Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Transportera kajak på bilen

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Transportera kajak vill de flesta då och då. Ibland vill man förflytta sig och kajaken lite längre och det blir för tungt att ta kajaken på axeln, dra den på kajakvagn eller efter cykeln. Då är det smidigt att lasta kajaken på bilen och dra iväg. Det finns såklart mängder av varianter för att lasta kajak, kajaker eller annat på taket.

Och det är egentligen inga konstigheter att transportera kajak på bilen, bara att se till att kajaken sitter fast och inte är i vägen, men några saker kan vara bra att ha i åtanke:

Köp lastprylar hos Amazon eller Outnorth

Lasta inte för mycket och märk
Många moderna bilar har en maxlast på 50 kilo, en del på 75, ett fåtal större kombibilar på 100 och en del andra ännu mer. De flesta havskajaker väger 25 kilo eller mer, takräcket väger kanske 5 kilo och kajakhållare ganska enkelt 2 kilo per kajak så många bilar får inte lasta ens två kajaker, få tillåts lasta tre och ännu färre fyra. Man kan tycka att lite överlast inte spelar någon roll och bilar och räcke är säkert dimensionerade för det (och det är de säkert också). Men OM det skulle hända något och bilen har mer än tillåten last på taket så tycker nog inte försäkringsbolagen det är så käckt… Kan innebära noll i ersättning och att man själv får stå för alla kostnader vilket nog kan bli skapligt kännbart. Här slarvas det mycket.

Se till att kajaken/kajakerna sitter fast och blir kvar.
En självklarhet kan tyckas, men man ser ändå en hel del kajaker som ligger på snedden och som far omkring, men jag har förvisso aldrig sett någon som trillat av (men hört talas om ett par). Förutom att ens egen bil och kajak/kajaker kan bli förstörda skulle man flygande kajaker kunna orsaka skapligt stora skada på både andra bilar och personer. Så lite tanke före är vettigt. Taklast får sticka ut en meter bakom bilen innan det ska sitta någon form av märkning på den. Framåt gäller att det måste märkas så fort som det sticker ut utanför bilen. På bredden får last sticka ut max 20cm på varje sida.  Här verkar finnas en hel del gamla tolkningar och mycket tro. Vill man läsa mer noggrannt kan man kika på Trafikförordning (1998:1276).Läs mer om regler för taklast här: www.kajak.nu/regler-for-taklast

Tre populära lastlösningar från Thule:

Thule Hullavator

Thule Dockgrip

Thule Hullaport Aero

Det finns massor av olika takräcken, vi har mest använt Thules & Ecklas prylar och tycker de funkat bra. Biltema har räcken till låga priser och när man satt på såna ett par gånger inser man varför priset är lågt 😉 Men det finns andra, MontBlanc är ett märke som verkar ha bra saker och både de och Thule nog gör en hel del av olika märkens ”original”-prylar.

Vi har kört mest med Thules rundade profil (Aero, nu ersatt av Vingbar tror jag) som är smidig med ett spår i ovankant där man enkelt fäster de vaggor vi använder, men vi har även fyrkantsprofil när vi kör med hållarna för lastning på högkant eller kör nånting utan hållare eller med andra hållare (cyklar t.ex). En annan fördel med de rundade profilerna är att de ger mindre vindbrus (om man fyller i spåret med gummilist annars kan de låta ännu mer). En annan fördel med montering av kajakhållare i spåret uppe är att kajakhållarna kan sättas ändå ut på sidorna, även precis ovanför där takräckena fästs på bilen. Detta gör att man får mer plats på bredden och kan utnyttja hela takets bredd, vilket ofta behövs om man vill ha kajakerna på rätt köl och inte har en bil med riktigt brett tak från början. Det finns även takräcken med spår i bakkant av profilen vilket borde ge minimalt med ljudeffekter, dessvärre är dessa som regel för yrkesbruk och det verkar finnas få kajaklasttillbehör till dessa, synd.

Thules variant av höglastare, Thule Kayak Support. Fällbar. Denna ger lite mer luft mellan kajakerna jämfört med smal pinne. Inte bra om man vill få plats med många men bra vid vissa extra bananformade kajaker
Thules variant av höglastare, Thule Kayak Support. Fällbar. Denna ger lite mer luft mellan kajakerna jämfört med smal pinne. Inte bra om man vill få plats med många men bra vid vissa extra bananformade kajaker

Trasmatta, rörisolering & snören
Till att börja med är det bara att lägga upp kajaken på räcket, snurra fast den med ett snöre eller rem och sen köra. De flesta kajaker är tåliga. Vill man skona kajaken lite kan en matta, ett liggunderlag eller några bitar rörisolering fungera fint som stötdämpande. Kör man ofta och/eller långt vill man nog ha kajakhållare som både underlättar lastandet och gör att kajaken ligger bättre.

Remmar med skydd
Packremmar finns i mängder, det viktiga är såklart att de räcker runt kajaken och räcket. Kör man mycket ofta är det skönt att ha lagom långa remmar så man inte behöver snurra upp och hantera massa onödigt långa remmar. En del remmar har skydd runt spännet, det kan vara skönt så inte bilen (eller kanske framförallt kajaken) repas i onödan.

Kajakhållare i mängder
Oftast kör vi med två kajaker liggande på rätt köl i Thules Kajakhållare 874 (numera ersatta av DockGrip) då tycker vi kajakerna ligger klart bra och är lätta att lasta/lossa och dessutom sitter de hållarna väldigt bra även i sidled vilket inte är fallet med alla. Ibland behöver vi få med fler kajaker och då blir det med höglastare och kajakerna på högkant. Vår nuvarande bil har max taklast på 75 kilo så tre lätta havskajaker är helt okej (med nöd och näppe) med räcke och hållare. När det gäller höjdlastare har vi använt ett par olika men de vi använt mest är Thules bygel, Ecklas fällbara pinne och Outlifes fasta pinne. Fördelen med fällbart är störst om man ska lasta fler än två kajaker eller om man vill ha hållaren kvar på taket och kunna köra in i vissa garage.

Tycker oftast kajakerna ligger stabilast när de ligger ner, alltså rättvända. Med långt avstånd mellan lastbågarna, vilket var vanligare på äldre bilar, är dock höjdlastare suveränt stabilt. En annan fördel med att lasta på kant mot pinne/bygel/höglastare är att det blir 5-10cm lägre att lyfta vilket kan låta lite men kan vara stor skillnad efter en paddeldag i motvind 🙂

Skumvaggor
Skumvaggor finns sen ett par år för både fyrkantsrör, aeroprofil och Wingbar. Det är både ett billigt och enkelt sätt för att transportera kajak som vi använder relativt mycket. Funkar bra men kajakerna ligger inte riktigt lika stabilt och tryggt som i en fast vagga tycker jag, speciellt inte i sidled. Vi har löst det med att montera Thules rejäla öglor som vi drar remmarna genom, då blir det bra.

Hållare för halvstående kajaker
Det finns även vaggor för lite halvstående eller lutande kajaker. Eckla var nog först här men Thule med flera har också ett par varianter. Dessa tycker jag blir lite varkeneller. Man får lyfta lika högt som med en vagga för liggande och man får inte riktigt samma stabilitet som mot fast pinne. Men smaken är som bekant som baken och många gillar dessa.

Transportera kajak säkert med Snöre fram och bak

Kör vi längre än bara hemomkring fäster vi som regel snöre framtill i kajakerna ned till bilens bogserögla som sitter under lite plast i framkant. Tokblåser det fäster vi även snören bak. Funkar finfint med nåt enkelt snöre men finns även där färdiga lösningar att handla. Thules Quickdraw är en köpevariant som är lätt att justera. Snören/remmar som spänns ner och fästs i bogseröglor eller drag stabiliserar en hel del. Dessutom ger de lite extra säkerhet. Inte för att det är vanligt att räcken, relingar och rails går av men jag har varit med när det hänt två gånger.

Det börjar komma lite varianter för att kunna lasta enklare själv och på högre bilar. Thule har en variant som heter Thule Hullavator Pro som ser okej ut men ganska klumpig. Det finns även utdragbara lastbågar från både Thule, Eckla med flera för att få upp en ände i taget samt helt nedfällbara räcken av typen KariTek & Dropracks. Vi är lite sugna på nån nedfällbar variant framförallt till vår stugbil/husbil där det är en meter till som kajakerna ska uppåt 🙂 Just nu kör vi stege+lastrulle samt Thule Professional när vi lastar högt.

Längre avstånd mellan räcken och hållare gör stor skillnad
Ju längre avstånd mellan takräcken och kajakhållarna desto stabilare ligger kajakerna. Gör verkligen stor skillnad. Många bilar har idag kort avstånd att sätta takräckena på. De flesta kör inte med taklast så inte så konstigt men lite taskigt för oss som vill lasta 5m-prylar ofta.

Dra remmar innanför däckslinorna
För att få lite extra säkerhet och försvåra för kajakerna att fara iväg framåt vid skarp inbromsning kan man dra remmarna innanför däckslinorna. Alltså remmarna som kajaken fästes med i takräcket. Dras de innanför kommer kajaken förhindras att åka framåt. Kan vara en extra säkerhetsåtgärd som är lättfixad och ger extra säkerhet.

Det finns flertalet märken inom kajakhållare, Eckla, Outlife och Thule är några av de mesta kända i våra krokar.

Köp lastprylar hos Amazon, eller Outnorth

Urberg kajakrem, 2.5m
Urberg foam rack. Skumhållare
Urberg foam rack. Skumhållare
Urberg kajak stern strap. Rem för för och akter.

Lämna ett svar