Fler...

Foto av författare

By Pia Sjöstedt

Kajakpackning i Klintemåla

Klass 2 varning från SMHI, med snökanoner och minusgrader, liten och styv kuling osv… lät inte jättelockande. Lyckligtvis kom vi ur soffan på torsdagsförmiddagen, lite sent, men iväg. Hemma hade vi knappt 1 cm snö, men redan i Örkelljunga började det bygga på. Väl i Klintemåla var det till att skotta fram en parkeringsplats och sjösätta från snövallarna.
Sen i somras finns det en flytbrygga i hamnen som är till för kajaker. Himla smidigt även när det ligger 20 cm snö på den 😉

Klockan hann bli 16 innan vi var i kajakerna, och det började mörkna. Men med snöns hjälp var det inte så svårt att navigera då öarna syntes bra. En sak som hade varit skönt att ha på sig var skidglasögon. Det blåste ganska bra på sina ställen och snöflingorna gjorde ont i ögonen, men med nerböjt huvud gick det 😀

Framme på Lilla Bergö var det väldans mycket snö och översvämningarna det talades om på radion syntes även här. Det var ordentligt fuktigt under snön. Upp med tältet (Hilleberg Saivo), in med grejerna, oxå vi efter. Dröjde ca 14 timmar innan vi kröp ut igen…

Pia i Klintemåla
Kväll på Lilla Bergö
Orange middag. Smidigt.
myspysbelysning
Myspysbelysning i tältet

Under natten kom det ca 10 cm snö till. Jättemysigt! Helt stilla och tyst. Vi sov gott och hade det varmt i säckarna och på tjocka liggunderlagen. Spåren efter rådjur letandes mat, syntes tydligt. Vår plan för dagen var bara att ta oss ut till Örö, och där väntade Elisabeth och Owe med lunch framåt 13-tiden. En kall motvind gjorde oss sällskap tillsammans med snöfall. Väl framme var glöggen serverad, en potatis-och purjolökssoppa som lunch och en tigerkaka till kaffet. Gott!
Sen hjälpte vi Owe med diverse göromål som snöskottning och vändning av båtar mm. På kvällen blev vi serverade middag medan vinden ven utanför. Det var inte alls fel att var inomhus! 😉

Morgon. Har kommit lite mer snö
Fint i skärgården
Morgonsjälvporträtt på Lilla Bergö
Erik plockar ner Saivot.
Lä på Lilla Bergö. Runt hörnet var det skapligt blåsigt.
Erik på väg mot Örö
Pia på väg mot Örö
Mot Örö. Skidor skulle man ju haft med
Smidigt att ha kajakerna under tak. Och tältet upphängt för torkning
Nyskottade bryggor
Pia skottar framför bastun
Vintrig skärgårdsby

Vi började lördagen med att skotta innan frukost. Sen var det dax att tömma fiskepråmen på massvis med snö och flytta den in under tak. Detta väder kom som en överraskning även för vana öbor… Stackarna, tänk att fixa allt detta själva. Nu gick det ganska smidigt även om Owe fick tala om precis vad vi skulle göra 😉

Framåt 13-tiden kom resten av gänget utpaddlandes efter en finfin morgon i lä på Lilla Bergö. Även nu blev det välkomnande glögg och pepparkakor, innan fisksoppan serverades. Som en gigantisk avslutning på den måltiden blev det en stor mjuk pepparkaka med lingongrädde. Den var grymt god, men jag skulle ha valt en mindre bit… absolut inte två…

Ut och jobba igen. Nu skulle vi elda upp värme i bastun och skotta rent en badflotte och flytta på en ålsump. Allt gick fort i och med att vi var så många. Vi delade upp oss i två gäng för att få plats i bastun. 4°C visade vattentemperaturen, och några minus i luften utanför bastun. Blev ganska många dopp genom hålet i golvet, klart svalkande. Superskönt!

Slöande och snackandes i soffan efter bastun, avnjutandes de gudomligt goda ålamackorna, innan middagen serverades. Gäddpaté och avokado, köttgryta på hjort, rådjur och älg tillsammans med ugnsgratinerade rotfrukter, ostbricka och en avslutande capuccinokaka på det. Gissa om vi var mätta? Det var bingen direkt efter kaffet! 😀
Mellan varmrätt och ostbricka, gick vi en tipsrunda i onödigt vetande. Jag var säker på två av frågorna, resten ren chansning. Och jag vann! Hehe, visste väl att jag skulle få användning för de korkade sakerna som fastnar i mitt huvud…

Erik skottar framför bastun... igen :)
Erik skottar framför bastun… igen 🙂
På väg med ved till bastun och sen mot pråmen
Skottning och flyttning av pråmen
De andra anländer Örö vid lunchtid på lördagen
Nypulsat ned mot bastun
Flatrökt ål på mörkt bröd. Supergott
Middagsdags
Kvällsljus på Örö

Söndag vaknade vi till att det ven ordentligt utanför. Såg inget genom fönstren då de var igensnöade. Usch då, verkade inte så bra.
Snön hade sjunkit ihop lite och det kändes som om det var lite mildare väder med ostliga vindar. Efter frukost bestämdes det att 4 stycken skulle ta båten in, medan vi var fem (Erik, Pia, Kenneth, Daniel & Marie) som skulle paddla.

Vi hjälpte till att plocka upp två av Owes båtar ur vattnet, innan vi satte oss i kajakerna och styrde direkt mot Klintemåla och bilarna. Med vinden och snön snett bakifrån och från sidan, tog vi oss ganska snabbt in. Det blåste mer än vad vi trodde, men det gick bra. Sista biten var ren medvindspaddling, gött!
Ungefär halvvägs blev vi omkörda av båtåkarna och de var jättesnälla och skottade fram bilarna tills vi kom in. Ombyte och lastning i snöstorm, innan vi körde i konvoj tillbaka till skåne.

Småsvalt
Marie åker pulka.
Christian, Eliasbeth och Owe vinkar iväg oss från Örö
Christian, Elisabeth och Owe vinkar av oss
Lämnar Örö
Pia, Marie, Daniel och Kenneth på väg mot Klintemåla
Kajakavlastning. Owes båt rymmer fyra kajaker hyfsat smidigt
Lite mer snö runt bilen

En superskön helg! Tack alla!

Hade vi varit hemma i detta väder hade vi inte gått utanför dörren 😀 Riktigt kul att få uppleva skärgården när det ligger snö. Tidigare i Misterhult har vi bara haft ett par centimeter, och det var första gången vi adventspaddlade till Örö 2002. Till nästa år är beställningen 1 meter snö, fullmåne och vindstilla 🙂

Bilder från tidigare år finns ses här: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 och 2009.

Christian & Kenneth har lagt ut lite bilder från helgen.

Mer om Örö finns på www.wistroms.se

Återigen konstaterade vi att ett bra tält, en go torrdräkt och ett ullunderställ gör susen, speciellt så här års!

Tillägg: 2010 blev den klart vintrigaste adventspaddlingen till Örö i Misterhults skärgård. Hittills i alla fall 🙂

Clapotis i snön

9 svar på ”1:a Advent i vintrigt Misterhult 2010”

1. Kul att du gillar bilderna. Modiga är vi inte och det behöver man nog inte vara, men däremot kanske lite extra försiktig när det är svalare ute och i vattnet. Så himla fint och tyst så här lite off-säsong.

Svara
  2. Ha ha nu blev jag ännu mer avis! Jättetrevligt reportage, ni verkar ha haft det bra, vädret till trots! Vad är det för kamera som tar dom fin-fina bilderna??

• Jodå, vi hade det verkligen bra. Men man skulle såklart stannat kvar ett par dagar till… De finfina bilderna tar vi 😉 men vi har hjälp av lite blandade kameror… Dessa var med i Misterhult: Canon Powershot D10, Panasonic Lumix FT-1 (som snart ger upp helt), Canon Powershot G11, Canon EOS 40D åsså Pias iPhone (min var på verkstad).

3. RIKTIG vinterpaddling!
    Härligt med snö i skärgården och fina bilder som vanligt. Det är så här man tänker sig vinterturen när den planeras på en kobbe i augusti.