Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Takräcke till husbilen

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

För oss är takräcke ungefär lika självklart på utflyktsbilen som hjul 😉 Kanske inte riktigt men nästan, vi vill såklart kunna ha med lite kajaker så man kan ta husbilen nånstans och sen sticka ut och paddla. Kanske ha stugbilen som basecamp och paddla dagsturer men även sticka ut på flerdagarsturer med tält. Sen tror och hoppas vi att det kan bli lite skidutflykter också och då får nog skidorna ligga på taket i fodral eller takbox.

Fiamma Roof Rail ser klart vettigt ut
Fiamma Roof Rail ser klart vettigt ut
Thule Pro Bar får det nog bli, i det övre spåret ska Thules kajakhållare som vi redan har passa
Thule Pro Bar får det nog bli, i det övre spåret ska Thules kajakhållare som vi redan har passa

På vår Winzent satt det inget räcke när vi köpte den men vi ska komplettera så småningom, ingen brådska då det kommer bli mindre paddlat i år på grund av en axelskada. Har kikat runt lite och Thule har såklart räcken som passar. Tror det går att få på fyra bågar. Räcker kanske med två men med tre eller fyra kommer kajakerna, som är runt fem meter långa, ligga perfekt på de två yttersta och eventuell tak på de med mindre mellanrum. Kanske en lite takplattform kan få rum också?

På en Plåtis, van och liknande är fästen för takräcke inga problem alls och finns som regel stort utbud till alla sorter och lastvikten brukar vara väl tilltagen. På vanliga husbilar (plastisar) är det ofta sämre med fästmöjligheter men en del har takrelingar monterade från början och på många går det att montera i efterhand.

När vi gick runt på en Elmiamässa för några år sedan och undrade om det var okej att sätta på takreling, takräcke var det många av försäljarna som inte hade en aning 🙂 Va? varför skulle man vilja ha nåt där? 😉 Vi har även spanat på en del vanliga husbilar som har haft takräcke, rails och ibland stegar men ibland konstaterat att lastvikten kan i många fall vara bedrövligt låg. Många husbilar är inte alls gjorda för taklast. Plasthöljet är tunt och gjort för att endast hålla tätt och med nöd och näppe hålla ihop och hålla uppe lite takluckor och en lampa…

Ett litet pyssel verkar vara att kunna kombinera takräcke och markis på plåtisarna, i alla fall befintlig markis som verkar sitta i samma fäste som takräcket ska göra och då är i vägen. Finns såklart lösningar för det också, det finns till exempel markiser gjorda för att montera på takräcket, t.ex. Thule Markis. Fast det hade varit smidigt att kunna använda vår befintliga Fiamma F65s. Kanske går att få nån att svetsa, fixa ihop ett specialfäste.

Hade bilen varit av senare modell, efter 2006 så har Fiamma ett Roof Rail som ser klart vettigt ut och som har fästen för Fiamma markis, men det verkar desvärre inte passa på äldre Ducatos.

Nåja, det ska nog lösa sig, på nåt vis ska kajakerna med 🙂 Nästa projekt efter räcket är på plats är att få upp och ner taklasten 🙂

Stege är väl ett självklart hjälpmedel, vi satsar nog på en lös stege men kikar lite på fast också.

Finns även en del rullhjälpmedel att fästa längst bak på en takräckesbåge för att enklare kunna skjuta upp kajaken, de får vi också titta lite på.

thule-lasthallare-takracke-fiat-ducato-4-dr-van-2002-2006-med-fixpoint-faste

Sök efter Thules prylar hos Amazon

Lämna ett svar