Fler...

Höga Kusten & Lofoten en sväng i september

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Vi startade hemifrån Knäckebröhult en onsdagsmorgon, första stoppet blev Elmia husvagn & husbil. Skapligt stor mässa i Jönköping. Vi spanade lite små kompakta husbilar liknande den vi har, så kallade Plåtisar. Rätt mycket folk och tydligen hade det varit trafikkaos när mässan öppnade. Under mässan campar/bor enligt uppgift tiotusen personer i sina husvagnar och husbilar runtom mässan. Tokigt. Efter några timmars mässdräll drog vi så sakteliga norrut. Bodde superfint vid sjön St Djurlången en bit norr om Örebro. Precis vid en sjö, alldeles själva men ändå nära vägen. Blev både kvällsdopp i mörkret och morgondopp. Gott om blåbär så det satt fint till frukosten. Kanonplats som vi hittade med hjälp av Park4Night, en av alla campingkartor/campingappar.

Dagen efter drog vi vidare, stannade lite här och där längs med vägen men inga avancerade prylar. Nånstans i Sundsvallstrakten hittade vi en fordonsvåg och kunde väga och få bekräftat att vi kan lasta ännu mer 🙂 Vid vågstationen svängde dessutom paddelkompisar från Blekinge in, de hade mött oss på väg hem från fjällvandring och vänt och kört ikapp, kul. Blev en trevlig fika och tjötsund innan vi drog vidare. Landade i Friluftsbyn sen eftermiddag. Parkerade vid ett av campingens eluttag och Winzents och vår första campingplatsvistelse tog vid (skönt att slippa små batteripack och ha 220v vid sängen 😉 ).

Utefest
Utefest blev precis som förra året en trevlig tillställning. Det är en väl anordnad tillställning med aktiviteter som tilltalar och passar många. Vi klättrade lite Via Ferrata och det var superskoj och mäktigt med vyn över HögaKusten. I övrigt mycket tjöt om allt möjligt med alla möjliga. Fick till en go cykelrunda i närområdet oxå.

På söndagseftermiddagen drog vi vidare, körde en runda lite sydost om Friluftsbyn och Docksta. Besökte Bönhamn, badade på finfina sandstränder och tog sen en kvällspromenad i Skuleskogens nationalpark innan vi somnade sött under duntäckena.

Måndagen bjöd på finväder och vi tog en längre runda i Skuleskogen, riktigt gött men vi slarvade med badet 🙂 Sen körde vi till Skallebergagrottan och gick där en sväng innan vi drog vidare. Hade inga direkta planer men Järnäsklubb sticker ju ut i havet så det verkar fint. Blev gött bad och promenad innan vi somnade på en ställplats bland tallar med viss vattenvy med god vilja.

Tisdagen hamnade vi så småningom på Bjurö Klubb, en annan liten tarm som sticker ut i havet. Med både fyrhus och väderstation. Gott bad och go promenad och så hittade vi en superfin plats för natten, med horisontvy och massa blåbär! Lyxigt.

Onsdagskvällen hade vi kommit till Seskarö precis söder om Haparanda. Checkade in på alldeles tom camping. Vi var enda besökarna. Gött med svängrum och dessutom finstrand.

Torsdagen bjöd på go promenad i solskenet, tyvärr lite för blåsigt för att plaska ut till nationalparken men det är ju gött på landbacken oxå. Så småningom körde vi in genom Haparanda och vidare norrut. Hamnade så småningom i Pajala, lite trist camping men trevliga innehavare.

Fredagsförmiddagscykling i Pajala och sen ut till Vasikkavuoma naturreservat, en slåttermyr. Koolt ställe. Hittade sen ett superfint lunchställe på väg mot Kiruna. I närheten av Vittangi som hade sloganen ”Årets by 2007″… Vidare mot Kiruna och lite stadsdräll innan vi besteg toppen och kunda spana ut över stan. Imponerande med gruvindustrins storlek och påverkan. Efter Kiruna blev det helt plötsligt en hel del husbilar, kanske veckoarbetarna som kommit loss? Blev i alla fall nattparkering på en rastplats vid Torneträsk, rätt tråkigt ställe att stå på men grymt fint hundra meter från bildörren, blev en superfin solnedgång över träsket och en grym soluppgång.

Lördagen bjöd som sagt på en grymt fin morgon, vi tänkte tanken på morgonbad i finljuset men frosten i blåbärsriset gjorde att vi fegade men finfin runda nere vid träsket i alla fall innan vi drog till Abisko. Blev lite dräll där med men inga längre rundor. Sen vidare västerut.

Riksgränsen såg lite tradigt ut och affären var tokfull så vi petade oss över gränsen och direkt gick det från ”vad fint” till mer Wow! Mer bergochdalbana och mer kontraster. Landade ute vid Harstad på väg ut mot Lofoten. Frampå kvällskvisten noterade vi att flera husvagnar hade massa lampor igång utvändigt, lite märkligt men så kom vi på att det finns de som har fasadbelysning på både hus och staket så då var det ju bara tokigt konstigt som vanligt. Läs mer om ljusföroreningar.

Söndagen drog vi oss lite längre ut på Lofoten, kändes som om det var cirka 10 bilar på väg utåt och 5-600 hundra husbilar, mest plastisar, på väg inåt. Helt okej fördelning tyckte vi 🙂

Hade en husbilsplats norr om Henningsvær i åtanke men den var stängd, hittade dock en finfin liten camping precis vid strandkanten i Rystad. Horisontvy och lite berg på sidorna, perfekt! Litet servicehus och obemannad reception. Stannade två nätter i Rystad, blev lite promenader, bad, cykelturer och häng i stugbilen.

Därefter fortsatte vi utåt på Lofoten, körde längs med fina kusten vid Hov, besökte lite blandade stränder. Gick en sväng i Eggum naturreservat. Besökte Uttakleiv strand och Haukland strand. Körde ut mot Å och vägen blev bara krokigare och krokigare 🙂 Spanade lite kring och i Å innan vi landade för natten på Moskenes camping. Fin vy mot Lofotenväggen men även utåt/söderut.  Vaknade till finfin morgon, velade lite vart vi skulle ta vägen, hade börjat få lite hemlängtan. Bestämde oss för att köra så sakteliga inåt och sen söderut. Från Moskenes gick färja till fastlandet men vi var sugna på att se Lofoten åt andra hållet också.

Blev en fin snirklig väg inåt i betydlig klarare väder än utåt. Kul att se landskapet från andra hållet. Vi snurrade lite hit och dit och besökte bland annat Henningsvær. Så småningom landade vi på evenesudde lite nordväst om Narvik. Superfin fricampingplats på en udde med vatten på tre håll och horisontvy.

Dagen efter vidare mot Narvik och söderut på E6an. Mycket imponerande landskap söder om Narvik strax innan vi kom fram till E6:ans enda färja. Man kunde tro att färjorna gick ofta men det dröjde nog 1,5h innan det var dags för kort båtfärd och sen färd vidare. Hittade en bra badsjö strax innan vi svängde in mot sverige på väg 96 och här var det minsann lite läskig väg 😉  Vädret gråade till sig och vi stannade uppe på fjället vid Merkenes på en stor inte så spännande grusplan. Hade det varit finväder hade det varit kul att se omgivningarna. Nu blev det en tidig kväll inomhus och sen kortkort promenad i rätt grå morgon innan vi for vidare.

Lunch på Sorsele River hotell, Supergott! Stora vintriga bilbilder på väggarna, man kan ana var de drar in stålarna 🙂

Landade på campingen i Lit, började nästan mörkna. Rätt okej läge precis vid vattnet men rätt nära vägen. Blev en promenad i alla fall innan vi fastnade vid toksurfandet och sen sängen.

Efter Lit blev vi visst extrasugna på att komma hem så vi körde söderut som tusan, knappt ute ur bilen under dagen så det var nog low-score i frisk luft den dagen. Menmen det gick bra och vi landade på en superfin camping utanför Gullspång, Åråshult camping. Riktig höjdare där alla platser hade egen grillplats och sittplats med tak. Dessutom lite dammar insprängda här och var och uppvuxen miljö. Lite museum i gamla gårdsbyggnader var det med. Klart mysig på alla sätt och vis och kort promenad ner till Vänern.

Sista dagen blev raka spåret hem. Borta bra hemma bra.

Totalt sett var vi ute i knappt tre veckor. Ganska lagom. Första lite längre turen med stugbilen Winzent för oss. Kändes riktigt bra och det fungerade som det var tänkt. Gött sätt att ta sig fram på och lätt att gilla. Nu blev det inget paddlat men lite cyklat i alla fall. Kul att se lite mer av de norra delarna, dit kommer vi åka igen, kanske redan nästa år. Årstiden kändes perfekt, gott om höstfärger i norr och gott om blåbär och lingon. Knappt nåt folk ute så inte alls trångt.

Lite drygt 500 mil fick vi ihop och så här körde vi ungefär:

5 svar på ”Höga Kusten & Lofoten en sväng i september”

1. Hittade hit när jag googlade tältplats luossabacken! Tänkte sova där en natt innan vi tar bussen vidare till Abisko.

Underbara bilder från er tur!! Å kul att vi hittade samma ställplatser på vägen upp till Haparanda