Köp friluftsprylar hos Amazon


I de allra flesta husbilar, vans, plåtisar, plastisar, campers eller vad man nu väljer att kalla sin utflyktsbil finns det gas. Gasen används till bland annat värme, spis/kök samt ofta även till kylskåp.

I de allra flesta fall alltså, det finns såklart undantag.

I en del fordon sitter det dieselvärmare, alltså där man ersätter gasen i värmepannan med diesel som bränsle. Detta tilltalar en del, man slipper fylla på mer än ett bränsle, diesel fylls ändå på iochmed att de flesta campingfordon drivs med det. Dessutom är dieseltanken gigantisk i jämförelse med gasflaskor/gastankar.

Jag gillar tanken med dieselpanna, inte för att vi har så stort behov av att stå off-grid massa dagar i sträck men gillar tanken att slippa byta flaskor, slippa tanka gas osv. Har man full dieseltank räcker det länge.

Gasen har annars fördelen att vara renare och dessutom drar nog en gaspanna något mindre ström än en dieseldito, i alla fall just i uppstarten. Gasen luktar lite mindre vid förbränning också.

Dieselspis
Det finns även dieselspisar, eller dieselhäll är det nog för det mesta. Rätt coolt. Enligt uppgift är de lite långsammare men vem tusan har bråttom 😉 En fördel är att det inte är någon öppen låga, den ligger inkapslad, en del gillar inte öppna lågor. Med en dieselspis förs avgaserna ut så det behöver man inte vara brydd för, dessutom tas förbränningsluften utifrån. En del av dieselspisarna kan även användas som värmare och då har man en smidig två-i-ett-lösning.

Kompressorkylskåp
Kompressorkylskåp drivs bara av el så har man dieselpanna, dieselhäll och elkylskåp klarar man sig utan gas. Låter rätt vettigt egentligen. Elen laddas när man kör, med solceller till bodelsbatteriet och när man står uppkopplad på el.

Elpis
En del gillar inte tanken med dieselspis, tror/tycker det luktar diesel eller andra anledningar. Då kan elspis vara ett alternativ. De flesta husbilsnätter överlag tillbringas garanterat med tillgång till el och då är det inga konstigheter med varken elplattor, elugn eller elvärme för den delen. På batteridrift blir det lite mer utmanande. Kollar man på usa-marknaden är det mycket vanligare med gigantiska batterianläggningar, ofta litium och ofta mer än 4-600 Ah. Med såna batteripack klaras både elplattor, ac, ugn och lite värme ett tag. Inget man står utan eluttag jättelänge kanske men troligtvis fungerar det ett bra tag med rejäl batteribank och mycket solceller och så lite förflyttning för laddning via generatorn.

I takt med att stora litiumbatterier kommer bli billigare och billigare kommer elspis och elvärme på batteridrift i husbilar troligtvis bli vanligare och vanligare. Kul och intressant.

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

Kommentera