Fler...

Misterhult i blandat aprilfinväder

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Det här vädret fick duga som start

Vi tog ett par dagar i Misterhult förra veckan (som ni kanske såg på mobilinläggen från söndag, måndag och tisdag). Verkligen varierat väder, men det var ju i finfin skärgård så det blir automatiskt finväder.

Startade i Klintemåla på söndagseftermiddagen i riktitgt skönt väder med sol och svaga vindar. Snirklade norrut och spanade efter lite nya tältplatser men landade på en gammal favorit; Idtullen. Skön kväll på lite solvarma klippor. Pia kom på att hon visst glömt liggunderlaget hemma… Blev till att arrangera flytvästar och lite annat mjukt 😉 Vi hade med ett Exped Evazote som underlättade med sina 5mm tjocklek!

Platt och fin skärgård
Första natten, Idtullen

Sov som vanligt sött och vaknade till solig morgon men lite svala nordliga vindar gjorde det svalt vid tältet men runt hörnet var det lä och riktigt skönt i solen, blev långfrukost med finvy. Brukar alltid se havsörnar vid Idtullen men denna gången såg vi inte en enda.

Så småningom packade vi ihop och drog oss norrut, såg några havsörnar norr om Örö, rundade Örö och gick iland för att se om nån var hemma, men ön verkade tom. Vi lånade en brygghörna i lä och lunchade och slöade vidare. Riktigt riktigt skönt i solen, nästan så det blev ett par dopp. Sen söderut via Svinskär mot Strupö, där var lite snickeriaktivitet och vi såg en båt som verkade vara ut på fiske. Via Huvfallsö hamnade vi på Ekö, hade först tänkt Boskär, men Ekös fina gräsyta lockade kanske Pia lite extra just denna rundan.

Efter att ha fått upp Saivot tog vi en promenad runt ön och konstaterade igen att det finns många fina platser på den och kommer det vara skapligt med gullvivor på ängen på västsidan när det kommer lite mer värme. Dessutom har Ekö en egen insjö så nästa gång är det kanske läge att premiärpaddla den.

Fika och slappedax på Örö
Pia hittar en färggrann accessoar
På promenad runt Ekö
Insjön på Ekö
Solnedgång
Dryck och brasa

Blev lite brasa och fin solnedgång framåt kvällningen. Ett par stänk från ovan gjorde att tarpen fick åka upp men det var kortvarigt. Somnade sött igen och vaknade till ännu en finfin morgon. Förmiddag i lä och sol kändes igen. Blev ett litet snabbdopp för min del och sen dröjde det bara en halvtimme innan mörka moln dök upp och det började hagla, ganska ordentligt faktiskt. Skönt att slöa i tältet ett tag och det blev även lunch därinne för tarpen hade vi tagit ner när det var finväder.

Bra badklippor!

Efter hagel och snö kommer som bekant sol och då packade vi ihop paddlade bort mot Vinö, knatade iland på nordostsidan och gick upp till toppen för att leta upp gömman Vårbergatornet där. Fin promenad i solen och gömman var lätthittad och vyn från utsiktstornet kanotfin. Paddlade bortåt Snuggö och hade sällskap av en säl en bra bit, skoj, inte så ofta vi ser säl i de krokarna.

Mellan Vippholmarna behagade sig vinden tillbaka och med den både regn, snö och hagel, kändes lite onödigt just då men det gick snabbt över. Vi paddlade bort till Lilla Bergö och var iland en sväng men det var så himla blött så vi paddlade till Älös sydvästspets och spanade lite platser där, fortsatte mot Snuggö men valde till slut Lilla Vippholmen där det kändes mest lä inför de kalla vindarna som skulle öka under natten.

Rätt så ruggigt när vi gick iland men med tältet uppe, lite energi och ett dunlager på kroppen kändes det fint. Snart kom solen igen och det blev kort promenad runt den lilla ön. Blev nog en ännu tidigare kväll.

Efter snö/hagel kommer sol :)
Efter snö/hagel kommer sol 🙂
Lite mer hagel
På väg upp mot tornet
Det var högt!
Med finfin vy
– Ska det komma mer sådana där vita hårda bollar?
Ska det komma mer sådana där vita hårda bollar?
Japp, det blev lite till ;)
Japp, det blev lite till 😉

Onsdagsmorgonen bjöd återigen på finväder med sol och vi låg i lä, inte för att det blåste så mycket, men det var svala vindar norrifrån.

Så småningom drog vi oss nästan raka spåret in mot Klintemåla för att dra oss hemåt igen. När vi passerade Snuggös norrspets stod det en älg i vasskanten. Den var nog lika nyfiken som vi, till sist vände den häcken mot oss och strosade tillbaka upp i skogen.
Vi passade på att spana lite hus i kustkrokarna innan vi drog mot sydväst och hemåt.

En skön tur i fin skärgård, hade inte varit där sen adventsturen. Mest soligt och stilla men lite ruggigare väder med. Som nån sa ”april är den enda månaden som man kan få uppleva all fyra årstider på en gång” 🙂

Ännu en vacker morgon, denna gången på Vippholmen
Morgon i Saivot
Morgon i Saivot, Eriks sovplats till vänster och Pias till höger 🙂
Nyfikna älgen

5 svar på ”Misterhult i blandat aprilfinväder”