Fler...

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Kollebäckstorp – Valö, Fredag 29/6 – 15 km i kajaken
Slutade jobba kl 16.40, körde hem så fort det bara gick, visste att Erik satta hemma och ”hoppade”.
På med kajakerna på bilen, pussade katterna och iväg mot GKF och Valöträffen. 20.45 satt vi i kajakerna och med Mikael K som sällskap stångade vi oss mot vinden & Valö, vi gick mellan Donsö och Styrsö och på utsidan av Vångö för att få lite lä.

Lite drygt 3 timmar senare, fortfarande fredag med några minuter till godo, landade vi i mörkret på Valö. Patric och lille-Tomas hjälpte oss i land, och efter tältuppsättning i regn, satt vi i fyrhusets goa värme och snackade till 2-tiden. När vi gick ut ur fyrhuset trodde vi knappt det regnade eller blåste. Men när vi rundade hörnet insåg vi att det var helt fel; det störtregnade och blåste rejält, vi hann bli dyngsura på de 15 metrarna till tältet. Väl inne såg vi att Erik hade en cirka 5-10cm djup vattenpöl/sjö i absiden. Det regnade så pass att vattnet inte hann rinna undan, men det höll sig utanför yttertältet som tur var. Vissa hade placerat tälten precis vid stuprännan och hade 15-20cm vatten i tälten 😉
någon flyttade tältet, medan någon sov inomhus.

Valö, Lör 30/6 – 4 km
Vaknade till en skönt värmande sol efter all regn och blåst under natten. Tog det lugnt med lite bad på fm och letade skum och vågor vid Valöbräken på eftermiddagen. Jag fick till några bra surfar och lyckades skrapa mot en grynna ganska rejält, väl i land hade jag en del vatten i främre skottet. Hoppades först att det bara var luckan som var slarvigt ditsatt… men så var det inte.

Sen tillbringade jag större delen av dagen och kvällen med att springa efter Johan Linder med en träbit och olika prover på hopblandade gelcoat/topcoat m.m. Förlåt Johan! Men nästa gång klarar jag mig nog själv ;-). Jag rensade och spacklade ihop Puffin utvändigt för att hålla tätt in till GKF dan efter. Kändes inte helt optimalt att skada kajaken när vi precis skulle iväg en dryg vecka på tur.

På träffen var det ganska mycket folk, räknades ihop till 35 kajaker och 1 segelkanot på lördagen, som satt och åt och snackade till långt fram på småtimmarna. Själv kröp jag ner runt 1-tiden.
Ojdå…

Valö – Saltholmen – Rivö, Sön 1/7 – 20 km

Ännu en fin morgon, mötte Felix och pappa Robert kl 4 på morgonen. Felix sov oroligt, men somnade om efter en liten promenad, själv var det en runda på hemlighuset som lockade… 😉 Efter ännu mer snack på morgonen följde vi med på en botanisk vandring. Per Kjellander (tror jag han hette) berättade om olika arter på Valö. Synd att man har teflonminne, tyvärr var det inte många växter som fastnade. Eftersom vädret var så fint tog några av oss en sväng utom Styrsö på vägen tillbaka till GKF.

Jag och Erik hade tänkt vara ute en natt till men min kajak behövde plastas även invändigt. Väl framme plockade vi ur allt ur min kajak och la in den i verksta’n. Tänk, har varit medlem i knappt en månad och är redan i verksta’n! Jag fick tips hur jag skulle fixa den och lämnades åt mitt öde… Efter vävning och plastningen fikade vi med Johan, Aase och Tomas, innan jag fick låna en Clapotis (tack igen Johan) och paddlade ut till Rivö för övernattning. Lite matlagning och sen sängdax.

Rivö – Saltholmen, Mån 2/7 – 3 km
Vi vaknade till regnsmatter mot tältduken och bestämde oss för att vänta med frukosten och bara paddla in till Saltholmen. Med vind och regn i ansiktet paddlade vi på. Vi lånade duscharna, städade ur verksta’n, packade bilen och åt frukost i köket på GKF. Sen riktade vi in bilen mot Grisslehamn för vidare färd mot Åland.

En mycket trevlig träff, för vår del var det andra gången på Valöträffen och det lär säkert bli flera.
Bilder från Valöträffen 2006 finns här.
Och för er som aldrig varit där så är Valöträffen en årligt återkommande träff som Göteborgs Kanotförening står bakom.