Fler...

Blekingehäng

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Länge sen vi var på utflykt med stugbilen Winzent. Vi brukar iochförsig inte fara omkring så mycket på sommaren när ”alla andra” rör på sig. Nu tänkte vi att de flesta semesterdesperados borde börjat sitta mer vid datorerna än hänga på stranden så vi dammade av ratten och gaspedalen för en liten utflykt i österled.

Vi körde österut i maklig takt. Stannade till vid Skeiingesjön för lite promenad, färjeåkande och lunch ute på udden. Fint ställe, ska försöka komma dit igen och gå lite längre, har inte varit där sedan vi rekade och paddlade inför boken Friluftsliv i Skåne för över tio år sedan.

Vidare österut, blev toppbestigning av Rävabacken och sen lite snurrande hit och dit. Bland annat besök på fina Siggaboda naturreservat, fint litet vilt naturreservat med stora stenar och vild skog, klart roligare än granplanteringarna. Så småningom landade vi i Sandhamn för natten. Massa husbilar (med våra mått mätt) på plats. Säkert ett drygt tiotal. Lite mat i magen innan vi tog en cykelrunda utåt Torhamns udde, senaste gångerna vi försökt besöka udden har det varit avstängt men nu hade vi kollat så det var öppet just denna dagen. Fin runda och lite folk ute. Bad vid stranden i Torhamn innan vi drog tillbaka innan mörkrets inbrott för lite Winzenthäng.

Tisdagen började med sedvanligt kaffe och surf innan vi så småningom cyklade en sväng norrut och sen in mot Färskesjön. Riktigt fin runda. Landskapet norr om Torhamn känns lite som Öland & Gotland fast utan massa turister, lekland och turistfällor. Dessutom fin stigcykling bitvis genom både barr och bokskog. Hade tänkt bad i Färskesjön men när vi passerade var det allt lite ruggigt så det sparade vi.

Efter sen lunch körde vi vidare lite norrut. Landade på Björkenäs camping, en fin lite camping precis vid vattnet. Horisontvy från både sovrum, kök och vardagsrum i Winzent. Lite promenader i närområdet, bad strax utanför Winzent. Halvtråkigt väder dagen efter så det blev extra mycket soffsurf.

På torsdagen körde vi upp till Höga Sand naturreservat för en kort promenad innan vi körde västerut igen. Blev lunch- och badstopp vid Stora Hensjön. En go liten runda i fina Blekinge.