Fler...

Vilken dag vid Kullaberg

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Vi började dagen med en kort skogspromenad hemmavid, fint morgonljus, lite dimma, och en massa ormvråkar som var morgonpigga.

Sen en rejäl frukost och nåra timmars slappande hemma innan vi kom iväg.

Körde till Mölle, men där var det rätt ruggigt i vinden trots solskenet så vi körde till lä i Arild istället. I Arild var det soligt och skönt, en del vågor trots den sydvästliga vinden. Ganska snart försvann solen bakom berget trots att klockan bara var tidig eftermiddag, passerade Nimis och vi paddlade i skugga utåt fyren, lite guppigt och skummigt på sina ställen. Såg några klättrare och fiskare utanför Ablahamn annars var det lugnt.

Ute vid spetsen var det hyfsat skumpigt, vinden hade visst ökat en del, men det kändes ändå ok att runda och vi fortsatte in mot Mölle; stökig sjö med vågor från alla möjliga håll så det var en rolig färd inåt, men klart svårsurfat.

Pia på väg inte mot Mölle

Vi käkade lite på stranden innan vi promenerade över Kullaberg och tillbaka till bilen i Arild i det avtagande kvällsljuset. Sista biten hade det hunnit bli nästan mörkt och väl i Mölle fick vi lasta kajakerna i mörkret.

Supergött! Kullaberg är verkligen vackert både från vattnet och från land. Som vanligt förvånansvärt lite folk ute; det borde ju vara straffbart att inte vara ute en sån här dag! 😉

Soligt, 2-6 grader varmt, vind mestadels från sydväst kanske uppemot 10 sista biten.

6 svar på ”Vilken dag vid Kullaberg”

1. Fint!
    Du har rätt – vi andra som höll oss inne i helgen och jagade runt efter julklappar förtjänar spöstraff;-) Men vi har i allafall hämtat upp kajaker så vi kan sticka ut nästa helg. Då blir det förhoppningsvis ett par goa dagar på vattnet.

2. Visst var det en fin dag. Men ni var inte ensamma på Kullen i söndags. Jag paddlade själv från Jonstorp till Nimis och åter. Lite stökigt och frånlandsvind fick mig att vända lite tidigare än planerat.