Fler...

Oktoberutflykt med Winzent

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Vi tog en liten utflykt med stugbilen Winzent även i oktober. Början var tillochmed i september 🙂 Startade med att besöka nygamla bekanta nere i krokarna av Lövestad/Sjöbo. Riktigt trevligt! Blev en rejäl mtb-runda längs med Verkeån, delvis på Skåneleden. Superfin kombo av stig, skogsväg, grusväg i fina omgivningar. Var nere kring Vantalängan och vände. En trakt som vi knappt varit i och cykelrundan hade vi nog aldrig hittat utan lokala guider 🙂

Dagen efter blev det promenad i ruggvädret innan vi drog vidare. Hade egentligen tänkt norrut men först blev det lite söderut och besök vid Sandhammaren. Vidare norrut och en liten promenad vid Haväng innan vi så småningom landade i Tosteberga lilla hamn. Finfint ställe som numera är ett populärt tillhåll för husbilister. Senast vi var där på havsörnspaddling var där bara enstaka campare. Kul och mysig liten hamn. Bra badbrygga oxå så den provade vi såklart. Lite promenader i området både på kvällen och förmiddagen efter innan vi for vidare. Körde ut på Listerlandet och spanade lite, där har vi inte heller varit mycket. Blev stopp med promenad vid Listerhuvud och sen drog vi vidare. Stannade till i Pukavik och spanade lite nyare stugbil men tokshoppade inget. Tänkte först österut men så blev vi lite sjösugna och hade en plats i bakhuvudet som vi fått tips om. Lätt att hitta och ett kanonställe precis vid vattnet. Tog en mtb-runda längs Raslången, himla fina trakter där vi varit en del för längre sen. Efter bad satt det fint med stugbilsmys. Morgonen efter tog vi oktober månads första dopp, vill ju inte slarva bort för mycket av månaden. Sen en promenad och så vidare i tillvaron.

Var ute och snurrade på Hasslö för lunch och lite span, sen ute på Tjurkö och Sturkö. Himla fint ute på de stora öarna. Tjurkö gav mersmak, där skulle vi nog kunna bo. Har paddlat en del i de krokarna men knappt varit på land. Från Tjurkö körde vi vidare till Sandhamn precis öster om Torhamn. En ställplats i en gammal fiskehamn, kanske inte allra högsta mysfaktorn men bra, och prisvärt, ställe att stå på. Vi stannade två nätter och promenerade kring Torhamn, cyklade ute på Hästholmen vilket var superfint. Hängde i och kring Winzent, vi var enda bilen i hamnen.

Vi körde sen vidare norrut, fint längs med kusten upp till Kristianopel. I Kristianopel är det nog ett himla ståhej på högsäsong, nu var det tyst och lugnt. Fint liten by. Vidare norrut och över bron till den avlånga ön. Körde först söderut, lunchade nere vid havet sen mot Eketorps borg för lite kulturpromenad, imponerande ställe. Vidare norrut bland tranor och stenbrott. Kollade till Kapelluddens fyr i duggreget och sen landade vi på Kårehamns ställplats. Ett par bilar i hamnen men ute på gräsplan precis vid vattnet var det tomt så där ställde vi oss. Superställe med horisontvy och bra bad bara 200m bort. Tog ett dopp i fint kvällsljus med massor av Tranor som snurrade ovanför oss, lite vågor trillade in i den svalkande nordliga vinden. Kort promenad innan vi landade i soffan i stugbilen.

Dagen efter lite promenader och sen lite snurr på Öland. Hade lite planer på Misterhult men sen blev vi hemåtsugna så det blev söderut med stopp på Ryds skogsbilskrot innan vi landade i hemmasoffan.

En go knappveckasutflykt med en del fincykling, en del bad, mycket utetid i fin natur. Kajakerna var med men fick inte känna på vatten underifrån 😉 Fast nu är det väl snart skiddags?! 🙂