Fler...

By Pia Sjöstedt

Gruppfoto! Johan, Lisa, Pia och Erik :D
Gruppfoto! Johan, Lisa, Pia och Erik 😀

En veckas semester! Så himla skönt. Dessutom visade väderprognosen på riktigt trevligt paddelväder. Vi hade bestämt med Johan och Lisa att träffas på Eköns Camping framåt 15-tiden på söndagen. Ett finfint ställe att starta på även om expeditionen stängde lite tidigt innan högsäsongen. Träffade lite örebroare som varit ute över helgen och haft lite mycket vind.

Ner med grejerna i kajakerna och iväg. Gick lite gammal sjö på sydsidan, för någon direkt vind kände vi inte av. Första nattplats blev Hålön/Smultronholmen, en liten namnlös (på många kartor) ö strax norr om Häradsskär. Under tallarna slog vi upp tälten, och kvällsmaten intogs på en stor slät klipphäll.

Johan & Erik vid Häradsskär
Lisa och Johan med utsikt från Gubbö kupa
Harstena
På Harstena och förberedelser för middagen
Kvällsvy från finfin tältplats nära vattnet och med gångavstånd till Harstena by

Måndagen började med sol, morgondopp och god frukost, innan vi satt i kajakerna vid 10-tiden. Lisa bad om ”dagens styrtag”, och kajakerna styrdes söderut mot och runt Häradsskär/Stångskär. Vi gick i land på på Stångskär, kollade på fyren och gick sen en runda till byn på Häradsskär. Inte så stor men några hus finns här, och en del av dem finns för uthyrning. Tillbaka vid kajakerna öppnade sig himlen och blötte ner oss lite, en kort skur och sen sken solen igen. Nästa anhalt blev Gubbön, för lunch och senare oxå ett besök uppe på toppen, med grymt fin utsikt över Gryts Naturreservat, Häradsskär och målet för kvällen, norrsidan av Harstena. Ostkusten är perfekt för klipptältning, lätt att hitta lägerplatser och stenar att fästa linorna med. Ofta ser man var folk varit och tältat tidigare då ringarna efter tältningen ligger kvar 😉

På promenad i Harstena by
Verkligt nyfikna får, de sprang efter oss, längs kanten och lät nästan övergivna när vi bytte ö
Verkligt nyfikna får, de sprang efter oss längs kanten och lät nästan övergivna när vi fortsatte till nästa ö

Tisdagsmorgonen var varm, det fick bli morgondopp idag med. Efter frukost tog vi med kameror och pengar och promenerade in till den mysiga byn Harstena. Vi hade en lite tanke på att kanske köpa en glass, men det var inte öppet för säsongen. Så vi promenerade vidare, tittade på röda näckrosor, såg simmande snokar och lyckades nästan trampa på en huggorm, innan vi nästlat oss tillbaka till tälten och kajakerna. Stigen in till byn var inga problem, men tillbakavägen var en sk ”genväg” 😉

Vi paddlade österut runt Harstena och ner mellan Hässelön och Timmerholmen, snirklade bland småskär vid Torrön, Gräsmarö och över mot Missjö. Hade en tanke på att slå upp tälten på Små Viskären, men där var ett strandskatepar med ungar som vi inte ville störa, paddlade därför vidare till sydsidan av Östra Örholmen. Ännu en plats vi varit på tidigare, men det är så fint så det gör inget att komma till ett välkänt ställe. Även denna tältplats är under tallkronorna. Lite vind gjorde att vi sökte och hittade lä vid en klippa, när det blev dax för matlagning.

Kupa Klint
Kupa Klint – här uppifrån är det superfin utsikt över bl a missjö archipelagen
Huggorm nr2, såg dessutom 2 st snokar, allt på en och samma dag
Huggorm igen
Lisa visar "dagens styrtag"
Lisa övar ”dagens styrtag”
Kvällsdopp innan maten - Inre Brunnskär
Kvällsdopp innan maten – Inre Brunnskär
Mmmmm... Pizza! Ny fyllning igen, denna gång med en supergod italiensk korv, ädelost, permasanost och paprika
Mmmmm… Pizza! Ny fyllning igen, denna gång med en supergod italiensk korv, ädelost, permasanost och paprika
Lisa & Johan - Inre Brunnskär
Lisa & Johan fixar mat – Inre Brunnskär

Onsdagsmorgon: Ännu en finfin dag. Bad med schampo inledde morgonen, frukost och återigen i kajakerna runt 10-tiden. Kupa Klint besöktes, en lååååång lunchpaus innan vi paddlade norrut. Under tiden 1/4-10/7 är det väldigt mycket fågelskydd längs större delen av ostkusten, det är en hel del navigerande men det är bara kul. Man får helt enkelt lära sig att läsa kartan ordentligt 😀

Vi tog oss upp till Aspöja och hade tänkt paddla mellan Aspöja och Bossholm, eller möjligtvis mellan Bossholm och Ekholm, men båda ställen var igenväxta. Det var bara att vända tillbaka. Vi hade god medvind under dagen på vår väg norrut, nu blev det lite motvind i stället. Inre Brunnskär blev kvällens lägerö, på norrsidan, i lä var det riktigt riktigt varmt igen. Efter att tältet blivit uppsatt var det dags att bada igen. Kvällen var varm och skön, och efter pizzan satt vi uppe lite längre denna kväll.

Gröna fina växter
Passerar fyren på Horvelsö, på väg söderut mot Missjö
Johan flyger Kite
Johan flyger kite
Fina lägerplatser finns det gott om
Sällskapssjuk mås på norrsidan av Östra Örholmen
Kvällsvy från Östra Örholmens norrsida
Kvällsvy från dagens tältplats

Scones till frukost, mmmm… vad det är gott! Väderprognoserna spådde lite mer blåst så vi tog beslutet att vända tillbaka söderut. Men först runda Aspöja, sen västsidan söderut. Fräcka klippformationer på Aspöjas norrsida, såg helt urgröpta ut. På Ängholmen stod det en märklig tingest, såg ut som en helikopter, en sån man ser i krigsfilmer. Har ingen aning om ifall det var det eller inte.
På ön Dösa tog vi lunchpaus och Johan fick äntligen provflyga sin Kite. Såg inte helt säkert ut… Rejäla krafter i de där små sakerna.
Vi hamnade återigen på Östra Örholmen men denna gången på norra sidan. Jättefina klippor, fin utsikt och lä för den sydliga vinden.

Mestadels hade vi finfina dagar med sol, men en dag kom det rejält med regn. Luktade jättegott om skog och mark
Slappedag på "Hålön" Denna ö har inget namn men den har en liten damm mitt på ön och på kartan ser det ut som ett hål, därav vårt namn ;)
Slappedag på ”Hålön” Denna ö har inget namn på terrängkartan eller sjökort men den har en liten damm mitt på ön och på kartan ser det ut som ett hål, därav vårt namn 😉 På Fastighetskartan heter den dock Smultronholmen
Hemmatorkad köttfärssås på väg att bli en superb middag

De två sista kvällarna tillbringades på Hålön. En hel dag hade vi klipphäng! Böcker blev lästa, vetebröd bakade, godis uppätet, världsproblem lösta och kanske en och annan smart lösning på husbyggen, energiförsörjning, hemsidor och kajakdesign såg sin ljusning. 😉
Jätteskön slappedag i solen, medan det blåste svala vindar på andra sidan ön.

Erik tar självportätt på Smultronholmen. Ny lysande tshirt med Pias senaste surfgubbe.

Sista morgonen på denna tur var även den i solsken, och det gick ganska fort att paddla den sista biten in till campingen. Trist att turen redan var slut. Tiden bara försvann. En underbar paddelvecka med goa kompisar. Knappt några båtar eller kajaker ute, skönt. Tack Johan och Lisa för att vi fick hänga med på er semester! 😀

Närgångna mygg!

GPS-spår över hur vi paddlade:

2 svar på ”Gryt & St Anna en vecka i juni”