Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

VW Caddy – skåpbil som kajak och utflyktsbil

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Caddy på väg genom svenska fjällen nånstans
Caddy på väg genom svenska fjällen nånstans

Vi skaffade oss en skåpbil för ett par år sedan. En VW Caddy. Vi har tidigare haft vanliga kombibilar i ganska många år och önskade nåt med lite mer plats, gärna så att cyklar enkelt får plats inuti.

Vi tycker det är smidigt att kunna ha cyklar inuti så syns de inte om man är ute och paddlar och så är det mycket enklare att lasta in dem i ett skåp än att krångla upp på taket eller joxa fast på dragkrokshållare.

För kajakernas del är det lite högre upp på en (de flesta i alla fall) skåpil men väl uppe ligger de super på vår Caddy (som är den korta sorten) då det är väl tilltaget avstånd mellan lastbågarna.

Cyklarna ställer vi bara in på ena sidan och spänner med enkla gummiband med krokar, har varit inne på speciallösningar men då ska som regel hjul tas av och det känns lite väl cykelsnobbigt och extrapyssligt 🙂 Finns Caddy Maxi som är lite längre då kan man ställa in cyklarna med framhjulet helt rakt men på vår som är av kortare modell får vi vinkla framhjulen lite.

Fördelar

  • Kajakerna ligger superbra, långt mellan lastbågarna (144cm centum-centrum)
  • Rymlig som tusan, två (säkert 4 också) mtb plus allt man kan tänkas behöva för paddling, cykling, promenader, vandring med mera.
  • Spänner cyklarna med enkla gummisnoddar längs ena sidan
  • Gött att kunna gå raklång under kajakerna bakom bilen och slippa stå böjd som en fällkniv för att komma in i bakluckan.
  • Oöm. Vår har några år på nacken och med en tunn matta i lastutrymmet kan man slänga in allt möjligt allt från skitiga uteprylar, ved, säckar med gräsklipp, tång och annat man vill köra runt med.

Nackdelar

  • Högre än en vanlig kombi gör det lite trixigare att lasta kajakerna, framförallt om man är själv. Fungerar för min del om det är vindstilla, vid busigare väder eller om man är kortare är någon form av lasthjälp vettigt.
  • Lite ljudligare än en vanlig bil men kör man inte tokfort funkar det finfint, och ha bråttom är väl ändå lite larvigt i överkant 😉
  • Tvåsitsig. Oftast är det bara vi två så för oss är det lugnt.
  • Har man bilen som förlängare/förstorare är kanske inte caddy så kool men det går säkert att tokshoppa upp om man tvunget vill 😉

Största nackdelen med vår skåpbil är att den är i bedrövligt tråkig färg eller kanske ofärg till och med. Silvermetallic eller kanske grå, nåja toktrist helt enkelt. Klart gubb- och tantvarning på såna färger nästan som svart och/eller vitt. Kanske ska jaga efter en grön så börjar färgerna på bilparken arta sig 🙂

Överlag tycker vi att en skåpbil är en perfekt bil för det mesta. Egentligen konstigt att de inte är vanligare för privatbruk. Både sådana som vår som var ett täckt skåp men det finns även varianter av typen familjebussar med fönster bak och med säten bak. Ett skåp med uttagbara säten bak kan fungera både som familjebil men även för transporter både därbakom och tryggt på taket.

Får se om vi behåller den (eller skaffar en finfärgad) eller om stugbilen Winzent får agera kajak- och utflyktsbil.

Smidigt att slippa stå dubbelvikt under kajakerna för att komma in i bakluckan
Smidigt att slippa stå dubbelvikt under kajakerna för att komma in i bakluckan
Otrångt i Kattvik. Snart mörkt över Laholmsbukten,
Otrångt i Kattvik. Snart mörkt över Laholmsbukten, Smidigt att kunna lasta både genom bakdörr och sidodörr

Lämna ett svar