Fler...

Foto av författare

By Pia Sjöstedt

kväll på Snuggö

Senast(1:a advent) vi var i Misterhultsskärgård var det aningen kallare, råare och vitare. Nu har våren kommit och vi passade på att tillbringa några nätter på ostkusten.

Efter en jobbtorsdag i Bodafors körde vi österut mot Klintemåla. Klockan hann bli runt åtta innan vi satt i kajakerna och paddlade ut på ett alldeles spegelblankt hav, såå himla fint! Vi paddlade inte långt, utan stannade på Snuggö och tältet kom upp innan det blev helmörkt. Ganska snart sussade vi sött.

Morgonen var fin och tidig(!). Jag har bestämt mig för att lära mig hur det däringa bensinköket funkar, utan att bli livrädd för eldslågorna. Tycker det är lite läskigt 🙂 Så mitt mission var att sätta igång köket och fixa frukost. Gick ganska bra. Efter en hel del slappande, en öpromenad, ett dopp, lunch och lite mer slöande kom vi så i kajakerna.

Bra tältplats på Snuggö
snuggö strand
Snuggö strand
på promenad runt ön
Promenad runt ön
Träden på väg att slå ut
En hel del blåsippor har det kommit oxå

Paddlade först mot Strupö, för att fortsätta i gyttret av småöar vid Berkskär och vidare norrut. Såg en del havsörn, ånkor och pjoddar. Och tre rådjur som blev lite överraskade. Vi med… Fortsatte mot Svinskär och korsade Öröfjärden mot Krokskär. En liten fika, fler havsörnar, på riktigt nära håll ochså såg vi  Owe & Elisabeth på väg hem till Örö. Efter fikat fortsatte vi norrut mot Eknö och Gavleholmen. Upp med tältet, få luft i våra sköna liggunderlag, fluffa till sovsäcken och sen försöka få liv i köket. Gick förvånansvärt bra denna gången oxå. Fast Erik är bra mycket säkrare på det. Men övning ger kanske färdighet 😀

Efter maten blev det lite bokläsning, blänga på horisonten och njuta av livet i allmänhet.

Pia på väg mot Krokskär
Optimus Nova - tåligt bensinkök
Optimus Nova – tåligt bensinkök
Gavleholmen - kvällsslöande
Gavleholmen – kvällsslöande
Tröttnar man på att spana på horisonten kan man spana lite på nätet via telefonen ;)
Tröttnar man på att spana på horisonten kan man spana lite på nätet via telefonen 😉

Även lördagmorgonen var fin, lite mer vind och lite mindre sol. Var inte så snabbt iväg denna morgon heller. Blev lunch på Gavleholmen innan vi kom i kajakerna. Paddlade söderut längs med Eknö, och tog oss in vid de små samhällena Ö & V Eknö. De börjar vakna till liv, och folk grejar med sina stugor. Ser väldigt fint ut på många ställen. Fast en del båthus har ramlat ner i vattnet, kan tro att det krävs en hel del pyssel. Lite snirklande innan vi hamnade på Lilla Brändö för nattläger. Vi valde mellan lä och sol. Lä vann, och tältet sattes upp på sydöstra sidan. Finfin kväll och en måne som nästan var full.

Östra Eknö
Fika och bensträckare på Marholmen
Fika och bensträckare på Marholmen nordväst om Stora Bergö. Fin ö med gott om lägerplatser här med.
Solnedgång på Lilla brändö
Erik

Tredje morgonen. Solen skiner tidigt, och vi har bästa utsikten på första parkett. Lätt att bli sittande men vi lyckades ta oss i kragen och komma iväg ganska snart. Bestämde oss för att hälsa på på Örö. Bara för att säga hej. Det blev lite mer… som en supergod lunch, bära lite kylskåp och prata med Wiströms som varit lite extra isolerade under vintern. Vi var först bland paddlarna i år i alla fall ;).

Soluppgång Lilla Brando
Lätt att bli betagen av fina soluppgångar :D
Lätt att bli betagen av fina soluppgångar 😀
Erik dräller på Lilla Brändö
Hyffsad utsikt från frukostklippan... ;)
Rätt okej utsikt från frukostklippan… 😉
Erik kunde förståss inte motstå ett dopp. Vattentemperaturen ligger på 0°C vid Ölands norra udde, tror inte att det var så mycket mer här inne... ;)
Erik kunde förstås inte motstå ett dopp. Vattentemperaturen ligger på 0°C vid Ölands norra udde, tror inte att det var så mycket mer här inne…
Lunch på verandan i farfarshuset
Med kladdkaka till efterrätt
Även tusenskönorna blommar på Örö
Till sist kom vi i kajakerna och paddlar in mot Klintemåla

Solen värmde ordentligt och ett dopp fick det bli innan vi satte oss i bilen och vände söderut. Inget dumt sätt att tillbringa ledig tid på.

Pias första dopp för i år, det var inte så farligt :)
Pias första dopp för i år, det var inte så farligt 🙂

9 svar på ”Misterhult i vårskrud”

1. Jag minns oxå hur läskigt det var med Novat i början. Men det går snart över, Pia! Bensinkök rockar fett. Särskilt när det är småkyligt ute, ju. Keep up the good work och låt Erik fyra på det bara om du känner för sovmorgon 😉

2. jag har oxå ett nova som inte jag är nöjd med,svår justerat med dålig sprutt
    Kör nu ett primus omni som funkar klockrent=favorit köket:)

3. det ska inte vara något fel på mitt nova heller,optimushar tittat och även bytit ut hela köket en gång.Det går ju att köra lite t röd som förvärming brukar ge lite lungnare låga säger dom som provat,jag har inga egna erfarenheter av den typen av förvärming.

Svara
  4. ser ut som en härlig tur, det är så men blir avundsjuk! Men vad ska ni ha torrdräkterna till om inte att bada i? Den stenhällen som Erik badade vid, var är den? Pontus från Kalmar.

5. Vilken tur och skojfinabilder! I sundet mellan Nötgårdsö och Krokskär http://kartor.eniro.se/m/a9wG6 så har jag upplevt den mest magnifika mareldspaddlingen någonsin och den enda i Östersjön. Första veckan i augusti förra året var det och jag kunde inte sluta paddla. Fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger. Passade även på att rolla lite.

Vad det gäller Nova så använde jag det 3ggr/dag i 7mån på NZ. Inte ett krångel så visst är det grymt! Öppna dryga halvvarvet och släpp ut rikligt med bensin i 3-4sek. Stäng. Tänd, låt brinna ut. Öppna och tänd igen (el med lite träning öppna innan sista lågan klämtat. Jaja, ni verkar ju redan ha snits på det där.

Svara
  6. Oj, fräckt med mareld där, trodde inte det förekom på den sidan. Då får det bli Misterhult en sväng i början av augusti då 🙂
    3ggr om dan i sju månader låter skapligt flitigt använt, så många gångers användning kommer vi nog aldrig upp i om vi inte börjar köra det i vardagen hemma!