Fler...

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Kool vy genom hålet
Fin skärgård och fint landskap överlag

Efter Tomma drog vi oss lite söderut och längre ut. Efter en natt längs vägen slingrade vi oss ut till Torghatten, rackarns grannt längs vägen och skapligt slingrigt och backigt och en lite läskig bro. Som vi brukar säga: det är fint i sverige men ofta mycket mer wow när man kommer över gränsen.

Stannade på Torghatten camping, var nån husvagn och ett par bobilar på plats. Tog en promenad och salt bad. På förmiddagen dagen efter gick vi upp till hålet i berget, imponerande stort och med fin vy sen ner på baksidan och upp mot toppen. Finfin tur det med, lite ”luftig” på sina ställen men det var nog mest för att det blåste bra.

Sen ner och leta bra bad- och fikaställe innan vi drog tillbaka, lunchade och for vidare. Hade tänkt paddla lite i de krokarna men det blåste onödigt mycket och skulle fortsätta med det ett par dagar.

Torghatten är visst ett väldigt välbesökt ställe och det kan man förstå. Vi kommer säkerligen dra dit igen, kanske inte för att se hålet igen men för lite paddling. Där kan man nog (också) plaska runt några veckor!

Vi har inte riktigt kommit in i campingens värld så det är lite kul att se olika typer! Två nya var tevetittarna och kryssa-av-upplevarna! Vid Torghatten kom det en husbil, plastis strax efter oss, en av husbilisterna var ute och satte i elsladden sen såg vi inte att de var utanför bobilen innan de åkte vidare cirka 16 timmar senare… Kul att åka runt på olika campingar och kolla på teve 🙂 Ett annat exempel är kryssa-av-upplevarna; kom strax innan det blev mörkt, kom tillbaka efter kort besök uppe i Torghattenhålet medan vi åt frukost och körde strax därefter vidare 🙂

Från Torghatten körde vi vidare söderut och sen in i Sverige mot Tännforsen och Vålån.