Fler...

Helgelandskusten 2005

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Efter förra årets mycket trevliga trip (Helgelandskusten 2004) stack vi iväg till samma område i år. Tanken var att fotografera mer än förra året, försöka fånga Lunnefåglar och annat på bild och samtidigt uppleva den underbara skärgården igen. Pia skriver om turen i dagboksform nedan.

17/6 Kollebäckstorp-Femunden 800km

Vi, jag, Erik och Magnus H lämnade Kollebäckstorp (nordvästra skåne) vid 10.30, och körde mot Trysil, via Uddevalla och Karlstad. Det var kul att se Trysil i sommardräkt, efter att bara ha sett stället de gånger vi åkt skidor där.
Efter en maffig och rekommenderbar pizza a la gigantisk, i Trysil-by, åkte vi vidare norrut för att så småningom hitta nånstans att sova. Många av de i kartan utsatta campingställen, existerade inte, eller bara delvis, medan en del andra var fullbelagda av crossförare och deras folkrace-bilar. Men det gjorde inget, då vi till sist hamnade på Femundtunet, ett motell/hotell med camping. Här fick vi ett enkelrum med 2 bäddar och en bäddsoffa och därtill ett lyxigt badrum, med frukost för alla tre för 430:-! Efter ett glas vin till mig och öl till herrarna damp vi ner sängarna.

Mat: Panpizza för 3-4 personer, den var gigantisk!
Väder: regn i princip hela vägen

18/6 Femunden-Nesna, 720km

Då var vi framme! Vi har hyrt en lyxstuga på Nesna camping tillsammans med Per-Erik & Kristina, som vi hittade i Mosjøen, 😉 strax söder om Nesna. Vi lämnade vårt fina hotell vid 8-tiden, och tog vägen via Røros och över litta fjäll, mot E6.an norr om Trondheim.
Vi fotade både snö, skägglav och vildren. Vi stannade även vid en del forsar där Formofossen, söder om Grong, gjorde starkast intryck. Jisses med vatten det spolas igenom på dessa ställen! Vi hann med båten från Levang till Nesna med 5 min till godo, och landade här vid 21.30. Efter middagen var klockan plötsligt natt, jag gick och la mig medan Erik & Magnus gick en runda i den dagsljusa midnatten.

Mat: Thai Satay & IKEA:s äppelkaka med vaniljsås
Väder: Uppehåll med solglimtar och ganska kallt på fjället

En ren nånstans längs med vägen upp | Formofossen vid Grong

19/6 Nesna-Tomma, 19,9km

Sitter just nu och lyssnar på göken, kanske är det samma som förra året? Sitter på samma ställe, gör den i alla fall 🙂 Vi lämnade Nesna strax efter lunch, som vi åt tillsammans med P-E & K, som bestämt sig för att ta det lite lugnt och komma iväg en dag senare. Det krävdes precision för att packa kajakerna, men det gick fint med hjälp av däcksbagen till en del mat.
Vi paddlade mot Handnesö med tungt lastade kajaker, som inte verkar bry sig om att man kantar den för att svänga, och vidare mot Tommas nordvästra sida, till den fina ”Thailändska” stranden vi var på förra året. Känns nästan som hemma 😉 Eftersom det var så himla fint och varmt, tog både jag och Magnus ett dopp när vi kom fram. Det var säkert en 13-14° i vattnet…

Det har varit superfint väder ända till kvällen då en nordvind kom på besök.
Vi har sett 2 havsuttrar, en tumlare och en gök, inte alls dåligt på en dag.

Mat: TexMex Alaska
Väder: Soligt och 2-3 m/s, ca 20°C

Innan avfärd från Nesna

Pia på väg mot Tomma. Sol och medvind :)
Pia på väg ut från Nesna mot Tomma. Sol och medvind 🙂
Pia utanför tältet på Tomma, suverän tältplats, kanonutsikt på nästan alla håll och bra valspaningsläge!

20/6 Tomma- Lamholmen, 24km

Vi gick upp vid 8-tiden, tog det lugnt, åt frukost och packade kajakerna. Jag hade problem med att sova i vårt superljusa tält, känns som om vi har solsken hela tiden. Löste det med att lägga ett klädesplagg över ögonen 😉
Vi paddlade mot sydsidan av Tomma, ön är verkligen imponerande, ser inte likadan ut nånstans!
Vi såg en utter ligger och tvätta sig på en klippa. De är inte så nyfikna av sig och försvann när vi ville titta närmre på den. Vi lunchade på Hjartøn, på sydvästra sidan av Tomma. Jättefin sandstrand med plats för i alla fall 2-3 tält. Sen fortsatte vi vidare mot den östra sidan av Tomma för att möta upp P-E & K som var på väg ut. När vi träffade dem hade de precis sett tumlare där de lunchat, och under tiden som vi snackade, dök de upp en liten bit från oss. De var nog lite nyfikna på de konstiga sakerna på vattnet, Koolt! 😉

Efter gemensam paddling mot Lamholmen på sydvästra sidan av Tomma, tog det fina vädret slut. Precis när tälten var uppe började det regna, så vi satte upp tarparna oxå, och fixade mat under dom. Vi såg en väldans konstig fågel, som blev till en utter när den dök efter sin middag, som den inmundigade liggandes på rygg. Tumlare, Tobisgrisslor och årets första Lunnefågel har skådats. Himla djurtätt ställe det här 😉

Pia med Tomma i bakgrunden

Mat: Pizza St Anna
Väder: Kraftiga vindbyar på morgonen och kvällen, under dagen lugnt och fint.
Några regnstänk. ca 17°C

21/6 Lamholmen, 0-6km

Jag vaknade första gången vid 6, det regnade lite, så jag somnade om. Var inget kul att gå upp då… Kröp ut ur tältet vid 10-tiden, då var frukosten avklarad med en tupplur som efterrätt 😉
Det häckar ett labb-par på ön. Jättefina och ganska aggressiva. De vaktar sitt revir ordentligt, så vi försöker hålla oss borta för att inte störa för mycket. Vi såg oxå ordentliga sillstim, som skuttade ur vattnet, förmodligen var det makrill som jagade upp dom, och på ytan låg fiskmåsar och trutar och bara väntade på att de skulle hoppa igen. Även tumlarna höll sig i närheten av stimmen. En nyfiken säl dök upp framför gänget på valspaning.

Labbar
Del av strandad val strax söder om Lamholmen | Erik kikar ut genom tältet
Lovund sett från Lamholmen på Tommas sydvästra sida.

Håkan, Lena, Björn och Markus kom tillsammans med Erik, Magnus och P-E som paddlat iväg för att kolla på valskelett. Lena hade hela kajaken full med powerbars som Björn gjort. Blev en hel del till var och en, tack för dom Björn!!!

Vy från Lamholmen bort mot Tomma
Valspaning med fotoinslag, Lovunda i bakgrunden

Björn och Markus hann knappt äta färdigt förrän de sprang iväg med var stt fiskespö. De fick knipsa av hullingarna efter ett tag för att vara lite snällare mot fiskarna. Det blev en tävling, vem som fångade flest fisk, men de slutade räkna vid 40st. Björn fick träningsvärk av allt fiskande 🙂

Mat: Pasta Christian
Väder: ganska blåsigt, 7-8m/s, uppehåll större delen av dan

22/6 Lamholmen-Lovunda, 26km

Vår planering var, att komma upp vid sju och paddla iväg till Lovunda, vid 9-snåret. När vi vaknade blåste det lite för mycket för en så pass öppen överfart, så vi sköt fram det tills det mojnat lite, det gjorde det vid 12-tiden. En ny avgångstid bestämdes, alla började småpacka och fixa&äta lunch, och vi var färdiga i kajakerna innan två timmar gått. Då hade det även slutat att blåsa, så paddlingen blev ganska enkel. Från Lamholmen tog vi sikte på Valholmen, vidare över sundet mot Larsböen (en prick), över Julöviken, vi tog en bensträckare på ett namnlöst litet skär sydväst om Kilskær och njöt en powerbar, sen vidare förbi Kalvskær mot Tussö.
Sen var det bara en liten överfart kvar till Lovunda, nu kom vinden tillbaka, från sydväst. Vi fick lite halvmedvind, helt ok, fast när vi rundat den norra delen av Lovunda blev den fina vinden tyvärr en otrevlig motvind, 8-9m/s… Men det gick jättebra! Väl iland i Hestviken och kajakerna var uppburna (fy, vad jobbigt!) kom regnet och vinden tog i ännu mer. Tälten fick vi snabbt upp, gick förvånansvärt smidigt och det står som fastspikat i marken!

På vägen ut har vi sett en hel del Tobisgrisslor, Toppskarvar, Lunnefåglar och en Roskarl.

Mat: En påse kanelgifflar och vars två mackor 🙂
Väder: Växlande 😉

23/6 Lovunda

Vi är kvar på Lovunda, det blåser en hel del, vi mätte som mest 13m/s, med Håkans vindmätare som man måste blåsa igång ;-). Men det är inte anledningen till att vi är kvar. Redan i februari när vi planerade turen, hade vi siktet inställt på att fotografering var en stor del i den här resan, och att vi därför skulle stanna några dagar på Lovunda för att kunna plåta några av de 40000 lunnefågelpar som häckar här. Tyvärr är inte vädret på sitt bästa humör, så vi får hoppas på uppehåll imorgon.

Vi gick en tur in till byn för att shoppa frukt och godis, och se oss om lite. Vi mötte en hel hop med tyskar som seglade en skuta från Trondheim till Svalbard. Med ombord var en svensk tjej som berättade detta för oss, hon var lite nyfiken på våra kajaker och paddlar. Särskilt Magnus eskimåpaddel. På vägen in mot byn såg vi oxå två fjällabbar, de har mindre stjärtpennor än de vi såg på Lamholmen.

Djur och fåglar på Lovunda

Jag postade några vykort inne på hotellet, där de även sålde en del fina souvenirer med lunnefåglar på. Jag lyckades hålla mig…tack vare att jag har så mycket prylar i min kajak redan. Annars har det mest varit tältkoma och socialt umgänge med tältgrannarna.

Mat: Tacobönor med korv & ris
Väder: Blåsigt och regnigt, uppehåll mitt på dan

24/6 Lovunda

Idag har vi varit riktigt aktiva. I alla fall på land. Vi bestämde på förmiddagen att vi skulle ta en promenad till en jaktstuga nån kilometer från vår tältplats. På vägen stannade vi och kollade lunnefåglar, de är ju så fina!
Där blev några av oss kvar ett tag… Per-Eric & Kristina gick vidare för att försöka hitta den därna jaktstugan, Magnus och Björn stannade hos lunnefåglarna och gjorde av med en del plats på minneskorten, medan Håkan, Lena och Markus hittade en Berguv, som även jag och Erik stannade och försökte fånga på bild ett tag. Erik och jag gick vidare ner för berget en bit, tog en fika med P-E & K som kommit tillbaka utan att hitta nån stuga, för att sen följa stigen en bit söderut. Naturen här var lite annorlunda, med fjällbjörk, stora ormbunkar och inplanterad gran. Jättemysigt!. Vi såg en utter på upptäcksfärd på land…
På vägen tillbaka stannade vi bland lunnefåglarna och tog massor av bilder. Kan bli svårt att välja bland dom 😉

Precis i utkanten av Lunnefåglarnas område, vi bor vid den stora stranden. Træna syns svagt i ovankant.
Rejäl sandstrand och gräs med plats till ett par hundra tält
Fotonördar på Lovunda, Erik, Markus, Björn
Havsutter
Berguv på Lovund

Väl nere vid bosättningen var vi ganska varma, så det var lika bra att passa på, och tvaga sig, klar fördel att vattnet bara är 11 grader; det svalkar ju 😉
På kvällen bestämde vi oss för att sitta ute, alla tillsammans och äta en gemensam middag. Det är ju midsommarafton!
Så det var bara att spänna upp tarparna som skydd mot vinden, så blev det alldeles lysande.

Mat: Fisksoppa/gryta på nyfångad torsk, som Markus fångade.
Väder: Blåsigt, lite regn men även litta sol

under tarparna | Markus med "vitamin"-brickan
under tarparna | Markus med ”vitamin”-brickan

25/6 Lovunda-SørSør Vær 30km

Jag har precis dragit upp min första torsk på denna resa! Den blev även korad till den största 🙂
Nu var det ju inte jag som krokade den, utan Björn, men det var jag som vevade in den 😉
Jag blev sugen på att fiska lite själv, och med hjälp av Björns spö och vägledning lyckades jag kroka en själv, men den åkte tillbaka i det blå, då den var för liten.

Nu har vi i alla fall flyttat oss från Lovund. Vi hade tänkt oss till en strand som vi såg förra året men den hittade vi inte, men vi hittade ett annat ställe som är helt ok, lite buligt underlag men torrt. Med tanke på att det ösregnat i omgångar under hela resan så är det himla bra med ställen som har sand eller snäckskal som underlag, då rinner vattnet bort och man slipper sova i vattensäng… 😉

Jag var ute på en liten promenad och hittade en riktigt superfin strand bara en liten bit från vår nuvarande tältplats, med valspaningsställe!

Paddlingen hit var skojig, med frisk bris i ryggen, nästan hela vägen, blev tom lite surf. Måste dock träna mer på det. Håkan kan åka med vågorna hur länge som helst, jag blir ju bara trött av att jaga vågorna hela tiden…
Magnus och Markus tyckte det var lite jobbigt med regnet och kylan och ville egentligen vara 200mil längre söderut ;-), men det gick över när de kom iland och värmt upp sig med litta fiske.

Mat: Eriks köttfärssås med pasta
Väder: Frisk bris (10m/s) och regnbyar

På väg från Lovund

26/6 SørSør Vær

Idag har vi varit inblåsta. När vi kollade vädret igår lovade de till en början frisk bris, övergående till liten kuling, för att sen på kvällen bli styvkuling från sydväst. Så jag var inställd på en tidig start mot Hestmona, som var målet. Men en del var inte så sugna när morgonen kom, och jag förstår det, med tanke på att lägerplatsen vi tänkt att vi skulle till, ligger rätt utsatt på en klipphylla med jättefin utsikt i sydvästligt läge. Så det har blivit en del läst, men oxå några promenader för att leta koraller och andra fina saker.

Vi satte upp tarparna som regnskydd och skulade under dom till runt åtta-tiden, då folk tröttnade på regnat och valde att gå och lägga sig. Men innan dess hann vi äta en supergod middag på nyfångad torsk, och dricka upp en del av vinet 🙂

Vädret är oerhört trist, nu räcker det med vind och regn. Prognosen säger samma väder imorgon, 30-40mm regn!
Årets nya ord måste vara tältkoma, Erik håller på att gå upp i limningen 😉

Mat: Panerad torskfilé och potatismos med persilja, sååååå gott!
Väder: Jättetrist!

Pia diskar | Kajakparkering med torkställning
Midnatt | Björn drar upp ännu en fisk
Fiskfrossa

27/6 SørSør Vær – Inre Græsholmen, 10km

Efter att ha kollat sjövädret för morgondagen, och landvädret för några dagar framåt, bestämde vi oss för att bege oss hemåt. De lovar samma väder till torsdag, då vi ska vara tillbaka på Nesna för att hinna hem till jobbet, och sen ska det granna vädret komma. Det var lite knäckande, faktiskt, och vi kände att det inte fanns nån anledning att bara sitta i tältet och vänta längre. Så nu är vi på väg mot Nesna, vi kom dock inte så långt.
När vi lagt upp planen för att köra hem, var tanken att ta färjan från Onö, som var ca 3 km från vår tältplats, till Nesna. Sen visade det sig att det inte gick nån färja till Nesna förrän på torsdag, dessutom tog de inte ombord kajaker, cyklar, bilar mm! Snopet, vi som hade planer på att köra till svenska västkusten, där det var jättefint väder, och fortsätta paddlingen där. Så då drog vi om rutten och bestämde att det fick bli en av vikarna på Onös sydsida som fick bli nattens läger. Men, när vi kom till södra delen och fick se Tomma bara en ”liten” bit bort, och det dessutom hade mojnat rejält, bestämde vi att Tomma var ju ännu närmre Nesna så dit fick det bli. Det var ganska kraftig ström ut från det håll vi skulle, så vi paddlade i en vid båge för att komma till några småskär som ligger mitt-i-mellan.
Då Magnus hade sträckt en halssena vid iläggningen, fick han ganska ont efter ett tag, det togs ett nytt beslut, att hitta nått ställe bland skären, för att hans hals/nacke skulle få en chans att lugna sig. Även Kristina hade det lite motigt.

Stället vi hamnade på var jättefint, synd att vädret inte var bättre, det är ett perfekt valspaningsställe ;-)
Stället vi hamnade på var jättefint, synd att vädret inte var bättre, det är ett perfekt valspaningsställe 😉

Mat: Bullens Pilsnerkorv & potatismos
Väder: Mest regn och blåst

Inre Græsholmen-Nesna, 24km

Då var vi tillbaka på NesnaCamping, vi har hyrt en stuga för 10 personer, där vi alla får plats. Det hänger tält, kläder och annat överallt för torkning…luktar inge vidare 😉

Paddlingen från Inre Græsholmen gick jättebra. Vi gick mot Kolsholmen, över sundet mot Lommöodden, sydsidan av Sellåtön och östra sidan av Tomma ner till viken Nedre Skjefstad, där vi tog lunchpaus. Sen paddlade vi rakt över sundet mot Handnesö och Handnesholmen, vidare mot Sauraholmen för att sen landa på Nesnacamping. Det blev en del diskussioner hur man ska paddla för att göra en avräkning för strömmen, jag orkade inte lyssna så länge… Man kom fram fortare genom att paddla 😉

Imorgon kör vi hemåt, med lite fotostopp, shoppingstopp och sovstopp på vägen.

Mat: Tonfiskgryta med ris
Väder: vindstill och duggregn. På kvällen sol…

Tomma i bakgrunden
Vid Sørvær | Erik vid Tomma
Utanför stugan på Nesna camping

Pia (05-07-22)

Hemresan tog även den 2 dagar, vi stannade och fotograferade både det ena och det andra och hann även med en del shopping. I Grong hittade vi en liten, men välsorterad friluftsaffär och i Lillehammar hittade vi en flervånings friluftsbutik!! I båda butikerna hade de ganska mycket av Eagle Sharp’s sortiment, bl.a. en hel del fina trägrejor. Bland annat hittade jag kanonfina snapsmuggar i trä!! Vilken höjdare, förutom att de är skitsnygga är de dessutom superlätta!! Det finns hur mycket att se på vägen genom norge och kör man genom sverige lär det finnas lika mycket till.

Kameror;
förra året hade vi ”bara” med oss varsin liten digital kompaktkamera, i år hade vi förutom småkamerorna med oss varsin digital systemkamera, fyra objektiv som täckte området 10-500mm (motsvarande 16-800mm); 10-22, 18-55, 70-300, 200-500 ett rejält stort stativ i kolfiber med ordentlig kulled så det var lite mer att släpa på men det gav också lite bättre bilder. Alla kamerorna går på speciella batterier så vi hade med ett lass extra oxå.

De nya prylarna funkade bra, Pia paddlade sin Ellesmere i år och den passar henne bättre än Buccaneeren, jag paddlade min Clapotis och den är jag mycket nöjd med. Vi använde vårt NorthFace VE-25 och det fungerar mycket bra, imponerande vad bra det står stabilt och tyst trots att vinden friskar i. Vi höll oss torra trots en del nederbörd.
I våras skaffade vi nya sommarsovsäckar i dun och de var oxå med och funkade bra, sköna att sova i och dessutom tar de väldigt liten plats.

Trots att vi hade lite missflyt med vädret var det en mycket trevlig tur! Vi stack hem 2 dagar tidigare än beräknat. Vi tycker att vi fick med oss en hel del bra bilder hem, men vi är långtifrån färdiga med Helgelandskysten! Vad det gäller bilder så är det en klar fördel att åka till samma ställe som tidigare, då man lär sig var det finns intressanta fotoobjekt och hur ljuset kommer på de olika öarna vid olika tidpunkter.

Erik (05-08-03)

Färdspår:

Bilder från andra turer på Helgelandskusten: 200420062009 och 2014. Mer om Helgelandskusten.