Fler...

Kristiflygarhelgen på Valö

Foto av författare

By Pia Sjöstedt

Ojojoj med Gullvivor, har nog inte sett så många på en gång nån annanstans
Ojojoj vad många Gullvivor, har nog inte sett så många på en gång nån annanstans

Väderprognoserna var inte riktigt vad vi ville ha… Så Nytäppetträffen fick stryka på foten och vi drog oss lite mer norrut istället. Med möjlighet att sova och umgås inomhus om vädret skulle bli på tok för dåligt.

Vi paddlade ut från Saltholmen och gkf vid 1-tiden på torsdagen. Vackert grått och bleke. Paddlade inom Önnered och Escape på vägen mot Valö. Vi hade kontakt med ett gäng på 10 pers som hade Valö som mål för dagen och kvällen, så vi visste att det fanns fler som skulle dit. De var ca 2 timmar före oss i planering så vi vart förvånade att det var helt öde när vi anlände. Men det tog inte lång tid innan resten av gänget dök upp. Så kul att träffa alla igen!

Då det var nymålat i köket på fyrhuset, lagades det mat på diverse kök, både inne och ute. Vi satte oss mitt bland alla tusen gullvivor med utsikt över vattnet och njöt av vår middag innan vi anslöt gänget i fyrhuset.

Pia på väg mot Valö
Jag på väg mot Valö. Gråtoner och vindstilla.
Middag med utsikt
Erik njuter av middag med utsikt

Mer trift

Tält i solnedgång. Visst ser det mysigt ut?

Fredagmorgon, eller rättare sagt förmiddag vaknade vi kl 9.30!!! Det har inte hänt sen… har nog aldrig hänt! 🙂 Så gott vi sov i tältet, nattade som vi blev av grodornas knarrande. Klarblå himmel, lite kall vind och en efterlängtad och värmande sol. Ovana vid sol glömde vi solskydd och var lagom röda i nyllet på kvällen. Det blev mycket slappande i lä vid sydväggen på fyrhuset, men även en fin promenad runt hela Valö. Hela gänget drog iväg hemåt på eftermiddagen, utom Johan som ville hänga kvar ett litet tag till och paddla hem i kvällsljuset. Nästan samtidigt som Johan lämnade kom det två tjejer utpaddlandes. Mela och Sara. Himla trevliga de med. Undras om det är nått som man é automatiskt som paddlare? 😉
Solen gick inte och la sig förrän vi gjorde det.

Gullvivor i massor
Johan målar golv i fyrhusets kök
Öpromenad, här på norra delen

paus

promenad

Trift i klippskreva

gänget lämnar Valö

Gänget lämnar Valö

Grönt tält känns lite ovanligt och läskigt, men det gick fint att sova i

GODIS! :D
GODIS! 😀
Kväll bland Gullvivorna

Lördagen började med mulet och lite dis, för att sen eskalera till ösregn lagom till vi skulle paddla. Det blåste inte mycket alls och det lilla som fanns kom snett bakifrån. En behaglig och skön paddling. Väl på Tistlarna gick vi i land och tog en promenad. Vackert som vanligt, och endast två båtar i hamnen. En snabblunch på stående fot innan vi satte oss i kajakerna och paddlade tillbaka. Regnet lugnade sig och slutade nästan helt tills vi kom tillbaks till Valö. Efter te och kakfika hos Mela och Sara flyttade vi våra grejer från tältet in i lillstugan. Temperaturen steg och det var riktigt skönt, vilket lockade oss båda att prova torrdräkterna. Kallt som attan i vattnet, vilket kändes i huvudet. Rollen satt, torrdräkten höll tätt och vi var nöjda med övningarna.
Tjejerna lämnade oss framåt kvällen och vi tog en promenad, eldade upp lite värme i kaminen innan vi doppade oss i vattnet igen, denna gång utan torrdräkt 😀 Det hann knappt bli mörkt innan vi krupit ner i sängarna…

Erik och Tistlarna

Ute vid Tistlarna

I land på Tistlarna, inte så mycket säl som sist.

Påsmatslunch i finväder
Lite roll & badövningar. Gick fint även om jag flaxar med armen som om det vore första gången
Mela och Sara lämnar Valö
Inte bara påsmat. Riktigt fin lördagskväll efter regnet.

Söndagen kom lite grå och lugn. Vind från sydost, men det var det lilla. Vi åt frukost, städade, och packade kajakerna. Paddlade innanför Vrångö och sen ut mot väster vid Rävholmen och följde de yttre öarna norrut. Ganska lite båtar ute, såg en del säl, en med fisk i munnen och en hel del ånkor med dunbollar. Tog en skön och god lunch vid den finfina viken på Rivös västsida, innan vi paddlade in och drog oss tillbaka till södern.

En underbart skön helg!

Pia fastnar nästan bland stenarna
Hittade ett smalt sund som var spännande att ta sig igenom. Ser harmlös ut på bilden, det är som mest vatten där nu. Var nära att jag hade allt vattnet i ryggen och inget under mig… Leendet är ganska darrigt 😉
Erik på väg genom sundet, strax efter blir det vääääldigt lite vatten kvar...
Erik på väg genom sundet, strax efter blir det vääääldigt lite vatten kvar…
Självporträtt på tistlarna
Nöjda med att äntligen komma ut

5 svar på ”Kristiflygarhelgen på Valö”

1. Nytt g r ö n t tält – vadan detta..? Fast ni hade nog både mer sol och regn än oss – vi körde mer jämngrått i Blekinge..

Svara
  2. Och nu, ett par månader senare hittar jag äntligen hit. Ja, visst var det en härlig helg, även för oss som gjorde kortvarianten. Inte minst minns jag testunden med er och förmiddagstimmarna stugan då Mela och jag låg och läste i väntan på väder. Sånt är lyx!

Skimmen har fått vila en del i sommar. Semestern bidde tre veckor i USA och Canada. Nära Apostle islands, som verkar jättespännande, men, som sagt, bara nära…

Kanske har ni något tips: Har googlat halvdant efter transportkapell till Skimmen utan att få napp. Har ni tips om vem som säljer sånt?