Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Privatleasing av bil

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Det blir allt mer vanligt att man privatleasar fordon istället för att köpa.

Liksom att mycket annat går mot att man prenumererar på tjänster är det kanske självklart att även fordonsägandet ändras. På sikt kommer nog de flesta inte ha en egen bil överlag utan man bokar en självkörande bil i en app och så kommer den farande. Tokigt ineffektivt att ”alla” ska ha en eller flera bilar per hushåll som mestadels står still och när de väl körs är det oftast bara en person per ton bil. Fast just privatleasing är ändå lite märkligt.

Skönt att ha ett bekymmerfritt bilägande

Tycker väl alla. Sällan man köper något för att få så mycket bekymmer som möjligt, om det inte är en hobby i sig. Till att börja med är inte leasing ett ägande. Det är leasingföretaget som äger bilen och du hyr/leasar.

Sen är det ett konstigt argument för privatleasing. En ny bil som körs 4500-6000mil på tre år händer det verkligen sällan något med. Vi har själva haft tre helt nya bilar och lika många nästan nya. Första 10000 milen klarar de flesta bilar utan några som helst konstigheter och ofta upp till 20000 med sen kanske det börjar hända saker. Nu har våra bilar förvisso varit japanska och koreanska och liknande men även europeiska och amerikanska bilar bör fungera rimligt problemfritt de första 10000 milen. 

Bilhandlarna och biltillverkarna jublar

Jag var på ett föredrag för några år sedan där en representant för ett stort bilföretag/bilförsäljare snackade om deras affärsidé.

De och finansfirmorna älskar privatleasing såklart. Kunderna skaffar sig en större och dyrare bil eftersom det ”bara” kostar några tusen per månad och dessutom behöver man inte lägga handpenning (vilket de flesta varken har i madrassen eller vill spara ihop till tydligen)! Lite lulllull-paket med onödiga tillbehör/funktioner läggs också till eftersom det bara är nån eller några hundringar extra per månad osv…

Dessutom får företaget träffa kunden tre till fyra gånger per år (2x däckbyte), en till två servicetillfälllen och så åker många leasare inom för enkla frågor eftersom det ”ingår” och så kanske firman har biltvätt så blir det ett par gånger till. Varje besök är ett tillfälle för firman att sälja in sig mer/igen. Kanske lyckas de sälja in någon extratjänst för ”de är ju så trevliga” och ”allt annat ingår” 🙂 Dessutom finns tillfälle att visa den senaste bilen som såklart är lite bättre och större och kostar bara nån tusenlapp mer så vi kanske ska uppgradera. Bilfirmorna ser att de flesta som leasar överlag väljer en mer kostsam bil och lägger på mer kostnader som tillbehör och tjänster m.m än om de skulle köpt motsvarande. Bra affärsidé helt enkelt. Dessutom ger såklart leasingen i sig intäkter i form av ränte- och finansieringsintäkter till  bilföretaget och deras finasieringspartner. En annan aspekt som jag inte tänkt på före ovan nämnda föredrag är att ju kostsammare bil desto oftare kommer kunden/billånetorsken in till bilfirman, då de gärna vill vara en del av gänget, hangarounds osv… Gulligt.

Många verkar inte veta vad de skriver på

Att det är tråkigt att läsa det finstilta kan nog de flesta skriva under på men när det gäller lite mer slantar kan det kanske ändå vara smart. Träffade förra hösten en person som jag tyckte/trodde brukar ha lite koll och vara rimligt påläst som hade privtleasat en bil och var kanonnöjd med den (som de flesta är när de precis valt/bestämt sig) och såklart lagt på lite extrapaket 😉 men som var upprörd över att månadskostnaden gått upp efter ett par månader. Det är väl inte jättekonstigt, de flesta leasingavtal ligger på rörlig ränta så går räntan upp går leasingkostnaden upp. Ganska osannolikt att leasingföretaget har som affärsidé att stå för högre räntekostnader.

På sikt är det som regel oftast lägre pris att äga istället för att hyra

Läste nån jämförelse för ett par år sedan där en biltidning/bilsajt jämförde privatleasing med att köpa nytt med lån. Bytte man till ny bil var tredje år blev det ungefär samma kostnad med leasing vs privatköp med lån. Firman i föreläsningen ovan hade ungefär samma kalkyl. Nackdelen är då med leasing att man är mer inlåst och kan åka på kostnader för onormalt slitage och eventuella övermil. Kan man tänka sig ha samma bil längre än tre år är nog köpa och äga klart vettigare. Precis som annat ägande som boende med mera är det oftast på sikt mer ekonomiskt vettigt att äga än att hyra saker som används mycket, i alla fall på lite sikt. Att tro att man ska göra ett fynd när det gäller bilköp är nog väl optimistiskt, det är nog troligare att bilhandlarna och deras finansbolag är bättre på att räkna på bilägande än random bilägare. Sen kan man såklart ha flyt och hitta en kampanj men det är nog lika enkelt som att vinna på roulett eller hitta raketerna på börsen.

Ibland går bilar upp i värde

Normalt går bilar ner i värde ganska rejält. En tumregel kan vara en procent per månad ungefär, alltså köper man en bil för en halv miljon minskar den med fem tusen per månad i värde. Inget konstigt egentligen.

Nu när vi är i början av en ny era inom fordon och annat där det mesta ska elektrifieras har det gått att göra bra bilaffärer.

Snackade med en kompis för ett tag sedan, han hade köpt en ny elbil för tre år sedan. Han skulle byta i höstas och då var begagnatpriset lite högre än när han köpte och då hade han fått bidrag på 70000. Så efter 5000 mil hade han fått betalt en dryg tia per mil efter att laddning, lite tvättar och annat extra var betalt. Träffade i samma veva en som leasat en liknande bil som tyckte han gjort ett klipp när han bara betalat 3000 per månad i leasing… Han hade inte kört riktigt 1500 mil per år som han betalt för så med laddning och lite tvätt och annat som inte ingick i leasing hamnade han på drygt 35 kronor per mil i kostnad efter två år… Viss skillnad på att betala några tior per mil och att få betalt nån tia per mil 🙂 Fast det här gällde nog framförallt när det fanns elbilsbidrag på en rejäl slant och när det var lite dålig tillgång på elbilar och lite innan räntorna kommit upp på rimliga nivåer.

Tror verkligen på att inte äga utan dela men privatleasing känns mest märkligt. Fast en bra affärsidé för tillverkare, försäljare och finansbolagen definitivt.

Får hoppas på mer bilpooler och annat där man hyr enkelt vid behov istället för höga kostnader för att ha nåt parkerat. Tänk vad mycket parkeringsytor som kunde vara ängar, ha inhemska växter för vilda pollinatörer, potatis- och grönsaksland osv.

För egen del lånade vi tidigare till våra bilar men de senaste åren har vi kommit på att det är roligare att få ränta än att betala ränta och dessutom gillar vi inte att låna till tokhopping så det har fått bli spara och köpa sen senaste bilarna.

Lämna ett svar