Fler...

Fin marshelg i Blekinge

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Helgen har tillbringats borta i Blekinge, Hällaryd skärgård. I fredags vindstilla och soligt, igår en del vind, regn, ruggigt, idag svag vind från norr, uppehåll och allmänt gött. En kanonfin helg i mycket trevligt sällskap, 12 st slöt upp varav två långväga gäster från Orust & Tjörn. Bra uppslutning så här års! Blev basecamp på Östra Bokö. Underlättar klart så här års med stor kåta (9-manna) och en fotogenkamin. Lyxcamping 🙂

26-28 mars, Hällaryds skärgård, Blekinge, Efter flera månader utan tältövernattning började både jag & tältet få abstinens 😉 Jag skickade ut ett mail på maillistan kajaktur och frågade om nån mer var sugen. Till min förvåning anmälde sig 12 personer och jag lyckades även ”lura” med mig Pia 😉

Jag & Pia körde mot Blekinge på fredagens förmiddag och anlände Nytäppet vid 12-snåret, paddlade ut till Ö Bokö och satte upp kåtorna; vår egen lilla och en stor som ”samlingslokal”. När det var klart hade Kenneth från Karlshamn, Peter från Lund, Mats från Orust och Eva från Tjörn anlänt till Nytäppet så vi paddlade in och mötte dem. Peter & Kenneth tog en sväng österut medan vi andra paddlade en sväng bortåt Hallö och sen via sundet mellan Styrsö och Hallö tillbaka till Ö Bokö.

Tillbaka på Ö Bokö mådde vi gott i den varma kåtan och drog oss framåt natten ner i våra soväsckar i tält och kåtor, natten bjöd på en underbar stjärnhimmel och 4-5 minusgrader.

På lördagen paddlade vi in och mötte resten av gänget i Nytäppet, alla var klara vid 11 och vi gav oss ut i skärgården. Kenneth som paddlade K2 med Peter lämnade av Peter och plockade upp sin fru Kerstin. Vinden blåste från sydväst så vi försökte hålla oss i den östra delen av Hällaryds lilla skärgård. Lunch och fika blev det på Tärnös nordöstra spets. Vinden ökade så vi var inte så sugna på att gå på Tärnös utsida, vi gav oss in mot Ö Bokö igen. Olle & Mats var dock nyfikna så de paddlade ut på Tärnös östra sida för att se hur det såg ut på utsidan, men även de fick ge sig, havet var inte inbjudande på utsidan.

Väl tillbaka bänkade vi oss i den stora kåtan och ägnade oss åt junkfood av alla de sorter, Olle hade dock inte fått nog av paddlandet utan tog sig en sväng västerut längs med kusten.

Framåt kvällningen lyckades dock alla samla ihop sig i kåtan med kök och pinaler. Inte var det särskilt gott om plats men det gick bra.

På söndagens morgon drog Mats & Eva norrut mot Orust & Tjörn. Vi andra paddlade bortåt Tjärö-hållet och lunchade på Dragsö. Vid Allböle låg det kvar lite gammal sjö i det annars stilla havet. Så lite vågor fick vi känna på inne bland stenarna! Kul!

En synnerligen lyckad första övernattningstur. Kul att så många hängde med!

Olle lyckades få plats med övernattningspackning i Insikt/Lilla Blå, mycket imponerande i en så pass liten grönlandskajak!! Det krävde dock ett egentillverkad minikök och hård packdisciplin!

Med på turen var Jag (Erik), Pia, Olle, Lena M, Magnus H och Christian C, Mats M från Orust, Eva från Tjörn, Mårten och Linda från Kristianstad, Peter från Lund, Kenneth och Kerstin från Karlshamn