Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Regler gällande fartygsljus & lanternföring

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

De flesta paddlar oftast när det är mer eller mindre ljust. Fast att glida fram i kajaken när det är mörkt är fantastiskt. Att paddla i månljuset eller bara under en alldeles stjärnklar himmel är grymt. För att se så mycket stjärnor som möjligt och för att överlag se bra i mörkret är det skönt utan lampor.

Ibland är dock lampor bra, men vad gäller egentligen när det gäller belysning på sjön? Frågan dyker upp då och då och ibland killgissas/gubbgooglas det lite väl mycket 😉 En del tror att kajaker inte får eller ska ha vanlig båtbelysning men så är det inte alls. En del tror att man inte får vara ute i kajak när de är mörkt överlag. En del tror att hela båten måste vara klädd i blinkad julgransbelysning osv… Istället för att gissa och tro kan man kolla hos Transportstyrelsen. Kajaker får ha traditionell belysning så som sidoljus och toppljus* men behöver inte ha det utan det räcker med lampa tillgänglig eller tänd lanterna. Så använd grönt/rött sidoljus om du vill men för de flesta räcker nog en vit runtstrålande lampa i kepsen eller på flytvästen/däck.

Vi har tidigare skrivit lite om några lampor vi använder här: Kajakbelysning – se och synas i kajak.

På Transportstyrelsen finns tämligen komplett information i pdf-filen: Komplett Sammanställning av regler gällande lanternor kan hittas hos Transportstyrelsen Regel 25 på sidan 21 innehåller det som gäller kanoter/kajaker/andra småbåtar

Ett fartyg under rodd får visa de fartygsljus som föreskrivs för segelfartyg i denna regel. Om fartyget inte gör det ska fartyget under rodd ha till hands en elektrisk lampa eller en tänd lanterna som visar ett vitt ljus. Detta ska visas i så god tid att kollision kan undvikas.

Paddla mer! Mörkerpaddling ger en extra dimension till utelivet! Sen oavsett regler så är det alltid bra att synas, hjälper dåligt att hävda att man har rätt när man ligger under en motorbåt…

Wikipedia har också koll på Sjövägsreglerna

*

sidoljus – grönt ljus på fartygets styrbordssida och rött ljus på fartygets babordssida som vart och ett visar ett oavbrutet sken i en cirkelbåge i horisontalplanet av 112,5 grader och som är placerade så att skenet visas från rätt förut till 22,5 grader akter om tvärs på vardera sidan av fartyget På fartyg med en längd under 20 meter får sidoljusen sättas ihop i en sammansatt lanter

toppljus –  vitt ljus placerat lodrätt över fartygets långskepps centerlinje som visar ett oavbrutet sken i en cirkelbåge i horisontalplanet av 225 grader och som är placerat så att skenet visas från rätt förut till 22,5 grader akter om tvärs på vardera sidan av fartyget

Lämna ett svar