Fler...

Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Slädö och Ljungskär när oktober blev november

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Mörkt sen ett par timmar, men en fullmåne bakom månen gav bra sikt.

Såg ut att bli bra väder i Blekinge så siktet ställdes ditåt efter att Pia slutat jobba i fredags. Hade slängt ut ett mail på maillistan kajaktur i torsdags och Ragnar skulle haka på.
Mörkt blir det tidigt och hade så varit några timmar när vi landade vid Kuggeboda badplats strax efter Ragnar. Packade snabbt och paddlade ut på helt platt vatten, riktigt mysigt och månen lyste förvisso bakom molnen men gav ändå tillräckligt ljus så att inte lanternorna behövde tändas. Framme vid Ljungskär tog vi en kort sväng om utsidan innan vi landade på norrsidan, helt galet mycket maneter i vattnet.

Maneter i mängder

Upp med tälten och sen blev det inte mycket mer än lite mat och sen ner i sköna säckarna. För Ragnar var det premiär i sitt nya sandfärgade Staika som han köpte på Köldknäppen en vecka tidigare. Vårt Saivo kom dan innan från en liten förbättringsrunda hos Hilleberg; så nu är det ännu bättre 😉

Lite morgonfrost kan ge fina bilder

Vaknade till en frostig och klar morgon, verkligen kanonfint. Låg och spanade ut från sovsäcken innan det blev frukost ute. Riktigt skönt i lä på marken, men svalt i den svaga vinden så fort man reste sig upp. Efter frukost slappade vi ett tag till innan vi lyckades kravla oss i kajakerna.

Frostigt
ensam sten

Vi paddlade ut mot Hasslö på platt vatten, Pia gick iland på Långörarna och spanade efter lägerplats för framtida bruk, är ju inte fel att kunna komma lite längre ut.

Pia iland och spanar lite
Ragnar söder om Hasslö

Och sen fick vi lite vind i ryggen längs med sydsidan av Hasslö. Landade för fika/lunch på Yxnaholmen. Fint i solen, men man blir snabbt kall. Jag saknar min tunga LIV-tröja som jag slarvat bort, får nog skaffa ett nytt dunplagg inom kort så det blir behagligt igen…

Fika på Yxnaholm

Fortsatte runt Hasslö och tog lilla öppningen under vägen, tog oss längs med Arpö och sen genom Arpösundet bort till Slädö. Mötte hästhämtar-båten/flotten så vi misstänkte att hästarna på Slädö fått åka hem för säsongen och vi såg sen heller inga på Slädö.

Ragnar och lilla öppningen i bron till Hasslö
Ragnar och lilla öppningen i brön till Hasslö
Fina färger på Slädö
Snart framme vid vår tänkta lägerplats på Slädö
Fint kvällsljus över Slädösundet

Snabbt upp med tälten och sen en liten brasa, lite mat och lite tjöt innan vi kröp in i säckarna riktigt tidigt. Fullmånen lyste för fullt och temperaturen hade återigen krupit ner strax under nollan.

Det börjar bli kväll på Slädö
Ett av fåren
Gamla träd och fina färger

En grå söndagsmorgon med ett par plusgrader och nu lite vind. Ragnar stack iväg strax efter frukost och jag & pia gick ett varv runt ön och spanade på fina träd och natur samt hälsade på de två får vi stötte på.

Färg på Vagnö oxå
Pia innanför Vagnö

Snirklade sen bland öarna innan det blev lunch på Kvalmsö, lagom till det hunnit spricka upp litegrann. Sen lite motvind tillbaka till bilen.
Blev en riktigt fin runda. Skönt att få lufta både oss, kajaker och tält i finfina Listerby skärgård.

Erik vid Kvalmsöbron

4 svar på ”Slädö och Ljungskär när oktober blev november”

1. Såg ju verkligen kanontrevligt ut! Vart lite lätt avundsjuk när jag gick in på din sida i lördags fm och såg bilderna från Ljungskär, efter att själv ha jobbat hela fredagkvällen.. Ni hade nog också aningens bättre väder än vad vi hade sist!
    / Ulf

Svara
  2. Jo, det var verkligen fint. Men det är det ju för det mesta, bara man lyckas komma ur soffhörnet och iväg till nåt fint område.
    Vädret blev bättre än vad vi trott, hade nog räknat med lite gråväder på lördagen och mer vind på söndagen. Vinden kom inte förrän vi var hemma i soffhörnet igen.

Nästan så man blir lite sugen på att börja med lite sånt där frilufsande, prova på att tälta nån gång och sånt där 😉

Svara
  3. Även om vädret blev riktigt j-vla pissigt så har jag än så länge aldrig ångrat en tur – möjligtvis kan det vara lite trögare i själva uppstarten. Och de är nästan de värsta turerna som man kommer ihåg som som de bästa, de soliga bleknar fortare!
    Får se hur det blir i helgen, prognosen är sådär just nu..