Fler...

Hytte med vy mot Aldra
Varmt som tusan i Tonnes

1/8 Tonnes – Rødøy, 29km
Jag vaknade vid 5-tiden, solen sken och det var helt vindstilla. Låg och funderade på att gå ner till havet, bara 100m från hytten vi hyrt på Flo&Fjære i Haugland, för att kolla temperaturen. Vilket jag oxå gjorde en timme senare när nöden kallade. Det var inte så kallt! Runt 15-16°C, helt klart badbart.
Vid 8-tiden var vi klara med frukosten och städat hytten, och körde iväg mot Tonnes, som vi tyckte såg bra ut som iläggningsplats (som förresten även har en fin liten affär). Och vid 11-tiden paddlade vi från bilarna, iklädda T-shirt och shorts.

Riktning norrut förbi ön Vikingen, där polcirkelmärket står, men nåt var fel! Cirkeln var borta! Bara hållaren stod kvar, såg konstigt ut, det blev ingen gruppfotografering uppe vid märket. Lunchen intogs på Varholmen, en liten ö mellan Sundø och Selsø, med en strålande sol och väldigt lite vind.

Vilket vatten och vilket väder!

Framåt 16-tiden blåste det upp lite, ca 5m/s men det lade sig helt när vi väl landat precis norr om Rødøya. Jättefina stränder och tältet är placerat en bit upp på en höjd med vacker utsikt mot havet och öarna, norr- och västerut.
Då Håkan åt nått olämpligt under gårdagen kände han sig mör och ur form. Så jag och Erik gick iväg en runda på valspaning, och Lena höll Håkan sällskap.
Tyvärr såg vi ingen val men mysigt var det. Har sett Havsörn med 2 nästan flygfärdiga ungar, de höll på att träna med mamma som övervakare. Dessutom 4 minkar på fikabesök på eftermiddagen.

Lunch: Spagetteria
Middag: Tortilla med vegetarisk färs, kidneybönor, paprika & krossade tomater
Vind: max 5 – sol – 25-30°C

Lena med Hestmona i bakgrunden
Håkan och Pia. Snart framme vid Rødøy.

2/8 Rødøy
Idag har vi varit kvar på Rødøya. Innan vi åkte hemifrån kollade vi olika böcker och vad folk skrev på nätet om denna ö. Många tyckte att en topptur var ett måste så det var dagens mål. Men först ett morgondopp, i 18°C vatten och 20 i luften.
Efter frukosten packade vi ryggsäckarna med vatten, några powerbars och äpplen, greppade kameror och kikare så gav vi oss iväg. Det var långt… lång och högt! 440m över havet… Halvvägs mötte vi en äldre man som var uppvuxen här på norra delen av ön, men som numera bodde i byn på södra delen. Han var ute för att plocka hjortron, vilket det finns hur mycket som helst. Mannen visade oss en väg för att lättare ta oss upp till toppen. 3 timmar tog det.
Då åt vi en hel del bär på vägen och tog även ett dopp i en bergsgöl. Utsikten var helt otrolig, värd varenda svettig, jobbig meter. När vi stod där uppe och tittade ner, sökte det mig lite. Här gällde det att hålla i sig!

Vägen tillbaka tog 1 1/2 timme. 20 minuter tillbringades sedan liggandes i havet för att återfå normal kroppstemperatur! Fick en jämn fin solbränna på magen av att gå på det sättet 😉
Kvällen avrundades med lite valspaning och tjöt. Vi såg en sillgrissla och en havsörn. Trötta efter vår erfarenhet av bergsbestigning(!), gick vi och lade oss ganska tidigt.

Grymt fin tältplats
Örnar såg vi både här och där
Erik ute på en liten extrarunda
Gott om Hjortron på öarna
Väldigt fint landskap
Vy en bit uppifrån. Tälten syns i högerkant
Koola stränder därnere
Det växer och knakar
Pia spanar från toppen av Rødøy
Sötvattensbad på väg upp mot toppen, cirka 300m upp

Lunch: Powerbar, hjortron och äpple
Middag: Tonfiskgryta m. ris
Vind: 0 m/s – sol – 30°C

3/8 Rødøy – Besværsøy, 21km
Vaknade till ännu en varm och solig morgon. Började även denna dag med ett morgondopp, superskönt!
När frukosten var avklarad, packade vi ihop och lämnade vår fina tältplats. Det blåste lite lätt medvind och en powerbar inmundigades bland småskären. Efter ca 2 1/2 timme i kajaken, stannade vi och sträckte på benen, på Sandøy. Sen fortsatte vi resten av vägen ut till Nesøya.

Så nu ligger vi på samma ställe som för 2 år sedan, på Besværsøy, med utsikt in mot svartisen. Håkan och jag försökte fånga lite fisk till middag, men det blev bara lite smått som åkte tillbaka i havet igen. Testade även att fiska från kajaken, men det var mest krånglig då det låg en nordlig vind på, som drev med oss…
Erik paddlade en extra sväng så han fick trötta ut sig lite mer. Kvällen tillbringades i H&L’s tält, då vinden ökat och det blivit svalare. Rom & Whisky stod på menyn, och spelet När&Fjärran invigdes. Håkan vann…
Vi har sett lite lunnefågel och Håkan såg säl när vi sträckte på benen, annars inget nytt på djurfronten. Jo, förresten, det går ju får på ön. Jag och Erik funderar på att paddla ut till Træna imorgonkväll om vädret är ok. Håkan & Lena känner sig inte så pigga i kroppen, så de sa att de väntar på oss nånstans i Nesøyatrakten.

Lunch: Äggamacka och te
Middag: Vegetarisk tandorifärs m. majs, paprika, purjolök och pasta
Vind 3-4, ökade till 6-7 m/s – sol – ca 20°C

4/8 Besværsøy – St. Helø, 17km
När vi vaknade imorse blåste det lite för mycket för den öppna överfarten till Træna. Efter frukost, som intogs i lä och solsken, begav vi oss till affären på Nordnesøy, dels för att handla och dels för att fylla på vatten. Vi har gjort av med 10 liter på 3 dagar.
Vi behövde väl egentligen ingenting i matväg, men köpte lite øl och grönsaker. En och annan chokladbit fick vi oxå ner i ryggsäcken. Och en glass 🙂 Man måste ju hjälpa affärerna att hålla sig flytande… 😉 Lunchen åt vi sedan på sydöstra sidan av Nesøy efter att ha surfat lite på medföljandesjö.
Nattläger slogs på St. Heløy, sydväst om Nesøy. En kanonfin lägerplats med superfin vy, och dessutom en sötvattensgöl för bad och sköljning av utrustning!

Strandfynd
Kajakparkering med vy mot Træna. Satans grann traktajävel som en kompis skulle sagt ;)
Kajakparkering med vy mot Træna. Satans grann traktajävel som en kompis skulle sagt 😉
Utterskalle
St Helö är superfin, koolt landskap här medSt Helö är superfin, koolt landskap här med
St Helö är superfin, koolt landskap här med
St Heløy. Grym vy mot Træna och horisonten. Dessutom egen badsjö!

Det blåser fortfarande för mycket för att ta oss över Trænasundet. Vi får se hur det blir i morgon bitti. På Stora Helø verkar det bo utter, det är gott om sötvattengölar, och det leder gångar överallt. Erik hittade ett utterskeletthuvud. Men vi har sett lite lite djur, inga tumlare och valar. Däremot såg jag en säl nedanför tältplatsen, och det finns gott om havsörn och hägrar. Väderprognosen lovar dimma och sydlig vind, även risk för regn.

Lunch: Spagetteria m. extra vitlök och morot
Middag: Kjøttkaker m. ärtröra och paprika
Vind: 6-7 m/s – sol – ca 20-25°C i solen, svalt i vinden

Lunchstrand på södra Nesøya

5/8 St. Helø – Hestmona, 15 km
När Håkan var ute vid 4-tiden, väckte han oss, för vinden hade mojnat och vänt. Själva var vi grusiga i ögonen, och hade lite svårt att komma upp ur sovsäcken, men till sist gick jag upp för att nöden kallade och för att kolla läget.
Det såg helt ok ut och tyckte med lite ängslan att det skulle faktiskt kunna funka.
Precis när jag skulle meddela Erik om utsikterna kommer ett stort tjockt dimmoln inrullandes och sikten försvinner, eller minskar i alla fall till cirka 100m. Vi tittar lite fascinerat på innan vi somnar om. Senare på morgonen tar vi beslutet om att överge tanken på Træna för denna gången, då väderutsikterna inte låter bra. Så vi bestämmer oss för att paddla till Hestmona och en fin tältplats vi besökt tidigare.

Sälspanade

Det går lite sjö, de högsta vågorna lite drygt en meter. Vi ser en knubbsälskoloni som inte verkar direkt rädda utan de ligger kvar ett tag och tittar på oss innan de hoppar i. Vi stannar för att plåta lite innan vi paddlar vidare. Vi hittar även ett fräckt gammalt övergivet fågelbo intryckt i en klippskreva.
Med lite surfvågor landar vi sedan på Hästmannen (Hestmona), med en Havsörn cirkulerande ovanför oss på uppåtvindarna vid berget. Efter en liten kort tupplur, tar vi nya tag och lagar mat, för att sedan tillsammans med bl.a. kapten Morgan, diskutera livets svåra frågor med mycket skratt, innan vi ramlar ner i sovsäcken.

Lunch: Äggamackor & te
Middag: Köttsoppa med bröd
Vind: 7-8 m/s – molnigt – ca 15°C

6/8 Hestmona
Igår bestämde vi oss för att tälten skulle stå kvar en natt till, med lite fria aktiviteter. När vi vaknar låter det som halv storm och regnet trummar mot tältduken. Frisk bris heter det på norska, Lena mätte upp 11-13 m/s i byarna.
Det har regnat i princip hela dan. Vi har läst och sovit en del. Vid lunch kom Håkan tillbaka efter en fotosession på 2 timmar i bergen, där han bla såg ett havsörnspar vid bo.
Efter lunch gick jag & Erik en runda och hamnade i utkanten av byn. Och rent som av en händelse öppnade ett café precis när vi gick förbi.
Vi gick ner till hamnen för att sedan återvänd till caféet. Där åt vi våffla och drack kaffe & mineralvatten, samt snackade lite med några från ön. Det bor 50-60 personer permanent på Hestmona, men för 100 år sedan bodde det fler folk här än tex på Rødøy, som är ganska stort nu med bla sjukstuga. Affären fick stänga pga för liten omsättning och caféet ligger i postens gamla lokaler. Himla trevliga var dom, även om det tog lite tid innan jag förstod vad de sa… 😉
Promenaden var på ca en mil, och det kändes skönt att komma ut och röra på sig.

Korna vaktar vägen på Hestmona
Sälspanar

Kvällen tillbringades återigen i H&L\’s tält, med snack, te och resespelet. Denna gången vann Lena!

Lunch: Äggamacka
Middag: Köttfärssås med pasta
Vind: 11-13 m/s – regn – ca 15°C

7/8 Hestmona – Sørsørvær, 21km
Jag sov med proppar i öronen i natt! Det regnade och blåste rejält, och det gjorde det i morse oxå, så vi tog sovmorgon och läste lite. Vid 13-tiden satt vi i kajakerna och efter lite diskussioner bestämde vi att vi skulle testa att paddla mot vinden, söderut. Det funkade bra hela västsidan på Hästmannen, så vi fortsatte att ta oss bit för bit. Vid 15-tiden var det dax för lunch på nordvästsidan av Yttre Kvarøy. Nästan i lä och ett fint tältställe.
För första gången på denna resan tyckte jag att det var lite kallt och efter en timme fortsatte vi. Ostsidan av Indre Kvarøy och över till Lurøy i motvinden, som vi sen följde ner till Sørsørvær. Vi har sett ganska många havsörnar på nära håll idag. De flesta är ungar, mörka och de flyger bara en liten bit innan de landar. Idag hade jag så klart kameran nerpackad, men Håkan fick nog några riktigt bra bilder.
Vi stannade till på Lurøys nordvästra sida och fyllde på vatten ur en bäck som rann ut i havet. Enkelt ställe att fylla på, inte så mycket klättring. Så nu ligger vi på en kär gammal plats på Køtterøya som beboddes några dagar förra året och inväntar en kort kuling, eller i alla fall en frisk bris.
Får se om vi paddlar norrut igen i morgon, men först ska vi fiska. Vi har inte ätit nån nyfångad färsk fisk ännu.

Lunch: Real frystorkat
Middag: Bullens Pilsnerkorv m. potatismos & senap
Vind: 7-9 m/s – regn, senare uppehåll – 13-14°C

8/8 Sørsørvær
Idag har vi fiskat torsk! Förra året fick Björn och Markus hur mycket fisk som helst här, så jag & Håkan utgick ifrån att vi oxå skulle få det. Efter 4-5 kast började vi misströsta, vi fick nog ha på ett tyngre drag, så det kommer ner ordentligt. Och när jag fick ta över efter ett tag hade vi fortfarande inte fått nån som var tillräckligt stor för att ätas. På mitt fjärde kast fick jag äntligen napp! En pigg krabat kämpade tappert och upp kom en fin makrill. Och lite senare en helt ok torsk.
Nu ville Håkan fiska igen och jag passade på att gå en runda. När jag kommer tillbaka ligger det en jättestor torsk sidan om mina två. Håkan hade fått kämpa hårt och precis när torsken kommer upp i ytan går linan av. Håkan är snabb, han slänger sig ner på magen och fångar fisken i gälarna innan den hunnit fatta att den var lös. Lite senare drar jag upp två torskar till så att vi klarar både lunch och middag. Nu börjar kursen; Att filéa en torsk. Inte det lättaste men det funkade ganska bra och vi fick massor av mat.

Rejäla fiskar som fångades

Fiskepublik

Undertiden som vi fiskade paddlade Erik en runda i omgivningarna, med ganska mycket sjö på västsidan av de öar och skär där vi har våra tält. Det blev ingen kuling men vi tyckte ändå att vi kunde stanna en natt till här. Dels för fiskets skull och för att vi planerar att vända hemåt imorgon då det inte ska blåsa så mycket, men mer vind är på ingående.
Efter en eftermiddagspromenad, tog vi det lugnt, läste, kollade mail, nyheter mm innan middagen drogs igång. Denna gången inte i absiden som det blivit de senaste dagarna.
Kändes skönt att sitta ute i friska luften, men när regnet tröttat ut oss, kröp vi in i H&L\’s tält (det är mer ordning i deras) för en massa snack och lite godis innan vi drog oss tillbaka till vårt eget lilla krypin.

Lunch: Panerad stekt fiskfilé
Middag: Torsksoppa
Vind: 10-12 m/s – skiftande, mest regn – 12-15°C

9/8 Sørsørvær – Tonnes, 32km
Vi vaknade av solen i morse! Kändes gött efter 3 dagars regn. Efter frukost delade vi upp oss, jag & Erik tänkte paddla ner om Onøy innan vi vände tillbaka mot Tonnes & bilen medan H&L tog en mer direkt väg tillbaka med stopp för havsörnsfotografering. Vi såg oxå örn, på samma ställe som förra året, satt den uppflugen i trädet. Tog två bilder innan han flög vidare.
Vi paddlade förbi många fina hus på Lurøy, verkar som om det är ett väldigt aktivt och levande ställe. Det byggdes även mycket nytt i hamnområdet. Solen sken som sagt men det blåste lite kallt, så torrdräkten åkte på. Men efter en timmes paddling var vi tvungna att ta av dom igen och ta ett dopp innan vi tog på oss shorts och T-shirts istället.

På väg norrut mellan Lurøy och Stigen

Vi paddlade ostsida Onøy för att passera på norra änden av Svinö. Men det går inte! Inte ens vid högsta högvatten finns det nån möjlighet att komma förbi, så det var bara att vända söderut igen. Det blåste ganska mycket motvind men underlättades av att vi gick längs med västra kanten av Stigen. Däremot blev överfarten till Indre Kvarnøy och särskilt de sista kilometrarna in till Tonnes grymt jobbiga. På slutet ökade vinden hela tiden.

Nu ligger vi i hytte och har fått lite mat med god tårtbit till efterrätt. Klockan har slagit 9 och snart sover alla gott och drömmer om nya resor till Nordnorge och Helgelandskysten!

Lunch: Spagetteria
Middag: På restaurang
Vind: 7-10 m/s – sol – 18-20°C

Pia (06-08-17).

(31+0+31+20+15+0+21+11+31)

Suveränt: Ja, det blev ju en riktig höjdartur i norge även i år. Och det var skönt att få lite bättre väder än förra året.
Vi är långtifrån klara med Helgelandskusten; där finns hur mycket som helst och det är ett helt fantastiskt vackert landskap med underbara paddelvatten. Det blev kanske lite mindre paddlat än vad jag tänkt mig, men det är gött att bara vara ute, speciellt i sådana omgivningar.