Fler...

Gryt & Tjust i skönt septemberväder

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Jag & Pia har tillbringat tisdag till söndag i Gryt och Tjusts skärgårdar. Mestadels soligt och svaga vindar, knappt några båtar eller annat folk. Kanongött med andra ord. Det börjar bli lite svalare i vattnet, termometern visade på 15 grader inne bland öarna; doppen blev inte så långvariga…

På bilden The North Face VE25, Clapotis och Ellesmere från Boreal Design.

På tisdagen körde vi mot Gryts skärgård, parkerade och sjösatte vid Eköns kustcamp. Paddlade söderut med vinden rätt emot oss, passerade Olsöarna och den fina Bokö innan vi landade på Långholmen för nattläger, en fin plats, med lyxkänsla; dass och soptunna. 11km.

Onsdagen fortsatte vi söderut, och motvinden fortsatte norrut 😉 Stannade för badpaus på St Måsholmen precis norr om Torrö och lunchade på Huvudskär. Försökte ta oss igenom sundet mellan Långö och Trässo men det gick inte, ut till Väderskär och spanade på fiskeläget och sen lite velande hit och dit mellan Tyrsholmarna, Trässö och Värmarsö innan vi bestämde oss för lägerplats på Tyrsholmarna, 31km.

Torsdagsmorgonen bjöd på fint väder och vinden fortsatte från syd. Vi paddlade och tittade på det lilla fiskeläget på St Grindö, pausade/badade/fikade på Torröudd, var iland på Hamnö och letade lägerplats för framtida bruk, gick ut till Städsholmen i vind som vridit lite mot väst, gav lite vågor minsann (de kan alltså förekomma även på ostkusten). Gick på utsidan av Städsholmen och gick in i den pyttelilla och mycket väl skyddade hamnen, vilket superkoolt ställe! Vidare norrut med lunchstopp på Skaskär. Förbi Väderskär, Jungfruskär. Bensträckare på Hundskär (kool lägerplats med fin utsikt, på hällar) och så landade vi på Huvudskär för natten, 32km.

Fredagen började vi ut mot Viskär och runt den sen inåt och innanför Torrö och norrut, precis när vi passerade St Källskär lyfte, på nära håll, en riktigt stor Havsörn från en Tall på öns norra spets, och när vi som bäst beskådade den lyfte en till från samma tall. Imponerande skådespel! Nog för att vi sett havsörn innan men aldrig så nära. Under tiden i Gryt/Tjust såg vi mycket havsörn, troligtvis trivs de bra i den skyddade och lugna skärgården.
Vi lunchade på Grytsholmen på superfina hällar och paddlade sen vidare på utsidan av Björkskär. Efter Björkskär gick vi rakt ut mot Hägerökarten och sen mot Ekholmen i perfekt väder med svaga vindar och en sol på väg nedåt. Tog en bensträckare på ”Hålön” och siktade sen in oss på en favortiplats på Fångö, men strax nedanför ”vår” tältplats låg en segelbåt så vi drog oss lite söderut och hittade en plats på Fångös ostsida. En trevlig häll precis vid vattnet, dessvärre var det oerhört mycket mygg, men inne i tältet var det ganska lugnt. 35km.

Vi paddlade rakt över till Gubbön och gick upp till Kupan, en trevlig promenad och med väldigt fin utsikt uppe på toppen; här vill vi sova under bar himmel en gång! Vidare på Gubböns norrsida och ut mot St Lundskär, på utsidan av St Horsskär och sen lunch/fika/bad på Laxvarp där vi dessutom konstaterade att det finns en kanonfin lägerplats.
Utsidan av Skräckskär i lite spännande sjö, rundade och över till Krokhalsskär och så landade vi på ”Hålön” för natten, denna gången på sydvästsidan. Tyvärr så har Hålön blivit rejält sliten de senaste åren, med mycket nedskräpning, toapapper och annan dynga. Vi la ett par timmar på att gräva ur eldstaden, fixa och donade och städade upp en del, skräpet tog vi med oss till en sopstation. Synd att folk inte tänker; för det måste ju vara nåt som saknas när man slänger 10 glasflaskor i eller kring eldstaden tillsammans med engångsgrillar och annat? Eller vad är det som händer i huvudet? Detsamma gäller ju toapper och avföring, hur svårt är det egentligen att gräva ner det? Jaja, det blev en kanondag med 14km.

Söndagen tog vi oss i stort sett raka vägen in till fastlandet igen och gav oss av hemåt, vi tog genvägen via Bodafors och GetOutför lite shopping light… men eftersom vi har jätteköpstopp (vanligt köpstopp hjälpte inte) blev det inga större utsvävningar… 6km.
2 veckors semester går fort; vädligt fort. Men det kändes ändå som om vi hann med en hel del och det blev stor variation på paddlingen; allt från slätvatten til rejäla vågor och allt från 150 personer till bara vi 2.

Vi har inte paddlat så mycket mellan Gryt och Västervik, men det är definitivt en sträcka som vi kommer att återkomma till. Fint med små gulliga och genuina fiskelägen, kul med så pass mycket havsörn och extra kul att båtfolket lyser med sin frånvaro.

1 svar på ”Gryt & Tjust i skönt septemberväder”