Henrik klar med sin Kavat!

Henriks däck & skrov hopsatta!!


Torsdagen innan midsommarhelgen gjorde Henrik ännu ett jätteryck. han har nu satt samman skrov & däck. Nu ser hans bygge ut som en kajak. Inte illa.

Det var tydligen inte helt jättelätt att få ihop skrovet och däcket, men det löste sig efter en del pyssel. Henrik drog ihop delarna med remmar och använde sen häftistolen för att hålla ihop delarna ordentligt.

Henrik fixade även hålkälen runt sittbrunnssargen/flänsen. Han använde en cykelslang som han pumpade upp för att forma epoxin. Det blev rätt bra, men tyvärr färgade slangen av sig, så det blir lite slipande innan det blir helt perfekt.

Jag (Erik) ligger fortfarande en bra bit efter. Men jag har i alla fall varit där ett par timmar denna helgen och fått lite skött

Jag har satt dit fotstödet och lagt väv på bakre däcksbalken, fotstödet och även väv på sittbrunnssargen – från insidan av däcket upp på sittbrunnssargen.

Nästa vända skall det bli väv på resten av sargen och även flänsen.

Henrik snart klar, Erik ska snart sätta ihop skrov och däck!

Ja, nu är det extremt länge sen det hände något här. Det har varit semester, paddling och annat i vägen för byggandet. Men vi har dock byggt litegrann. Nu är det mycket småpyssel som knappt syns (men som ändå tar tid).

Henriks skarv har fått väv för att hålla ihop skrov och däck.


Henrik lägger väv på skarvens utsida och insida, insidan var lite besvärlig. Bilden till höger visar rullarna med väv som doppades i epoxi och rullades ut längs med skarvens insida.

Henrik är så långt kommen att han nu håller på med finslipandet av kajaken. Han skall sätta dit skäddan och slipa klart sen är det klart för den slutliga lackningen.

Henrik har sen sist fixat hålkäl runt sin sittbrunnssarg, han använde en cykelslang som han krängde över efter att ha kletat på förtjockad epoxi, det blev bra. Nackdelen var att cykelslangen färgade av sig så det blev lite extra slipjobb för att få bort det svarta. Han har även lagt på epoxiindränkta glasfiberremsor över skarven mellan skrov & däck och sen slipat och lagt ny epoxi, för att få samma finish som resten av kajaken. Han har även satt dit ribborna som sitsen skall fästas i samt fästena för ryggstödets infästningar.

Eriks däck med monterade däcksbeslag

Vänster: Beslagen som skall hålla remmen till ryggstödet på plats, placerade ungefär mitt under sittbrunnen. Mitten: Sittbrunnsflänsen epoxiad, vävad och i det närmaste färdig. Höger: En but rundstav i däcksbalken bakom sittbrunnen, skall hålla ryggstödet med hjälp av gummicord.

Vänster: Ribborna som sitsen skall fästas i fastlimmade i skrovet. Höger:Skäddan & däcksbeslagen väntar på montering.

Jag (Erik) har spacklat hålkäl runt sin sittbrunnssarg, det funkade hyfsat att spackla tjock epoxi, men det blev inte riktigt lika elegant som att köra med cykelslang, men det duger nock till den som ska ha det 😉

Jag har även lagt väv & epoxi på bakre däckbalken samt på fotstödet. Vidare har jag satt dit fästen för ryggstödets remmar, samt en liten rundstavsbit i bakre däcksbalken som skall hålla bak/upp ryggstödet. Listerna som skall hålla sitsen på plats är också tillsågade och fastlimmade.

Igår satte jag dit mina däcksbeslag (delade träklot) med epoxi och skruv, så nu börjar mitt däck bli klart. Förhoppningsvis kan jag få ihop skrov och däck till helgen.

Henrik skädda på plats. Eriks skrov och däck hoplimmade

Henrik är nu inne på slutslipandet, han har bara lite kvar, sen skall han lägga på lack. Idag satte Henrik dit sin skädda. Den limmades med förtjockad epoxi och hålls på plats med tejp tills epoxin härdat.


Henriks kajak snart färdigslipad. Skäddan limmad på plats.



Eriks däck och skrov hoplimmade.

Jag strök förtjockad epoxi på skrovkanten och lade sen på däcket. Jag spände sen fast däcket med remmar och häftade längs med skarven för att hålla ihop delarna ordentligt. Hoppas det håller ihop när jag släpper remmarna och tar bort klamrarna 😉

Henrik lackar och slipar. Eriks däck och skrov sitter ihop!!

Henrik har lackat sin kajak 2 gånger. Om allt går som det ska blir det sösättning/provpaddling i nästa vecka.

Henrik har flyttat in i garaget och lackar där. Bygglokalen är för dammig.

Nu kan Erik pusta ut, Däcket & skrovet höll ihop efter att remmarna och klamrarna tagits bort.

Det var lite nervöst när jag (Erik) plockade bort remmarna och klamrarna som höll ihop kajaken, men det var lugnt. Delarna sitter ihop som berget. Jag har slipat skarven och lagat lite glipor med förtjockad epoxi. Nu sticker jag till Kajaksymposiet på Orust över helgen. när jag kommer hem på tisdag är kanske Henrik klar. Då kanske man kan tigga till sig en provpaddling.

Sjösättning av Henriks kajak!!!

Idag var det en stor dag. Henriks kajak fick känna på Skäldervikens vatten utanför Lervik, och den höll tätt. Den gick dessutom mycket bra i vattnet. Den kändes mycket stabil och lättpaddlad. Vikten på kajaken slutade på cirka 15 kilo!!

I väntan på premiärturen.

Till höger döps kajaken i Champagne av Henriks mor. Namnet blev “Färdigh af Lervik”.

Henrik premiärpaddlar och verkar mycket nöjd med sin Kajak.

Erik provpaddlar, Henrik dricker champagne, Kajaken beskådas innan dop och premiärpaddling.

Det var mycket kul att Henrik blev klar med sin kajak, och ännu roligare att den gick bra i vattnet.

föregående sidanästa sida