag blev det en superfin tur ut till Hallands väderö. Väderprognoserna såg verkligen strålande ut. Ställde frågan efter paddelsugna på facebook igår och Christian nappade.

Vindskyddsmys

Hålehall vindskyddsnatt

Vi tog oss en vindskyddsnatt vid Hålehall ute på Bjärehalvön. Alltid gött att sova ute. Vindskydd gör att man slipper ta med tältet och att

Vedtriangel

Har man eget boende vill man såklart ha möjlighet att elda med ved. Både mysigt och värmande. Dessutom är vedhanteringen trevlig. Gött att vara ute

Isformationer i små vattendrag i närheten av Trolle hallar

Isigt i bäcken

14 minus i morse, men nu värmer solen. Finfin promenix i bokbackarna norr om Rössjön i förmiddags.

Hovs hallar, snäckor & dopp

En helg med finbesök, promenad vid Hovs hallar, Rössjön och Skummesslöv. Rössjödopp, Besök på teckningsmuseum och gött sällskap. Finfint!

Ormvråk utanför fönstret

En Ormvråk landade precis utanför sovrumsfönstret flera gånger idag, den har nog hittat nåt spännande där. Smidigt när man kan fotografera fåglar så enkelt. Oftast

Mera raps och mera finhimmel

Gula fält

Det är inte bara i trädgårdslanden det växer. Kul och snyggt med alla rapsfält och maskrosfält som blommar vart man än vänder sig i skåneland

Liten fors i Rössjöholmsån vid Munka Ljungby

Fors & fina färger

Liten fors i Rössjöholmsån vid Munka Ljungby Hemmaslöande idag. Men lite skogslufs och cykling. Riktigt fina färger ute trots att det varit mulet och grått

Premiärdopp 2020

Det är ju alltid synd att slarva bort för mycket tid av året. Idag blev det i alla fall premiärbad för 2020. 9,5 timme för

Skälderviken efter snön

I morse snöade det, minsann vitt ett par timmar innan det smälte bort. Jag tog en paddelsväng på Skälderviken efter lunch. Gött som tusan och

Sjöhäng med Winzent

Inatt blev det lite häng i och kring stugbilen Winzent i sjökanten. Gött med sjötomt! Go kvälls- och morgonpromenad med vy. Soligt och grannt men

Utedusch hemma

Det mesta är ju göttigare att göra utomhus i friska luften! #tiduteräknas brukar vi ju säga! 🙂 För tiotalet år sedan gjorde vi en enkel

Sälarna har det gott i solen

Sälspaning vid Hallands väderö

Efter en frostig morgon och ett par timmars soffsurf tog vi oss ur soffan och körde mot Torekov i solskenet. Lite vinterväglag till att börja

Start precis utanför dörren, lagom startsträcka :)

Skidpremiär!

I natt och i morse kom det mer snö så nu är det även skidbart här hemomkring. I alla fall på hyfsat öppna ytor. Inne

En sjustammad bok mindre

Vi hade en skapligt stor bok, med sju stammar, eller sjuarmad heter det kanske. Den stod så den tog lite väl mycket ljus och dessutom

UFO-promenad i Ängelholm

Idag har vi varit UFO-spanare! Inte alla städer som har eget ufo alltså. Det var länge sen vi var i de krokarna, det är tokfint

Dimmig lördag på Skälderviken

Igår tog vi en paddelsväng på Skälderviken. Skapligt dimmigt så man slapp se så långt och så mycket 😉 Mysigt att glida runt i dimman

Kortkort i solen på Västersjön

Idag blev det paddelpremiär för mig, inte för i år för jag fick till en runda vid Hovs Hallar i januari. Fast premiär sedan jag skadade

Räv bland jordgubbsplantorna

Räven gick förbi sovrumsfönstret under morgonens förmiddagens sängtoksurfstund. Stannade en kortis bland jordgubbsplantorna och jag hann ta en mobilbild. Kul när djuren och naturen

Utenatt oktober

i natt blev det en tältnatt hemomkring. På en av våra tältplatser på tomten. Gött 🙂 Ungefär tio meter från sängarna inne slog vi upp

Odlingar 2019

Det börjar närma sig såsäsong och dax att bestämma vad vi vill odla kommande år. Vi var på en inspirationsförläsning med Johannes Wätterbäck, kanske mer

Premiärbad 2018

Vi vill inte att nya år ska vara obadade för länge. Igår på förmiddagen tog vi året första bad. Blev i närliggande Rössjön. Klart gött

Kastanj

Inte tagen idag, men för ett par veckor sen. Nu verkar snön vara på ingång så med lite flyt är det mesta snart lite vitt.

Backsippedräll

Igår blev det en kort sväng ut till Grevie Backar. Alltid fint därute och extra fint nu när det är fullt med Backsippor. Go promenix

Småruggigt på Skälderviken

Igår tog vi en runda på Skälderviken. Startade vid ÄSSS där vi har två kajaker (oftast en Clapotis och en Arrow Play LV) liggande och

Kvällsmys i Grytskärs vindskydd

Utenatt i vindskydd vid Grytskär

Igår kväll smet vi ut till ett av vindskydden längs Skåneleden, ute på Bjärehalvön mellan Ängelholm och Torekov. Vindskyddet ligger precis innanför Inre & Ytte

Mysigt att tälta

Äntligen en tältnatt, den första 2010

Äntligen lyckades vi lämna soffan och komma ut och tälta. Nästan två månader sen sist. Dåligt! Men det var jätteskönt. Blev hemomkring vid Västersjön. Närmare

Snett snart-solnedgångs-ljus

Oktoberpaddlingarna 2013

Några smårundor hemomkring blev det i oktober, men ingen utenatt. Illa illa, kanske är inne som räknas framöver 😉 Höstfärger på Västersjön Grått på

Egen härd är guld värd

Nu när det är lite svalare är det skönt att kunna värma upp huset utan att det kostar skjortan. Vi har förvisso el från O2

Vigselfoto utanför Ängelholms stadshus

Tryfflar, praliner och vigsel

Pia har ägnat en del av helgen åt att skapa chokladtryfflar och det blir superfint och supergott, är man ultrapysslare så.. Annars lite skogspromenerande hemomkring

Halvorange smurf

Höstfärger i bokskogen

Vilka härliga dagar det är nu. Klar och frisk luft, sol och massa finfina höstfärger både här och där. Här några bilder från en kort

Några av båtbryggorna

Kvällssväng på Västersjön

Jag tog en sväng på sjön på kvällskvisten. Fuktigt mest hela dan idag men framåt sena kvällen lugnade det sig. Fin runda på stilla sjö.

Solnedgång på Skälderviken

Igår tog vi oss en kort solnedgångsrunda på Skälderviken. Efter en go dag hemma i solen bland vitsippor, fröpåsar och lövhögar var det gott med

Kajakmys på Skälderviken

Riktigt go februarifredag

Vi tycker inte vi är supervädergnälliga men denna hösten/vintern har vädret faktiskt känns lite surt i skåneland. Det verkar dock inte vara unikt för bara

Ängelbäcksstrand

Efter en skapligt grå lördag i Knäckebröhult med skogslufs, pralincykling och soffsurf kom solen på kvällkvisten. I alla fall ute vid Ranarp, öllövstrand, Segelstorpstrand och

Skogscykel och rödvita

Finfin runda på skogscykeln i förmiddags, blött som tusan och skapligt lerigt i skogen. Väldigt mycket fina rödvita flugsvampar som lyser upp. Dessutom börjar det

Dit men inte längre

Ispremiär på Västersjön

Äntligen blev det ispremiär för denna säsongen. Ingen lång tur alls, men fick i alla fall känna is under skenorna på våra långfärdsskridskor. En kort

Septembernatt – äntligen

Äntligen fick vi tummarna loss för en septembernatt som räknas. Supergött. Supernära hemmasoffan. Slog upp Nallot i den nordvästskånska vildmarken 😉

Forsdag i Krokån

Eskapader och Aterra körde forsdag kring Kvarnfallet i Krokån i södra Halland. Vi stack dit en sväng. För säkerhets skull lämnade vi paddelkläder och sånt

Fin morron, skrovlig is och ny mössa

Solig och finfin morgon. Ett par minusgrader, men redan vid niosnåret uppe på plus. Go cykelrunda på cykeln, delvis på knölig Västersjöis. Dessutom nyvirkad mössa

Juninätterna

Alltså, nätterna… Tokigt att vi fick till två utenätter i juni. Såklart precis de sista nätterna 🙂 som vanligt alltså. Vi har skojat om det

Äntligen vår!

Vet inte riktigt varför, men våren har varit extra efterlängtad i år. Kan vara att vi haft en ovanligt lång vinter här i söder. Men