Fler...

En tältnatt vid horisonten

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Helt okej kvällsvy från tältet

Hade lite svårt att komma loss i fredags morse trots att vädret var fantastiskt utanför fönstret, kom till slut iväg och satt i kajaken vid 14-snåret vid GKF’s brygga. Strålande solsken, nollgradigt i luften, lite kall nordlig vind och oerhört klart väder, helt fantastiskt med andra ord.

Paddlade mest i lä ut till Tanneskär söder om Galterö, ville se horsionten från tältet. Tanneskär är en ö man lätt paddlar förbi, ser inte mycket ut för världen. Men Per-Erik och Kristina visade oss rätt för några år sedan. Inte plats till så många tält, ingen lä, men himla fin vy.

Hilleberg Soulo och Clapotis SeaKayak

Upp med tältet, promenad runt ön, solen börjar gå ner, det börjar bli kallt. Utsikten är underbar, vinden mojnar. Jag ligger i tältet och spanar ut över en mycket fin solnedgång som det bara blir när det är lite svalare och riktigt klart. Supergött. Äter lite och spanar vidare på stjärnorna. Ser Vingas svepande och uppe från öns ”topp” ser man fyren.

Tält på Tanneskär med vy mot horisonten

Solnedgång från Tanneskär

Somnar sött, vaknar mitt i natten, fortfarande helt klart, små vågor rullar in i månljuset, kallt ute, det gnistrar i gräset, väldigt fint. Men iklädd endast tunt underställ är jag inte ute så länge. Jag hade glömt öppna ventilen i tältet så det är kondens och massa gnistrande is i innertältet… Men i sovsäcken är det varmt 🙂

Vaknar frampå morgonkvisten, det prasslar i den tunna tältduken på Soulot och det kommer in lite vågor som skvalpar mot stenarna. Rätt så ruggigt ute, nu hade det varit skönt med lite lä. Is på pölar och även i strandkanten, mina vattenflaskor har en rejäl isskorpa på nästan en centimeter och de säger på radion att det varit säsongen hittills kallaste (säger inte möe denna säsong…) natt.

Is mellan stenarna

Hade egentligen tänkt vara ute till söndagen, men väderprognoserna låter rätt så trista, kulingvarning för natten och söndagen låter inte så lockande. Hade iofs tänkte mig Valö, men det är kanske dumt att vakna där en söndagsmorgon med kuling eller mer med tanke på att jag är själv och det är rätt så kallt i vattnet.

Grått vid Långholmen

Jag drar hemåt istället, tar mig en kort runda, det har börjat blåsa upp lite och det snöar lite emellanåt och är väldigt jämngrått och landar på GKF samtidigt som Aase och Ewa ska ut på en liten lördagstur i skärgården, hinner med lite tjöt innan de drar ut och jag drar mig in i duschen.

Ewa och Aaaspå GKF’s brygga

Lite snö på hemvägen, känns iofs skönt med en dag hemma oxå, men lite ångrar jag att jag inte vaknade upp ute i skärgården även denna morgonen.

Uppe på Hallandsåsen

En go liten tur. Att vakna upp i tält är ju klart underskattat och att se horisonten när man somnar och vaknar är verkligen underskattat. (10+11km.)

10 svar på ”En tältnatt vid horisonten”

1. Hej Erik
    Jag vände hem i lördags också. Inblåst på Grinda på fredag eftermiddagen. Det blev en tidigt middag och upp med tältet samtidigt som snön började falla. Gick och la mig tidigt. Lördagsmorgonen var fantastiskt vacker men runt 12-tiden började det blåsa igen. Jag fick ett par timmars härlig paddling och beslöt sedan att styra hemåt. Visst hade det varit härligt med ytterligare en natt i tälten men jag ville inte chansa på att hamna i oväder och kanske missa kvällsbåten in till stan.
    Hur som helst har det varit en härlig helg!! Hoppas att mina bilder blir bra, jag sänder dig ett par framöver.

Ha en riktigt bra vecka önskar Timo

Svara
  2. Åh vad skönt det var att komma ut! Vinterpaddling är underskattat! Fast jag längar ju efter Lilla Blå nu. Får nog väcka honom ur vinteridet. :o)

Nästa gång får vi synka oss lite bättre!

/Ewa

ps tack för bilden.

Svara
  3. Kul att se att du hittar tillbaka till vårt smultronställe. Lite större tält för dig denna gång!
    Jag var ute med en kompis i torsdags på en dagstur i det fantastiska vädret. Det ÄR otroligt fint nu! Per-Erik och jag ägnade helgen åt bilaffärer så vi kunde tyvärr inte nappa på din mail-invit. Ha det!

4. Underbara bilder! Själv hade jag tänkt ta mig en tur i Helgasjön – men där hade isen lagt sig för mycket i lördags. Så det blev bara ett provbad med den nya torrdräkten. Är väldigt nöjd – tack för alla goda råd! (bilder på vinterbad finns på: sonjaskajak.blogspot.com )
    /Sonja
    PS: och sedan blev det första lyckade roll! Äntligen!

5. Hej Erik,
    den här campingplats måste jag oxå prova någon gång! Jag paddlade nästan förbi i lördags, trodde jag var ensam i Södra skärgården. Efter tre månader fick jag äntligen en hel dag ledig och paddlade till Vinga med små omvägar. Lite kämpigt dit och mycket lättare tillbacka. I söndags var det lite surf i Appelviken och igår träningsverk överallt. Nu blir det hemma med familjen igen…

6. Superfina bilder (som vanligt…;-) ) och tack för inspirationen!
    Jag måste bara passa på att fråga vad du tycker om Hillebergs Soulo tält.
    Håller det upp till de höga förväntningarna?

/Manne.

7. Tack, tack.
    Har bara använt Soulo en natt än så länge. Men första intrycket är lovande. Får återkomma om några år när det blivit lite fler nätter i det.