




För några veckor sedan bytte vi in vår finfärgade bil. Mot en ofärgad, tokigt och lite synd men vi får se om den ofärgade går att piffa upp på något vis. Subarun har vi haft i vår ägo i sju år. När vi köpte den var det såklart mycket för färgen men också för att vi hört att Subaru var vettiga, pålitliga och så tänkte vi det kunde vara trevligt med fyrhjulsdrift på halkiga hemmavägar och på väg till/från fjälldrällandet.
Vi har kört cirka 15000 mil med bilen, som alltså var en Subaru XV automatare. Den har fungerat bra, inga större konstigheter. Fyrhjulsdriften märker man inte av direkt vid normal körning men visst kan det vara smidigt att veta att man lätt kommer fram även om det ligger skapligt med snö på vägen hemma, eller att kunna starta helt obehindrat på is i fjällen osv. Samtidigt är väl fyrhjulsdrift lite onödigt, både viktmässigt och kostsamt.
Slantarna då?
Vad kostade Subarun att köra med? Det är väl nästan alltid intressant även om många kämpar hårt för att skaffa så kostsamma transportmedel (och annat) som möjligt. Den inköptes för 177 tusenlappar och byttes in till 90 (stämmer rätt bra med den grova regeln 10-15% per år eller 1% per månad cirka). Alltså knappt sex kronor per mil i värdeminskning. Den drevs på bensin och drog runt 0,6-0,7 liter per mil och vi lyckades lägga knappt 12 spänn per mil i snitt på bränsle. Då kör vi nog rimligt försiktigt så hade inte varit några problem med några kronor till per mil om vi kört mer aggressivt för att impa på-a-traktor-kiillarna vid Icaparkeringen eller bilkramargubbarna vid padelbanan, grillbutiken eller mikroölbryggeriet 😉 Vi fick även lägga lite slantar på service och annat (försäkring, skatt, tvätt osv) så totalt landade vi på knappt 28 riksdaler per körda mil.
6-7 kronor mer per mil än vår Kia Ceed SW. Till stor del beroende på något törstigare bil, bensin istället för diesel och så ett ökande bränslepris skulle jag tro, och så allmänt ökande kostnader för service, däck osv. I de här 28 kronorna har vi inte räknat med någon kapitalkostnad/ränta men det hade kunnat vara 2-5 kronor till per mil beroende på finansiering eller hur man nu vill räkna. Det hade säkert gått att komma ner nån krona eller två till per mil genom att bli ännu bättre på ecodriving och köra snålare och vettigare men även genom att sälja privat istället för att byta in, göra däckbyten själv, bara tvätta med vatten, blanda egen spolarvätska med örter från trädgården osv 😉
Kajaktransporterande på Subaru XV
Har fungerat helt okej, vi har inte kört i närheten så mycket med kajak på taket som med tidigare bilar. Subarun har ganska kort mellan lastbågarna (CC 74cm) men har fungerat fint även på lite längre och blåsigare resor med linor fram och bak. Att sätta dit takräcke är på XV som på många andra moderna bilar krångligt och kass, det ska pillas upp små luckor, skruvas dit små fåniga skruvar med blandade verktyg. Dåligt helt enkelt, tacka vet jag gammaldags rails/takreling och kanske även modernare nedfällda rails 😉
Service & kommunikation
När vi slog till på XV hade vi ingen direkt tanke på var den skulle få åka på service men officiell Subaru-firma i Ängelholm var då BilPartner. Verkmästaren på verkstaden där var en verklig klippa och säkert verkstadskillarna också. Tydlig kommunikation, hörde av sig om de hittade nåt som var konstigt, hade vettiga idéer om det mesta och go att snacka med samt lätt att komma till och fixa om det var nåt som lät märkligt eller verkade skumt. För ett par år sedan köptes BilPartner upp och vi körde bilen till de nya som heter Fribrocks. Klart sämre. Säkert inte själva bilservicen men allt runtomkring, krångligare att få tid, inga egna initiativ om något hittades utan det meddelades vid hämtning så man fick börja om med nytt/nya besök, segt.
På tal om bilar så har vi skrivit om privatleasing av bil och länkar gärna till Onkel Toms artikel Privatleasa bil? Är du helt dum i huvudet? 🙂
Nu är vi inga bilnördar utan för oss är bilen mer eller mindre ett måste nu när vi bor som vi gör. Lite kul att vi fick vara med i Subarus tidning för några år sedan. Där vi bland annat blev kallade Två av sveriges största livskonstnärer 🙂




