Fler...

SMHI hade rätt

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Idag blev det inte alls som jag hade tänkt mig; det blev mycket mycket bättre!
Jag hade först tänkt mig en tur runt Kullaberg från Mölle till Arild med promenad tillbaka till bilen, men det verkade blåsa lite för mycket för att runda spetsen själv så jag tänkte mig istället en lugn paddling i lä på Kullabergs N/NO-sida med start/mål i Arild i den av DMI tippade sydvästliga vinden. SMHI tippade dock på västlig vind, men de brukar ju ha fel. Jag har i alla fall för mig att DMI är säkrare i denna delen av landet.

I morse blåste det förvisso västlig 9m/s ute på Hallands Väderö, men det tänkte jag bara var tillfälligt…

Väl framme i Arild vid 10.30 började jag misstänka att SMHI kanske hade gissat rätt ändå, det var rätt så stökigt i vattnet vid badplatsen och var inte alls vindstilla, kändes nästan som vinden kom från NV.
En liten sväng i motvinden ska väl gå även för en lat medvindpaddlare som jag tänkte jag. Väl i kajaken kändes det tungt, det blåste rätt i nyllet och vågorna var inte alls så himla små. Jaja, efterhand gick det bättre och det var roligt i vågorna, speciellt när berget började bli brantare och vågorna reflekterade på alla håll och kanter. En säl kom ”surfandes” på en 1,5metersvåg rakt emot mig; när den fick syn på mig dök den dock fort cirka 2 meter framför kajaken, fräckt!
Ovanför mig cirklade 2 pilgrimsfalkar och jag smög i skummet/skvalpet inne vid berget där det var mest lä. Strax utanför Ablahamn vände jag och fick de fina vågorna i ryggen och vinden likaså, nu blev det riktigt kul! Öster om Josefinelust stod promenadgänget från Helsingborg en bit upp på berget och vinkade, nog fint med en promenad, men med tanke på hur kul det var i kajaken kändes dagens val helt rätt. Gick ut en 150 meter från berget och där var vågorna lugnare och mer regelbunda, så det var bara att hänga med.
Väl tillbaka i Arild var jag genomsvett, hade ett leende från öra till öra och var totalt slut 😀
Ett snabbt dopp tog bort den värsta svetten, men inte leendet… Och för de som undrar så svalkar vattnet ganska (till och med rejält) bra nu, inte alls så kvalmigt som det var för några månader sedan.
16km blev det idag och det var cirka 8 grader i luften, molnigt med enstaka solglimtar.

4 svar på ”SMHI hade rätt”

1. Tur du fick sälskap nu när du inte hade sällskap med dom andra. Har Helsingborgsgänget blivit vackertväder flanörer? Det går utför med ungdomen.

Svara
  2. Ja, det är ingen ordning med nånting nuförtiden 😉 De av helsingborgarna som brukar våga lämna öresund och paddla nån annanstans var på land 😀

3. Nåja även om jag stannade på landbacken så fick jag ju se vårt fina kullaberg både lite från ovan och innifrån. Lite grottutforskning kan jag varmt rekomendera på kullaberg 🙂

Och det såg klart kul ut när du guppade i vågorna. Men samtidigt var det jättegott med glögg och pepparkaka på berget 🙂

4. Skoen laesning!

Riktigt goda kontraster mot vaara dagar haer nere i sydafrika. Baade vind och vaagor bjuds det haer med men med naagot mildare temperaturer 🙂
    Kanske blir det en paddeltur med surfski de naermaste dagarna.