Fler...

Blåst & regn på västkusten

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Jag och Pia hade tänkt paddla förra veckan nånstans i Bohuslän, men blåsten gjorde att det blev snålt med paddlandet. Men ett par paddeldagar kring Orust blev det i alla fall och sen blev det landaktiviteter kring Grebbestad.

2004-09-12–19 Regn och blåst på västkusten
Jag & Pia körde norrut, från början var tanken att starta vår paddling på söndagskvällen, men eftersom det blåste kuling och SMHI gissade på ökande till 18-20 framåt kvällen och det dessutom pissregnade fegade vi lite och våldgästade istället Eva på Tjörn, inte vidare fältmässigt men väldigt trevligt!
På måndagen körde vi över till Orust och spanade på vattnet, det blåste fortfarande som attan, men på Orust norrsida och insida borde det vara någorlunda lugnt. Vi sjösatte vid Stocken och paddlade norrut, den sydvästliga vinden hjälpte till och ett tag kunde vi nästan titulera oss ”bråttompaddlare” vilket inte kändes riktigt bra så vi bromsade kraftigt 😉 (man vill ju inte skämma ut sig, nu var det iofs inga andra båtar ute som såg missödet).

I kraftigt vind blåste vi över Ellösfjorden och tog oss in mellan Skaftö och Flatön, gick söder om Bassholmen och sen ut mot Koljöfjorden, som vi kom knappt ut i; vinden låg på rätt in och det var ganska kraftig motström, men till sist kom vi ut och landade på St Harholmen, vi funderade ett tag på att fortsätta till Hjältön men vi tyckte vinden drog i lite för bra så vi slog läger på en synnerligen fin lägerplats. En koll med SMHI visade att det blåste 18 ute vid Måseskär så det var ju inte så konstigt att det fläktade lite även inne bland träden. På natten blåste det och regnade ordentligt och det kom ett rejält åskväder.
På tisdagens morgon var det fint väder och vinden blåste som attan från samma håll som dagen innan, vi padlade med vinden i ryggen, tog en bensträckare på Tviklippan och sen vidare, när vi rundade Orust’s nordöstra hörn fick vi lite vind mot oss och ju längre söderut vi kom desto mer motvind blev det 😡
Vi lunchade på Brunnefjälls holme och fortsatte söderut i alltmer besvärande motvind. Strax norr om Svanesund tyckte vi det räckte för dagen, var inte så sugna på att runda Halse nabb och få vinden rätt i nyllet. Stannade vid Djurnäs och slog läger, fin plats, men är man rädd för elektromagnetisk strålning kanske det inte är rätt ställe; går ett par rejäla kraftledningar i stort sett rakt ovanför tältplatsen 😉

På onsdagen blåste det som attan och skulle öka så vi låg still och slappade i blandat väder; sol, regn och lite åska, jag paddlade en kort runda till Svanesund och tillbaka.
SMHI tippade för fortsatt blåst resten av veckan så vi började misströsta lite.

Per-Erik och Kristina från Göteborg hade tänkt ansluta på torsdagen, och kom med ett förslag som innefattade stugboende i Grebbestad, fisksoppa på restaurang och lite landaktiviteter. Ett förslag som vi snabbt nappade på. Per-Erik och Kristina hämtade mig i Svanesund på torsdagsförmiddagen och lämpade av mig vid bilen på Stocken, sen hämtade jag Pia.
Till stugan i Grebbestad anslöt även Eva från Tjörn på torsdagskvällen och på fredagskvällen kom Thomas från Orust. Det blev en trevlig långhelg i Grebbestad med restaurangbesök, promenad vid Tjurpannan (rätt skönt att inte ligga därutanför i kajak när det blåser kuling från sydväst), besök på svamputställning (att det fanns så många olika sorts svampar hade jag ingen aning om) och så var vi ju tvungna att ”shoppa in” Grebbestad Kajakcenter och Sportshopen 😉 vilka Jag & Pia inte hade besökt tidigare.

Pia, Eva, Kristina och Thomas på Telegrafen i Grebbestad; där har de suverän fisksoppa
Svamputställning på Folkets hus i Grebbestad
Stökigt vid Tjurpannan och ut mot Väcker

En mycket trevlig semestervecka, trots att det blev lite snålt med paddlandet!

3 svar på ”Blåst & regn på västkusten”

1. Jo då!
    Västkust är kul- ocksa et Väder…
    Jag har paddlat Orust – Strömstad i Juni, med 11 Beaufort,kallt vind, men nästa vår jag komma tillbaka 😉