Havspaddlarnas Blå Band startades 1990 av Jim Danielsson. Jim var också den första att genomföra paddlingen enligt HBB’s regler 1991.
Sedan starten har det varit mellan en (1991) och 22 (2002) startande. Störst intresse för HBB – Havspaddlarnas Blå Band verkar det ha varit mellan 1999 och 2016. Lite grovt verkar ungefär hälften av de startande bryta. Än så länge verkar alla ha genat 😉 genom Falsterbo kanal. Snabbaste paddling är på 23 dagar och längsta tiden är på 154 dagar så det är ett skapligt spann. Yngste paddlaren som genomfört var 18 år gammal och äldsta (Jim Danielsson) 80år!.
Att många bryter är inte så konstigt, nog svårt att föreställa sig en sådan lång utflykt i förväg. Många verkar bryta på grund av att inspirationen och lusten tar slut, många har tagit lite för lite ledighet så de inser efter några veckor att de hinner inte. En del inser efter hand att de var mer slitsamt och mer väder än tänkt för att klara det inom rimlig tid. Verkar som om de som tar det lugnt och inte har någon tidspress klarar det oftare. Som vanligt är det bra att inte ha massa tider att passa alltså 🙂
Finns massor av statistik och länkar till färder på hemsidan. Vi har samlat några länkar under Bandenpaddlare.
http://www.havspaddlarnasblaband.se/
”Jim Danielsson instiftade Havspaddlarnas Blå Band 1990.
Jim blev förste godkända HBB:are 1991. Sedan dess har färden fullbordats av paddlare från Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, England, Norge och Schweiz. (sorterade alfabetiskt efter förekomst)
Fem personer har paddlat hela svenska kusten på sina egna sätt innan HBB med dess regler var instiftat. Dessa personer är upptagna som hedersmedlemmar.
Till den som överväger att försöka erövra HBB kan sägas att många upplevelser av olika slag väntar den som förflyttar sig i kajak från Svinesund till Haparanda. Men det finns också en anledning att höja ett varnande finger. Se inte alltför romantiskt på den kommande färden och underskatta inte de potentiella farligheterna längs Sveriges kust.
Sträckan är lång och paddlingen kan tära på både psyke och fysik. Det finns passager som kan fordra mycket av en paddlare. Åtskilliga har avbrutit sina paddlingar därför att de, i för dem hårt väder, ansett sig komma för nära gränserna till sina personliga säkerhetszoner. Det har varit kloka beslut. Det finns paddlare som startat ensamma, men upptäckt att de psykiskt inte klarar av att vara just ensamma.”