Byggdag 13

2003-10-26
Okej, på\’t igen! I fredags shoppade jag mer virke och lite tunn plywood så att jag skulle kunna komma vidare med däcksribborna. Jag köpte bland annat virke av samma typ som jag använt till gunwhales:en. Egentligen skulle jag köpt ca 6 meter men för att vara på den säkra sidan att jag skulle hitta kvistfria bitar till varje ribba så köptes en extra planka, alltså ca 50% mer än vad jag behövde (det skulle visa sig att jag tog inte en enda bit från den extra plankan…)

Dessutom köpte jag en bit grov väggregel till däcksribba nummer 5 och 6. Dessa är böjda uppåt för att ge bättre plats åt benen så därför behövs grövre doningar.

Jag började med att såga till längden på däcksribborna 1 till 4 samt 7 till 11. Sedan fixade jag även ner dem i bredd. Avkapningen gjorde jag med japansågen. Den är toppen – kanten blir slät som en barnrumpa! Längs med grovsågade jag med sticksågen och finputsade med hyveln. återigen lite kul hyvlande! Ribba 4, 7 och 8 tar upp lite extra kraft så de gjorde jag något bredare. När man sätter sig i kajaken är det ribba 7 och 8 som tar upp ens vikt så Cunningham förordar att man lägger dessa ribbor med ändarna på ett par klossar och sedan ställer sig på dem för att testa dem. Så det gjorde jag och jag tror inte det är någon risk att de går av – de böjde sig knappt! Men de får vara lite extra breda i alla fall.

Efter ett tag dök Camilla (grannen) upp. Hon är också i byggartagen med några grönlandspaddlar. Tyvärr hade en av plankorna slagit sig så det blev till att klura lite på hur det skulle kunna lösas.

Åter garaget satte jag igång med att märka upp alla däcksribborna med placeringen av de tappar som skall passas in i de hål jag gjort i gunwhales:en. Mycket märkande blir det! Som vanligt fixas det mesta med hjälp av olika jiggar och mallar.

Ribba 5 och 6 är det en hel del extra pyssel med eftersom den krökta formen skall ritas upp. När jag dessutom upptäckte att jag gjort en felmärkning på ena sidan av ribba 5 så tänkte jag mest gå hem. Den grova regeln hade nämligen en liten fasning på ena kanten som gjorde att den mätmall jag hade för att markera kom för långt upp på ribban. Sudda och göra om! 🙁 Men hellre det än att göra en helt ny ribba. Fasningen gör inget för det skall ändå sågas bort senare.

När allt märkande var klart så kunde jag inte låta bli att prova och göra klart en ribba. Jag fattade inte riktigt hur Cunningham menade att man skulle såga så jag fick göra så som jag tyckte verkade vettigt.

Efter sågning blev det en massa filande och slipande för att få tapparna att passa in i gunwhales:en. För att kunna kolla passningen fick jag ta bort formarna från gunwhales:en. Så nu liknar det inte en kajak längre. Det var så skönt när tapparna äntligen passade in! One down – ten to go!

Detta blev en lång byggdag. Jag har gjort en liten lista på nedlagd tid för själva byggandet och i och med denna dag är jag uppe i 40 timmar. En arbetsvecka så långt alltså. Dessutom med en hel del konstiga arbetsställningar – jag är klart mör i ryggen… Phuuu!

Nu blir det till att fixa däcksribbor på löpande band. Det lär ta ett tag…

föregående sidanästa sida

Kommentera