Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Byggdag 69-71, SOF, däckslinor, sliders

Byggdag 69, 2004-05-31 Nu börjar det ju likna något men innan den är klar så skall jag sätta på lite däckslinor. Till en början så var min tanke att ha en linögla för paddel i var ände, ett par linor med sliders bakom sittbrunnen samt tre stycken linor framför.

När jag funderade kring hur jag skulle montera mina 4 sliders på tre linor så kunde jag inte komma fram till någon vettig variant. Så jag kollade igenom filmförrådet därhemma angående grönlandskajaker och kunde inte hitta någon som hade gjort som jag tänkt. Det fanns de som hade tre linor framför sittbrunnen men då hade de en slider som hade tre hål och någon sådan hade jag ju inte gjort.

Så i stället bestämde jag mig för att sätta två par linor framför sittbrunnen. Ett par för paddeln och ett par för diverse stuff.

Nu hade jag köpt precis lagom med läderlina för min grundplan så tyvärr hade jag inte så det räckte. Men jag började med det jag hade.

Efter att ha diskuterat med läderhandlaren om hur jag skulle behandla lädret för att det skulle tåla väta så valde jag att prova med linolja. Jag ska ju senare ändå olja mina sliders så då är det ju smidigt att behandla linorna med samma medel.

En annan fundering var kring hur linorna skulle fästas. Cunningham skriver att linorna skall fästas med kilar men inte om man skall borra igenom gunwhales:en eller inte. Lite letande på Qajaq USA så hittade jag till slut en som använde kilmetoden och han rekommenderade att man borrar igenom till 3/4.

Efter att jag markerat ut hålen så borrade jag dem och sedan smälte jag samman kanterna med värmekniven, denna gång med en rund spets.

För att få lite koll på hur stort hål och kil jag behövde så gjorde jag lite testmonteringar i en bit överbliven gunwhale-planka. Om jag gjorde hålet precis som läderlinan så fick jag inte till något bra fäste. Så jag borrade hålen lite större. I en förhoppning att kilen skulle fästa lite bättre så gjorde jag ett antal små hack i den. Min tanke är att de skall funka som hullingar och hindra kilen at glida ur.

Dagens klant! Tidigare när jag slagit i kilar så har det varit en tydlig skillnad i ljudet från slagen medans kilen gled in och då den bottnade – ljudet blir dovare. Så jag hamrade glatt på och lyckades spräcka gunwhalen på insidan – fanken! Jag försökte slå ute den igen från insidan men det är svårt att komma åt.

Resterande kilar tryckte jag först in i hålet utan läderlinan och markerade den med en penna så jag skulle veta hur långt in den skulle när det sedan var dags.

Nu tog jag faktiskt en paus – inte kul med gunwhalen. Dessutom saknade jag de träkulor som jag hade tänkt att ha på paddellinorna i ändarna av kajaken. Affären var tyvärr stängd i lördags, pingstafton.

De qajaq:er som jag kollade in på mina grönlandsfilmer hade inte något som höll upp linorna i ändarna. Så jag gjorde ett litet experiment med en bit läderlina. Jag klämde den i en ögla kring en träbit på samma sätt som den skulle sitta på kajaken och sedan blötte jag ner den ordentligt för att se om den skulle vekna och lägga sig ner. Det gjorde den faktiskt inte!

Så jag bestämde mig för att köra utan träkulor. Så ner i garaget igen och plocka fram alla grejjorna. Cunningham påpekar att det är viktigt att linorna inte fästs för nära infästningarna hos någon av ribborna – hur lätt är det nu?!? Men jag tänkte att jag i alla fall kunde försöka undvika däcksribborna. Vid sittbrunnen ser man ju hyfsat men i ändarna…

Jag gjorde helt enkelt så att jag letade fram den bild på kajakskelettet som visade det mest rakt från sidan och sedan mätte jag på den. Det ger ju i alla fall någon uppfattning om var ribborna sitter.

Men frågan är ju hur jag skall fixa den spruckna gunwhalen? Det får bli i morgon. Då skall jag shoppa mer läderlina och sätta fast de resterande linorna framför sittbrunnen.

Byggdag 70, 2004-06-01 Sprucken gunwhale… Jag tog bort flisorna på insidan och putsade ner det hela med sandpapper. Inte den skönaste arbetsställningen men det gick ju att komma åt. Det fick bli en rejäl omgång linolja och fler skall det bli.

Min tanke är att de främre däckslinorna skall sitta lite lösare så jag satte dem lite mer isär så att slakheten skall kunna tas upp med hjälp av mina främre sliders.

Nu var det dags att måla igen. Alla lininfästningarna skall tätas så jag blandade till en lite portion färg. Som måttkopp använde jag en liten vit plastmugg. Färgen som blev över passade jag på att täta sittbrunnssargen lite extra med.

Vita plastmuggar och tvåkomponentsfärg går inte riktigt ihop: Plötsligt började muggen läcka men jag hade lite andra plastburkar som jag kunde hälla över färgen i. Men det kunde blivigt klart spännande…

Byggdag 71, 2004-06-02 Det är nog bra med minst tre lager färg som tätning av däcklinefästena. Så idag på morgonen målade jag andra lagret. Dock var jag denna gång beredd på mugghaveri. Dessutom oljade jag in skadan på insidan av gunwhale:n igen.

På kvällen kunde jag inte hålla mig utan tog tredje lagret färg.

Kajaken är klar!!! Det känns nästan overkligt men min Qajaq är nu färdigställd.

Nu ska den bara torka sedan blir det paddla av!

föregående sidanästa sida

Lämna ett svar