Fler...

Påskallavik-Nynäshamn, forts

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Lördag 16/7. Ännu en skön morgon. Enligt vädergissarna skulle det komma lite sämre väder. Vi paddlade upp mot Arkösund och gick iland för paus på Kopparholmarna. Väl där kom åskan farande, lite väl nära tyckte vi så vi paddlade runt till södra sidan av den Östra Kopparholmen och slog upp tältet. Sen låg vi kvar där trots att det inte blev så mycket oväder som väntat… Lite promenader på finfin ö blev det i alla fall. 14km.

Middag på Östra Kopparholmen, söder om Arkösund
Vi gick promenadleden på Kopparholmen

kopparholmen

Söndag 18/7. Började genom Bråvikens skärgård. Riktigt fint, dit får vi ta oss fler gånger. Lunchade på Benö Tallholm som förvisso var helt sönderbruten, men himla fin innan vi gick över Bråviken. När vi vände österut hade vi lite fina surfvågor med oss. Passerade femörehuvud i lite lagom skvalp, finfint. Öster om Oxelösund var det nästan helt tomt. Funderade ett tag på Hävringe, men hamnade på Kallhamn för natten. Ännu ett riktigt fint ställe. 41km

Lite vågor, kul med variation :)
Lite vågor, kul med variation 🙂
Erik passerar Femörehuvud
Vackra lavar
Blomma
Mjölkört i solnedgång
Skuggorna blir låååånga på kvällen :)
Skuggorna blir låååånga på kvällen 🙂
Solen går ner i Trosa

Måndag 19/7. Tokvarm morgon med massa bad. Vi drog oss österut genom Hartsö-Långö-Ringsö Naturreservat. I de krokarna hade vi varit innan när vi paddlade till Garkast. Sen lunch öster om Lacka och över mot Askö och sen till Kolguskär precis vid Torö. Vi la oss på sydöstra stenstranden, riktigt fint, men kräver nog sitt liggunderlag. Spanade på Kitesurfare, Landsort och horisonten. 35km.

Bron mellan Långön och Björkskär, söder om Trosa
Kolguskär med utsikt mot Landsort
En sällskapssjuk fjäril

Tisdag 20/7. Österut mot Öja, norra delen och sen norrut längs med Järflotta. Här kändes det som om vattentemperaturen sjönk med 8-10 grader och det var nästan handskläge trots värmen i luften. Men på lunchklippan värmde det gött. Paddlade in till Nynäshamn för lite glass och lite tjöt hos Nynäs Kajak. Vi paddlade sen ut till Yttre Gården och gick iland på turens första sandstrand. Efter en stund kom Pelle & Carina ut med Sushi. Stort tack för trevligt sällskap och bra sushiinitiativ med superfin vy. 22km.

Torö strand

midsommarstång
Sushi i skärgården, lyxigt och gottit värre
Pelle & Carina, himla trevliga människor :D
Pelle & Carina, trevligt middagssällskap på Yttre Gården

Sushisällskap på Yttre gården
Pelle och Carina lämnar oss för hemfärd

Onsdagen ägnade jag åt att åka buss, pendeltåg, buss och taxi för att hämta bilen. Pia tokslappade för fullt på Yttre gården.

Lägerplats på Yttre Gården

Torsdagen ägnades åt kort paddling in till Nynäshamn. En runda inom Get Out för lite påfyllning av utslitna prylar och lite nytt innan vi landade i skåneland.

Dimman lägger sig, och segelbåten syns snart inte längre
På väg in mor Nynäshamn, när dimman lägger sig
På väg in mot Nynäshamn, soligt och snart helt tjockt med dimma

Himla go tur! Mycket bad och slöande i värmen, men även lite paddlat mellan fikorna. Sydliga vindar till att börja med och så lite väst/sydväst när vi kom upp till Bråviken gav medvind nästan hela tiden. Gött. Riktigt gött att bara paddla ett håll. Slippa bry sig om när man ska vända osv. Dessutom är den här sträckan otroligt fint med många suveränt fina och paddelvänliga skärgårdar. Vi passerade Påskallavik skärgård, Dragskär/Figeholm skärgård, Misterhults skärgård, Tjust skärgård, Gryts skärgård, St Anna skärgård, Oxelösund, Stendörren, Nynäshamn skärgård. En höjdartur helt enkelt.

självporträtt

Mest använt: Solskyddfaktor, dricksflaska 🙂

Minst använt: Dunjacka (utom som kudde), På-land-skorna, badkläder.

Veckans utslitna prylar; Primus Gravity EF II, Exped Downmat.

Hilleberg Allak har fungerat kanon även denna utflykt. Lagom stort och lagom tungt 🙂

Läst: Adam & Eva, Strömkantring, Outside, Ocean Paddler, Sjön utan namn, Plundring, svält & förgiftning.

Tillbaka till första delen.