Januari 2005

Pia under brygga | Mats och Thomas

2005-01-22-23 Hamburgsund
Vi var 5 stycken (Jag, Pia, Ralf, Per-Erik, Kristina och Håkan) som samlades i Hamburgsund vid 10-snåret på morgonen. 6-7 minusgrader och klar himmel; som gjort för en vinterpaddling med Tjörns kajakklubb.

En person saknades; efter telefonkontakt visade det sig att han stod nånstans längs med motorvägen från göteborg med punktering. Han skulle försöka få loss reservhjulet och komma ikapp senare.

Mats & Thomas var redan ute sen dagen innan, de skulle möta på vägen. Vi sjösatte och paddlade söderut, på sina ställen låg det tunn is, men inte i några större mängder. På sydspetsen av Hamburgö träffade vi på Mats & Thomas; de satt i solskenet på en brygga och såg ut att ha det ganska bra. Vi stannade oxå för en liten fika i solskenet.

Kristina & Per-Erik på utsidan av Kiddön

Efter ett tag paddlade vi vidare och snirklade bland förtöjningspålar och under bryggor, Håkans skädda var inte på humör så han gick iland för att kolla till den; den hade gått av! Jaja, extraskädda fanns i kajaken så det var lätt att fixa. Under tiden som det fixades kom punkteringsmannen, Mattias, paddlandes så då var alla samlade.

Vi paddlade en bit upp mellan Hamburgö och L Hamburgö, vände sen söderut igen, några paddlade på insidan av iddön medan vi var några som tog utsidan. Låg lite snäll dyning på utsidan, tog en lite bensträckare på Hornö och sen direkt ner till Dannemark. På Dannemark hade Thomas och Mats en större kåta stående sen dagen innan. Vi slog upp tälten och gick sen en runda till västsidan för att titta på solnedgången, mycket fint skådespel.

Fint kvällsljus på Dannemarks västsida

Vi samlades efterhand i den stora kåtan där det eldades i mitten. Elden gav värme och ljus men även lite väl mycket rök!! Blev en mycket trevlig kväll och början till natt innan vi somnade så sött. När vi vaknade snöade det lite smått, mysigt. Efter hand avtog snön och solen kom fram, mycket vältajmat! Fantastiskt fint i skärgården med snö, klar himmel, sol och bara vi.

Fin morgon med sol och snö!

Framåt elvasnåret gav vi oss iväg, tog en sväng runt Dannemark motsols, innanför Hornö avslutade Thomas & Mats turen för att köra hemåt, vi andra paddlade norrut och lunchade vid Boviken på Hamburgös nordvästsida och gav oss sen mot Hamburgsund igen. En mycket trevlig tur, skönt att få ut tältet i tid i år!

Erik | Håkan

Ralfs tält upplyst av gaslykta och måne!
Samlingskåtan med brasa

Erik
(050128)

2005-01-29–30 Blekinge
Magnus plockade upp mig på morgonen, det var 14 minusgrader, kändes lite onödigt kallt, men ju längre bort mot blekinge vi kom desto mildare blev det och låg runt 5 minus.

Vi hade tänkt paddla i Listerby skärgård, men när jag & Magnus var strax innan Karlshamn ringde Sara och Johan och frågade om vi hade skridskorna med; de var i Slättanäs småbåtshamn och där var det fullt med skridskoåkare utanför hamnen! Så vi fick leta annat ställe. I Nytäppet misstänkte vi att det skulle vara isfritt men där låg en del tunn is ett par hundra meter ut. Det hade nog funkat att komma ut, men kanske hade varit värre att ta sig in dan efter. Så vi körde längs med kusten mot Karlshamn och jagade “mjukare” vatten. Vi la i vid badplatsen i Kollevik rätt nära Karlshamn.

Packning av kajakerna i Kollevik Vädret var verkligen perfekt med svag vind och strålande solsken, vi paddlade österut och tog lunch på Bockö och sen en runda om Harö m.m. och sen in till Ö Bokö för nattläger.
Johan W i Valleys senaste kajak; Qajariaq, kool!
Johan & Sara hackar is | iland på Ö Bokö. Kvällen tillbringades i kåtan med diverse ädla drycker, "nyttiga" tilltugg och mycket tjötande.
Johan & Sara hackar is | iland på Ö Bokö. Kvällen tillbringades i kåtan med diverse ädla drycker, “nyttiga” tilltugg och mycket tjötande.
Vy bort mot Fölsö

Jag vaknade till vid 6-tiden av att nåt sprang runt tältet. Jaja, tänkte jag en mus som kutar på yttertältet. Men när något sprang längs med min sovsäck så fick jag kolla upp läget, det var mycket riktigt en mus, men den var inne i tältet. Lät den vara och tänkte att den har nog smitit in när vi varit ute i buskarna och haft tältet öppet.
När vi ätit frukost och började packa ihop såg vi var musen kommit in; den hade gnagt ett rejält hål i tältgovet!
Kändes lite onödigt, men det är ju bara att limma på en lapp så är det bra igen.

Innan vi åkte hem tog jag en kort provtur i kajaken som Johan hade med. Valleys senaste kajak; Qajariaq! Kändes mycket trevlig; lättmanövrerad, lättdriven och lättrollad. Qajariaq är en förstorad version av Anas Acuta och Nordkapp eller nåt åt det hållet.