Fler...

Helg på Flakskär med MKK

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Nästan mörkt innan vi kom fram

Några i Malmöligan undrade om vi ville hänga med till Flakskär i Blekinge för en stughelg och det lät ju lockande.

Vår vana trogen satt vi länge i soffan/sängen i fredags, drack kaffe och ojade oss över att vädret var trist (att vi aldrig lär oss) men till sist kom vi iväg. Vi sjösatte vid Gisslevik camping vid halvfyrasnåret och fick SMS om att delar av resten sjösatt på Senoren lite tidigare.

Uppehåll när vi packade, regn när vi paddlade och uppehåll när vi kom fram strax innan det mörknade och precis efter Dagmar, Viktoria, Henrik, Peter och Karl-Johan hade anlänt. Kort promenad för att kolla till havet och solnedgången (även om det var ganska jämngrått).

Alla tre stugorna på Flakskär (som även kallas Flaggskär) var bokade, mer malmöiter var på ingång. Vi & Karl-Johan tog Kommendanten och snart sprakade en go brasa. Sen blev det allmän samling i Storstugan Kröl och Leif & Marja dök oxå upp. Och så småningom kom även Jesper & Challan som körde lite mörkerpaddling från Hästholmen för att göra det lite mer svårnavigerat.

Tunnbrödsrullar med lax som förrätt, fiskoppa som varmrätt och raberberkaka till efterrätt gjorde alla skapligt mätta. En trevlig kväll innan vi somnade sött.

Hälften av veden på plats
Självporträtt i Gisslevik
Regn & rusk men som vanligt tokskönt att komma ut

Lördagsmorgonen var jämngrå och det trillade ner en del fukt från ovan. Men framåt elvasnåret satt vi i kajakerna och himlen sprack upp med sol och värme. Vi paddlade mot Utlängan med lite snirkelstopp kring stenar & grund på vägen. Havsörnar mötte oss på Utlängan och vi fikade/lunchade vid det lilla vindskyddet i närheten av fyren.

Sen vidare mot Långören, på väg dit fick vi sällskap av några sälar, kul. Bensträckare på Långören med besök uppe i lotshuset för lite utsiktsspan i finfint kvällsljus. Pia snackade lite med lokalbefolkningen som bla berättade att om man vill bli ett fint lik så är vattnet i Blekinge östra perfekta! Lagom salthalt för att bibehålla formen; mer salt desto mer skrumpen och mindre salt mer uppsvällda… eller hur var det nu.

Rätt tillbaka mot Flakskär i gött ljus. In i storstugan igen för mer mat och ännu en trevlig kväll. Chili blev huvudrätt, men massa annat gottigt oxå, bland annat fältmässig whiskytoddy!!

Två av tre stugor på Flakskär
Viktora utanför Flakskär
Motljus på Långören
Gruppbild på Långören
Gruppbild
Fint ljus, snart tillbaka på Flakskär
Stugmys

Vaknade på söndagen till en grymt fin morgon med sol och nån minusgrad. Gött.

De flesta paddlade sen runt Sturkö innan de drog sig hemåt, vi tog en kortis bortåt Jerkö och sen till Gisslevik medan Jesper & Challan drällde runt på ön lite extra innan de tog sig mot Hästholmen.

Får på ön, söndagsmorgon
Kajakfrost
Inne i "vår" stuga, Kommendanten
Inne i ”vår” stuga, Kommendanten
Nu lämnar vi Flakskär. Söndag lunch.
Söndagsfinväder

En riktigt go helg i mycket trevligt sällskap. Kul att bo i stugorna på Flakskär oxå, det var premiär för vår del, vi har bara tältat på ön tidigare.

På Flakskär finns utplanterade Grönfläckiga paddor, men vi såg inga. Hos Svenska Kryssarklubben finns lite mer info om Flakskär. Inte långt från Flakskär ligger Torumskär där U137 gick på grund. Enligt boken Sveriges Öar bodde det folk permanent på Flakskär ända fram till 50-talet, då hade ön haft fast befolkning i cirka 100 år.

1 svar på ”Helg på Flakskär med MKK”