Fler...

Foto av författare

By Pia Sjöstedt

Matilda

Från tisdag lunch till torsdag eftermiddag, var jag, min kompis Paula och hennes dotter Matilda, 10 år, och paddlade i Hällaryds skärgård medan Erik arbetade i Bodafors. Det var några år sen Paula paddlade senast och det var första gången för Matilda. Spännande för oss alla tre, jag skulle nämligen paddla en tvåa som vi hyrde av Göran på Kajaksyd, med Matilda. Tog lite tid att packa kajakerna och Matilda ville såklart ha svar på alla miljoner frågor hon tänkt på. Hon fick en flytväst av Göran som var för barn med krage. Den föll inte i god jord, hon ville ju ha samma typ av flytväst som vi hade, inte bebisflytväst… Vi lyckades hitta en väst som faktiskt satt riktigt bra och vi kom till sist i vattnet.

Knappt någon vind, lite solsken och varmt. Perfekt. Matilda kom fram till att det inte alls var så läskigt… Det var ju till och med kul!
Första stoppet blev redan på Ö Bokö, sträckte lite på benen och justerade lite smågrejer på kajakerna. Nu började det blåsa lite från väst, men det var inte så mycket. Med lite hjälp av vågor och vind i ryggen, paddlade vi sen mot och runt Bockö. Det låg en båt på sydsidan och en på ostsidan, så vi tog oss in på den norra stranden.

De två tälten sattes upp, Matilda blev chef över hennes och Paulas tält, alltså fick hon sätta upp, ta ner och hålla rätt på alla pinnar som hör till. Hon klarade det med bravur. Kväll två ville hon även tävla om vem av oss två som satte upp tältet snabbast… Jag hade ett soulo och hon ett marmot, gissa vem som vann?  😉
Vi lagade mat, gick en runda, spelade spel och kröp ner i säckarna framåt 22-tiden.

Whisky 16, väldigt lättsvängd kajak och Paula fick lära sig hur skädda funkar, för att kunna hålla rak kurs
Whisky 16, väldigt lättsvängd kajak och Paula fick lära sig hur skädda funkar för att kunna hålla rak kurs
Elefant på sten vid stranden
Tre i rad
Nyponros i kvällsljus

Onsdagen var varm, solig och ganska blåsig. Morgondoppet var behagligt, 17°C. Efter frukost och påhälsning av Mikael från Höör, paddlade vi mot Tärnö för lunch och glass. Strax innan Tärnö, på Harö gick vi i land för energipåfyllning och byte av paddel för Matilda. Hon ville testa en stor paddel och vi hade en extra med oss, så vi satte ihop den. Väldigt lång var den, alldeles för lång, men den ville hon paddla med så då fick det bli så 🙂
När vi kom ut till Tärnö, var Mikael redan på plats. Lite mer snack, lunch och sen den efterlängtade glassen innan vi paddlade mot Fölsö för nattläger. Nu var det lite större vågor från sidan och Paula fick jobba för att hänga med och parera i vågorna. I tvåan var det väldigt stabilt, nästan lite tråkigt…

Det var väldigt varmt, så ett dopp var ett måste. Jag och Matilda bytte om och skulle bada. Med fötterna i vattnet upptäckte vi att det inte alls var så skönt varmt längre. Men jag slängde mig i vattnet och höll på att få att få en chock. Jisses vad kallt! Fick reda på att det var 11°C nu, hade varit 19 på kvällen innan. Det har hänt förr…
Matilda ville testa att sitta bak och styra tvåan, så det gjorde vi. Funkade fint och beslutet togs att Paula och Matilda skulle paddla tvåan på torsdagen. 😀
En promenad runt ön, middag, och sen kallade sovsäckarna igen. Jag satt uppe ett tag till, kvällen var riktigt fin.

Paula och Matilda tar en powernap
Matilda och jag i tvåan
Matilda är extra glad, vi ska testa att byta plats så hon styr...
Matilda är extra glad, vi ska testa att byta plats så hon styr…
Mor och dotter myser på Fölsö
Fiskebåt som tuffade förbi framåt halvelva på kvällen

Vaknade återigen av värmen, vid 6-tiden var jag ute ur tältet. Med liggunderlag och sovsäckslakan satt jag på klipphällen och läste en bra stund. Finfint. Sömntutorna ville ha sitt tält i skuggan för att få sova lite längre denna morgon. Scones, äggamacka och kaffe till frukost innan vi packade ihop och paddlade mot Östra Bokö via Mulö och Västra Bokö. På Ö Bokö hade vi planer på att bada med kajak, men värmen hade inte kommit tillbaka i vattnet så vi åt bara lunch innan vi vände tillbaka till Nytäppet.

Halvfyra på morgonen hade jag denna utsikten från tältöppningen
En supersöt hund på Mulö

Vi hade verkligen tur med vädret. Det var inte så avslappnat som jag är van vid men väldigt kul. Och Matildas ord ringer i öronen: “ Nästa år ska jag paddla egen kajak!”

Matilda som styrman och Paula som motor och talesman för vart de ska paddla, då Matilda inte ser någor bakom Paula... ;)
Matilda som styrman och Paula som motor och talesman för vart de ska paddla, då Matilda inte såg något bakom Paula… 😉

1 svar på ”Tjejpaddling i Blekinge”