Åland 2007, del 2

fortsättning från del 1

Storskär – No name, drygt 800m norr om Hundskär i Kökar, sön 8/7 – 41 km
Hjälp vad skönt att sitta i tältet! Dagen började ganska tidigt med morgondopp, klarblå himmel och skön värme. Gjorde frukostbröd som vi åt i lugn o ro. Satte oss i kajakerna runt 10.30, rekord tidigt på denna semester ;-). Erik kollade vädret innan vi stack iväg, och det snackades regnskurar på em. Vi var inne i gästhamnen/campingen Hamnö,
www.sandvik.ax
, Norra Kökar, och fyllde på 10l vatten, slängde lite sopor och handlade lite gott i den lilla butiken.
Bla Svartbröd, som så många snackat om. Vi blev lite besvikna, var inte alls så gott som alla säger… Men det mättade ok 🙂 När vi lämnat gästhamnen började det regna så smått, som sen ökade ganska fort.

Vi paddlade genom Karlby, där låg en del båtar bla en amerikansk stor segelbåt från Philadelphia. Imponerande att ta sig hela vägen hit och välja att segla runt i Ålands skärgård.
Vi paddlade oxå förbi Källskär, där det är ett strövområde som hade varit kul att besöka, men det lockade föga i detta vädret. Samma med att cykla runt på öarna i Kökar skärgård. De hyrde ut cyklar på campingen vi var inne på, och vi blev lite sugna på att göra det med. Det var då vi fick reda på att det väntades rikligt med regn, och vad rätt tjejen i butiken hade! När jag säger regnskurar menar jag att det är uppehåll mellan. Inte då, ihållande regn med lite kraftigare skurar fick vi. Men paddlingen gick fint och vi spände upp tarpen när det var dags för lunch, men det är ju klart pyssligare.

Tarplunch söder om Kökar

Vi har sett Havsörn på riktigt nära håll idag. Den flög ut rakt framför oss, kanske 20m, framför, och på en höjd av 2 m.
Man är ganska liten då! 😉 Vi såg även en Trut ta en liten fågelunge, ingen kul syn. Dessutom var det 2 måsar som var på truten så han tappade ungen, för att sen dyka ner och plocka upp den igen. Naturen är vacker men grym…

Lunch: Svartbröd och varma koppen. Middag: Mackor.
Väder: Sol och fint till att börja med, regn, regn, och åter regn på em/kväll, lugna vindar

På väg mot Finland

Kökar – Stora Tratten, lite syd Jungfruskär, mån 9/7 – 40 km
Det var bra väder i morse, så kläderna torkade… nästan. Var väl inte det skönaste att ta på sig, men vi vande oss snabbt. Det blåste i princip inget alls så vi bestämde att vi skulle ge oss iväg mot Finland. Det blev ganska rak navigering, från ö till ö, till skillnad mot igår då vi mest snirklade bland en massa små kobbar & skär. Jag gillar båda sätten, men jag föredrar nog snirklandet, det är inte lika jobbigt rent fysiskt.

Lunch på Alenskär

Nu har vi sett och varit i land på öar med sandstrand, inte helt vanligt. Himla fina med kullersten och vassruggar oxå.
Vi paddlar förbi en hel del små skär där det ofta sitter tärnor som försvarar sina små mot diverse odjur. De anfaller hejdlöst, gärna mot högsta toppen, det vill säga huvet, i en kamikaze-dykstil. Man skulle kunna säga att vi fått en ganska hög paddelföring, för att freda oss mot tärn-näbbar i skallen. En del Havsörn har vi sett idag med, de flesta ute vid Jungfruskär, där vi efter en del letande äntligen, vid 21-tiden kom iland för att resa tält och äta. Vi börjar bli sega i kropparna efter 11 dagars paddlande, och fler blir det, om bara vinden mojnat till imorgon, då vi har en ganska öppen överfart innan vi är på den åländska sidan igen.

Lunch: Tomat & pastasoppa m. extra grönsaker. Middag: Spagetti med lax i sojasås, vitlök paprika och purjolök.
Väder: moln på fm, sol em, moln kväll. Lugnt större delen av dan men blåste upp på kvällen ca 8m/s

Sandstrand på Stora Blåskär

Finfin lägerplats på Stora Tratten

Mobilbalansering på kamera på Gorillapod

Toppbestigning av Stora Tratten

Stora Tratten – Immerholm, tis 10/7 – 34 km
Vaknade av värmen i tältet. Det är en kluven känsla, tycker jag. Jag klarar inte av att ligga kvar när det blir så olidligt varmt, utan kommer upp i tid, å andra sidan kunde det ibland vara skönt att sova lite längre 😉 Nu blev det inte överdrivet tidigt, halv 8 tror jag, men ändå. Efter frukost gick vi en runda på ön. Det är en fin liten ö, påminner lite om Vallerö, utanför Orust, med klippor, hällar, småsten och all låg växtlighet däremellan. En del hussvalor lekte i vinden, runt toppen.
Natten var annars lite orolig, det blåste en del och gick lite vågor, inte alls mycket, men jag inbillar mig så mycket konstigheter på nätterna tex att kajakerna ger sig av, eller att vi inte ska kunna ta oss dit vi vill. Som Erik sa, det löser sig, vi paddlar med vinden om den är för stark mot. Jag puttade till sist in öronproppar så gick det fint att sova. Vi satt i kajakerna runt halv 11-tiden och konstaterade att vi var trötta och sega i våra klena kroppar. Trodde inte att vi skulle orka så långt idag.

Vi paddlade genom ett naturskyddsområde som har landstigningsförbud tom 30/6, vars namn är Blåskär, nordväst Jungfruskär. Det häckar Tordmule här oxå, även Tobisgrissla fanns det gott om, sittandes på på stenar och hällar. Sen styrde vi fören mot Lappo och affären. Inget måste men alltid gott med glass och choklad 😉 ganska bra utbud i affären, så vi köpte lite grönsaker och en ny hårdost. Himla gott med ost!
Nu sitter vi i tältet, det kommer några droppar regn, men det gör inte så mycket och vi är jättetrötta! Hittade en fin häll i skydd mot sydvästen. Såg en svanunge komma simmandes alldeles själv, han blir nog inte så gammal… Såg även ett stort gäng Tofsvipor precis innan vi kom till gästhamnen i Lappo, Jag gillar dom, de påminner om mig, verkar en aning förvirrade med sitt flaxande hit och dit 😉

Lunch: Blå Bandets Viltgryta m. pasta, couscous och extra grönsaker Middag: Tortellini m. pesto, tomater, champinjoner & vitlök
Väder: växlande sol/moln, 4-5m/s Syd, runt 20-23°C

Immerholm

Immerholm – Östra Landet, ons 11/7 – 30,5 km
Jag var grymt trött igår kväll, skulle inte tro att Erik fick mycket vettigt ur mig efter kl 21, ändå var jag trött efter frukost. Så när Erik rakade sig och badade, slumrade jag gott i tältet. Erik luktade så himla gott efter badet att jag kände mig tvungen att göra samma sak. Så trots frusenhet så hoppade jag i vattnet. Det är så man blir pigg, och ooh vad det luktar gott med tvål! Särskilt efter att man paddlat ett tag och varit insmord i solskyddsmedel, och stanken av neopren är ju inte direkt positiv…
Lagom till vi packat ihop tältet tittade solen fram och det fick bli till att paddla ärmlöst. Det existerade ingen som helst vind när vi stack iväg, helt bleke. Solen var inte framme så långa stunder åt gången, men det var varmt. Om man får vara lite pipig så är det lite trist med gråa, mulna dagar, alla öar blir som siluetter, man ser inte var den ene slutar och den andre börjar. Och det gör sig inte alls på bild 😉
Vi tänkte oss Yxskär idag, fick tips från Urban i Norrviken att där skulle vara fint. Vi gick via De Låga, några skär nordost Yxskär, med massor av fåglar och mycket växtlighet av den lägre sorten. Där fanns oxå rester av 2 gamla hyddor, en i trä och den andra i sten. Såg några fåglar jag inte hittar i min fågelbok, får se om nån kan hjälpa mig?!

Vad är detta för fåglar?

Paus på De Låga

Dessutom låg det en fågel och tryckte intill ett stenblock, trodde först den var död, men Erik såg att den rörde på ögonen. Var väl vettskrämd för oss, kanske. Styrde sen kajakerna mot Yxskär, via De Stora, och snirklade längs med norra och västra sidan söderut.

I sundet mellan Yxskär och Hamnören träffade vi på 15 paddlare från Friluftsfrämjandet Märsta-Sigtuna. Kul! Vi snackade ett litet tag innan vi paddlade vidare mot Östra Landet. Jättefin plats med stora hällar med skydd mot västlig och sydlig vind. Vilket är lovat imorgon. 8-13 m/s syd, inte jättekul men det ska nog funka det med.
Vi har haft grym tur med vädret, vinden har oftast blåst med oss och regn har vi egentligen bara haft två halvdagar. Känns bra, det är vi värda 😉 Nu sitter vi här och tittar ut över vattnet och äter lite kvällsgodis och myser.

Lunch: Blå Bandets Tandoorigryta. Middag: Thaifärs m. kokosmjölk och kikärter
Väder: Mulet senare uppsprickande, ingen vind

Östra Landet / Lillkulla

Östra Landet – Sandösundscamping, tors 12/7 – 17 km
Vaknade till solsken och en lätt vind från sydväst. Superfint! Ett snabbt dopp i 18°C vatten och försök till att få liv i Erik, det gick ganska bra, även han doppade sig, och sen lite god frukost med bla prostosten vi köpte i förrgår. Det måste vi ha med oss fler gånger, är verkligen en höjdare. Kl 09.35 sitter vi i kajakerna! Vi snackade igår om att kanske paddla runt Vårdö, innan vi drog oss tillbaka till bilen. Men vi konstaterade att vinden kom från fel håll för det och att vi inte är så sugna på att stånga oss fram i motvind, så vi siktade in oss på Ådö, sydväst från där vi var.
Det blåste kanske 7 sekundmeter och vi hoppade mellan öarna, innan den lite längre överfarten till Ådö. Där låg vi sen i lä och gottade oss i solen, skickade sms-hälsningar, åt lunch och läste lite. Hittade några bra tältplatser, men vi var inte riktigt nöjda med att det var så mycket folk i husen runt om.
Det är ingen allemansrätt på Åland, så man ska helst tälta på campingplatser eller fråga markägaren om lov. Men där det inte finns nått hus kan man ju inte fråga, så därför sökte vi oss till obebodda öar. Så vi kände att vi inte ville skylta med att vi tältade, därför lämnade vi denna fina häll och tänkte hitta nån annan bra plats. Vi fann ingen i lä och vinden hade vridit från syd till sydostlig och ökat till en 11-12 m/s samtidigt som värmen och solen forsvann. Det stämde bra med vad som sagts på väderprognosen, därför trodde vi oxå att den skulle öka och att det skulle börja regna framåt kvällningen. Så vi bestämde oss för att försöka ta oss till campingen och bilen i motvinden. Det gick! Inte så fort, men inte heller omöjligt, jag delade upp de 4 kilometrarna i 3 delmål och det funkade finfint! Lite sned motvind och vågor på runt 60cm, den varma stugan hägrade 😉
Så nu sitter vi i en 5-bäddsstuga och har lyckats klä in hela stugan med kläder. En varm dusch var inte alls dumt efter att det börjat spöregna strax efter att vi landat på campingens strand. Nu ska vi gå till restaurangen och äta. Vi har lyckats boka om båten till imorgon kl 15.30, så hinner vi med lite i Mariehamn oxå.

Lunch: Blå Bandets Pasta m. kyckling Middag: Köttbullar resp Lax i restaurang
Väder: Sol och 10-12m/s på fm, regn på kvällen

Ådö

Sandösund – Kollebäckstorp, fre 13/7
Vi tänkte turista lite i Mariehamn innan hemfärd, men precis när vi kommer in i Mariehamn, öppnar himlen sig. Det fullständigt vräker ner, så första stoppet blir Ålands Sjöfartsmuseum, intressant, de hade byggt upp kaptenssalongen från flaggskeppet Herzegin Cecile. Annorlunda och kul! Vi gick oxå förbi den 4-mastade stålbarken Pommern, men gick aldrig ombord. Det regnade fortfarande så första stoppet blev en galleria, där vi handlade en paddlingskarta över Åland, samma som vi paddlat efter, men en lånad sådan. Efter nåt varv på gågatan beslöt vi ta kaffe på Roberts Coffee, ok kaffe men sådär på smörgåsfronten. Mariehamn är inte så stort, så det gick ganska fort att ta sig igenom, dessutom lockade det inte alls att strosa rundor, när regnet hittar sin kalla väg innanför kragen.
Så vi körde vidare mot båten och vinkade farväl till Åland. En kajakintresserad bartender på soldäck reagerade på Eriks “Kayak More”-tröja och ställde lite frågor. Kul och framåt! När vi gick förbi A la Carte-restaurangen stod det att den var fullbokad på denna resa, så nesligt, jag hade sett framemot att äta lunchen där! 🙁 Men en halvtimme senare meddelades via högtalarna att det fanns ett fåtal platser lediga, så jag haffade Erik och drog iväg med honom mot maten. Ååååh, så gott! Vi åt stekt torsk med kantarellsås, jag tog dessutom en efterrätt medan Erik drack kaffe, det blev hallon- vitchokladcheesecake. Mmmmmmm… jättegott!!! och prisvärt tyckte både jag och Erik. Sen en snabb, eller försök till snabb, runda i Taxfree-shopen. Packat med folk, 30 min kvar till landstigning i Grisslehamn, t o m Kapten fanns på plats och hjälpte till att packa påsar till kunderna.
Nu sitter vi i bilen på väg hem, bör vara hemma runt 23-tiden.

Brahehus vid Vättern, fotograferat från mobilen med SE W900i

Åland var jättebra, riktigt, riktigt fint. Framförallt var det nog den norra delen som tilltalade oss mest.
Med lite folk och dessa stora röda, släta hällar. Massor av fåglar och inget folk. Även andra delar var fina, med mycket snirklande i den södra delen och växtligheten i den ostliga. Den västliga var vi aldrig i så den kan vi inte uttala oss om. Det finns ju även en hel del att paddla i runt fastlandet Åland oxå. Jag ser definitivt fram emot en ny Ålandspaddling!

Pia (07-07-18).
Bilder Erik och Pia.

Så här paddlade vi. Klicka på kartan för lite större variant.