Fler...

Västkusten + Bullaresjöarna

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Jag hängde med Mats Mellberg & Thomas Åhlberg från Orust på en liten tur i den Bohuslänska skärgården. Vi startade i tisdags vid Stocken på Orust och paddlade norrut i blandade väder- och vindförhållanden. I fredags blev vi hämtade strax norr om Grebbestad för vidare transport till Bullaresjöarna i norra Bohuslän för paddling lördag och söndag tillsammans med Tjörn Kajakklubb. En kanonvecka med både skärgårds och sjöpaddling!!

Västkusten + Bullaresjöarna, april 2004

Jag hängde med Mats och Thomas från Orust på en tur i den Bohuslänska skärgården. Vi startade vid Orust Kajak på tisdagens (13/4) eftermiddag och styrde norrut. Disigt och vind från sydväst så frågan var om vi skulle kunna gå utomskärs eller inte. Efter Gullholmen gick vi ut mot Gräsholmarna för att känna på sjön. Lite stökigt var det men inte värre än att det var klart hanterbart, vi paddlade mot Vassholmarna, vidare mot St Testholmen där vi gick iland och spanade på jättegrytorna, solen tittade fram och det var mycket behagligt. Vidare mot Lysekil och sedan upp mot Bläckhall där vi landade för natten.

På morgonen gick vi upp på Bläckhalls topp för att se hur det såg ut framöver, överfarten över Brofjorden är en ganska oskyddad passage och vinden hade ökat en hel del under natten. Vi paddlade norr om Lindholmen och gick sen mot Bohus/Malmön, vinden och vågorna kom från sidan och gav en guppande färd över. Lunchade strax bredvid linfärjan på norra Bohus/Malmö och gick sen bort mot Rammen och sen Långö och in mellan Smögen/Kungshamn. Genom Hasselösund och upp mot sotenkanalen, fika på Tryggö sen vidare, inom Hunnebostrand och sen stannade vi på Kålö för natten, en liten men mycket mysig lägerplats.

På torsdagens morgon var det fortfarande disigt, men via telefon hörde vi att det börjat spricka upp söderöver och strax innan vi kom iväg kom solen. Vi paddlade in i viken på Valöns sydsida. Thomas ville reka landvägen över halvön; vid vind från väst kan passagen utanför vara Valön ett stökigt ställe att vara på så det kan vara bra med alternativ… Thomas spände på kärran och vandrade iväg och jag & Mats tog utsidan, vinden hade lagt sig och kvar var lite gammal dyning, men det var inga problem att paddla innanför alla grynnor som finns på utsidan.

När vi återsåg Thomas kändes det som högsommar och var i stort sett helt vindstilla, vi paddlade upp till Dannemark för lunch. Dannemark är mycket fin och har bra lägerplatser, under högsommar är den dock väldigt välbesökt. Jag tog ett dopp innan lunchen, Thomas ringde fiskhandlaren i Hamburgsund och beställde ett lass med havskräftor. Vi paddlade genom Hamburgsund och gick iland och handlade lite och hämtade de beställda kräftorna. När vi kom ut ur Hamburgsund låg havet som en spegel och det fina kvällsljuset gjorde det helt fantastiskt vackert. Vi siktade på Getryggen och landade på perfekt strand med fin lägerplats. När tälten kommit upp klättrade vi upp på öns topp, satte oss på utsidan och käkade havskräftor, spanade på solnedgången och hade det oförskämt bra.

Fredagen bjöd även den på strålande väder, vi paddlade mellan Fläskön och Dyngön, bland småöarna upp mot Tveklyftan och sen över mot St Skårholmen och in bland småskären söder om St Måkholmen, bland småskären låg en del säl och slappade så vi fick se säl på riktigt nära håll, kul!

En bensträckare på St Måkholmen och lite vandring i ”labyrinterna” och sen gav vi oss in mellan Otterön och Pinnö och vidare upp mot Käften för lunch. Efter långlunch och en liten ”lur” i solen skulle vi bestämma var vi skulle bli hämtade för vidare färd mot Bullaresjöarna. Mats fru Katarina hämtade oss vid Edsvik, strax norr om Grebbestad och färden gick vidare med bil i ett par mil innan vi landade vid Bullaresjöarna.

Den tilltänkta iläggsplatsen var bra, men tältförbud rådde så vi packade kajakerna och gav oss iväg nån kilometer söderut där Thomas hittat en bra tältplats inne i skogen. Dessutom lagom långt till samlingsplatsen dagen efter.

Vid tio-tiden på lördagen var vi återigen på plats inne vid badplatsen/samlingsplatsen och där fanns nu ytterligare 6 kajakister; bl.a.Håkan, Lena, Reine och Vanja.

Färden gick norröver, tanken var att paddla över till Norra Bullaresjön, men efter kik på kartan visade det sig att höjdskillnaden mellan S & N Bullaresjön var 6 meter och sträckan bara 1 kilometer, det borde bli hyfsat bra fart på vattnet alltså! Håkan, Lena och Thomas paddlade in en bit i ”ån” mellan sjöarna och konstaterade snabbt att läget inte var helt optimalt. Vi gick iland och spanade längs med ån, visst det hade nog varit paddelbart, speciellt medströms i denna riktningen, men med tanke på tillbakavägen och att erfarenheten av strömmande vatten inte var alltför stor beslutades att vända och utforska sjön söderöver istället.

Det var läge för lunch och en sandstrand ett par hundra meter söderut lockade.

Efter lunchen fortsatte vi söderut, spanade på bäverbon och bävrarnas framfart i strandkanten, stränderna bjöd på en hel del branta klippor och en del sten att snirkla bland.

Strax innan startplatsen rann en liten å ut i sjön, Jag, Lena, Håkan och Thomas paddlade uppåt en bit, hyfsad motström men vi kom ett par hundra meter innan det blev stopp strax nedanför ett ganska stort vattenfall.

Färden gick vidare, förbi startplatsen och nattens lägerplats, en bit ner i sjön gick vi iland för natten, en lägerplats som vid första anblicken såg ganska trist ut men som blev kanon när vi väl kommit på plats.

Efter god middag, god dryck en hel del ”tjöt” och intressant högläsning av Lena ur en spännande bok som innehöll skrönor från Grönland somnade vi sött. På söndagen paddlade vi söderut och lunchade/fikade på sjöns enda ö; Smeviksön. Jag och Thomas paddlade sen raka vägen tillbaka till bilarna för vidare färd söderöver. De flesta andra fortsatte söderut i sjön i solskenet.

En mycket trevlig vecka. Skärgården så här års är fantastisk, allt är tyst och lugnt och man möter endast enstaka båtar. Bullaresjön var oxå kul, kanske inget ställe man återvänder till så ofta, men kul att ha varit där! Jag lånade en Ellesmere som gick finfint att paddla runt i, lite ovant med liten sittbrunnsöppning men man vänjer sig snabbt.