Fler...

Septembersväng till Ljungskär och Arpökalven

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Det ljusnar vid horisonten! :)
Det ljusnar vid horisonten! 🙂

Förra helgen tog vi oss bortåt Blekinge. Hemma i Knäckebröhult hade regnet lugnat sig och det var riktigt fint väder. När vi närmade oss Blekingegränsen kom spöregnet, och höll i sig. Stannade och fikade på vägen för att låta regnet lugna sig och det funkade, när vi stannade bilen i Kuggeboda var det bara svagt duggregn. I med prylarna och iväg, gött att komma ut i Listerby skärgård, det var ändå sen i november förra året. Tog en sväng runt Torkö, Helgeö och sen bort runt Vagnö, in mellan Arpö och Vagnö. Var lite inne på att bo på Slädö som har fått nya varianter av fyrbenta gräsätande djur, men Ljungskär tycker vi är lite mysigare och det var ännu längre sen vi var där. Var förvissso lite vind på gång under natten men det brukar gå att hitta lä bland enbuskarna så vi styrde dit.

Tältet uppe och vi fick lite mat i oss och spanat lite på himmel, somnade sen ganska fort. Pia vaknade av att en båt kom till ön som lite senare drog vidare, dessutom lekte nån mus rövare i påsarna så maten fick åka ner i kajaken. Det regnade lite under natten och blåste en del. Söndagsförmiddagen var regnig så vi myste i tältöppningen under tarpen. Så småningom lättade regnet och vi tog en promenad runt ön, de håller på och röjer ordentligt där för att öppna upp (GRACE-projekt) kommer nog göra ön ännu finare.

Frukost
De röjer på Ljungskär

Vi kom i kajakerna runt lunchtid, paddlade bort mot Hasslöbron och sen lite norrut mot Tromtö och vidare, tog lunch på Ringholmen och nu var det riktigt varmt när solen spanade fram. Vidare innanför Haglö och bort mot Karlskrona, paddlade genom stan i finväder och blev nästan lite stadssugna. Hittade en fontän att paddla genom och fortsatte genom stan. Spöregn en stund och sen sol igen och så där höll det på ett tag. Tänkte ett tag bo på lilla namnlösa ön mellan Kobebus och Enhörningen och var iland en kortis men var lite mer paddelsugna.

Gick iland på Kurrholmarna och spanade, där var riktigt fint så där får vi bo nångång. När vi skulle vidare såg vi en av de finast regnbågar vi sett, helt perfekt i form från ände till ände och dessutom lite dubbelbåge, klart snyggt! Vidare västerut och iland på Utö, riktigt fint. Här hade vi tänkt stanna men där stod en skylt om tältförbud?! (inget tältförbud enligt Blekinge Länsstyrelse hemsida, så nästa gång…) så vi drog vidare mot Arpökalven.

Söndagslunch i lä
Isbjörn! Arg sådan ;)
Isbjörn i blekinge! 😉
Fontänpaddling i Karlskrona
Det är en fin stad att paddla igenom
Kurrholmarna
Del av den fina regnbågen

Strax innan vi landade på kalven försvann den sista regnskuren och det blev en kanonfin kväll. Somnade sött och vaknade likaså till en jättefin måndagsmorgon; soligt och stilla. Fåren kom förbi och verkade undra vad f..n vi gjorde där. Ingen värme i den svaga vinden men i lä var det superskönt, blev långfrukost mot solig klippa, sen promenad runt ön, mer klippslöande, lite bad (klart skönt fortfarande). Lunchen intogs i solen innan vi drog oss vidare. Blev en kortis bort mellan Arpö och Slädö och sen in till Kuggeboda, lite svalare på slutet när finvädret försvann och det började blåsa mer ostligt.

Grymt skön runda. Nu blev man allt lite mer tältsugen igen 😉

Förmiddagsdopp
Skön kväll på Arpökalv
Morgonfår som verkade skeptiska till besökarna på deras ö ;)
Morgonfår som verkade skeptiska till besökarna på deras ö 😉
Skön morgon i solen

6 svar på ”Septembersväng till Ljungskär och Arpökalven”

1. Fint reportage som gör oss sugna på att testa öster om Hasslöbron. I mitt huvud är det en bit från Ljungskär och runt i Karlskronabassängen och tillbaks till Arpökalven. På ett ungefär hur långt paddlade ni och cirka hur fort marscherade ni?

Svara
    • Kul! Det blev runt 31km den dagen, men det går ju att bo på vägen om man vill ta det i flera omgångar. Haglö, Utö, ”MiniKobebus” är ett par exempel och det finns fler. Vi tar oss alltid fram i ganska maklig takt så det tog typ från lunchtid till kvällen 😉
      Sen är det fint att fortsätta österut bort till östra delarna oxå. Och sydsidan av de stora öarna är kul då och då också.

2. Fina bilder och kittlande text. Var nere i samma område i våras och guidade ett gäng som aldrig hade paddlat i Blekinge. De blev helt sålda på skärgården där. Får kanske tänka mej en tur dit ner i höst nu när jag blivit peppad av er rapport.

Svara
  3. Intressant det där med GRACE-projektet, var inne på deras hemsida och läste på lite! Ni var uppe sön-måndag va? Vi hade rätt mycket regn under lördagen borta i Hällaryd..