September – November 2005

16-18/9-05 Listerby skärgård, Blekinge.
Tanken var att från början ha åkt till Fjällbacka skärgård med Helsingborgskanotisterna, men då jag inte fick ledigt på fredagen, tyckte vi att det blev för långt att åka.
Men paddla ville vi, så, när jag slutade jobba körde jag i ilfart hem, Erik var redo och hade packat bilen, så det var bara på med kajakerna, oxå iväg.
Vi landade i Slättanäs vid 19-tiden och det började skymma så smått. Inte en krusning på vattnet, solen på väg ner i väster och månen på väg upp i öster, så otroligt fint, tyvärr gick det sämre att fånga det bra med kameran 🙂

Läger på Ljungskär

Vi kom fram till Ljungskär, satte upp tältet och körde igång middagen. Det var ganska svalt så det lockade inte till någon längre uppesittarkväll, utan vi ramlade in i tältet vid 22-tiden.
På lördagen stämde vi träff med Ulf och Leif från Malmö, klockan 11 i Slättanäs. Så vi tog det ganska lugnt på morgonen. Det var ingen värme i luften så vi beslutade att paddla i torrdräkt, men när vi landade i Slättanäs, hade temperaturen stigit med minst 10 grader, 20 i dräkten! 😉

Erik, Leif, Ulf

Vi bytte om till shorts och tröja. Jag och Erik tog en liten fika medan vi tittade på när malmöiterna packade sina kajaker. Sen paddlade vi iväg på norrsida Kidö, Tvägöl och Kvalmsö under den lilla bron och vidare söderut, till Almö Naturreservat, där vi tog lunch. Det var väldans gott i solen, men nu började det blåsa lite och gjorde det genast kallare, så jag tog på mig paddeljacka, medan de tuffa grabbarna fortsatte i T-shirts…

Vi paddlade vidare och rundade Almö udde, upp mot Jordö och mellan Vagnö och Slädö, för att sedan slå läger på den sydvästra sidan av Slädö. Slädö bebos bla av får, kor och hästar. De är inte så sällskapssjuka, men följden av deras ätande finns kvar, det är nu man skulle haft med sig den därna räfsan…

Efter Leifs förrätt med Laxpanna och romsås med kräftstjärtar, bröd och oliver, som han bjöd oss på, var vi inte så himla sugna på vår egen mat. Men även den blev tillagad och uppäten, och när tredje rundan värmande kläder inte värmde längre, var det dags för sovsäcken.

Läger på Slädö

Söndag morgon var blåsig, men fin. Erik & Ulf var ute och testade varandras kajaker innan vi stack iväg, både verkade lite imponerade av den andres kajak 😉 Jag tyckte inte att det lockade att paddla ut till Ljungskär, för att det skulle bli motvind, men blev övertalad. Och det var inte alls särskilt jobbigt, Det blåste iofs inte så mycket på vattnet som det lät/kändes på land. Från Ljungskär tog vi oss till Arpö och lekte lite i småvågorna, några småsurfar fick vi oxå. Vi var i land på sydöstra delen av Arpö och kollade en plats som såg fin ut som läger. Sen tog vi lunch på nordöstra delen av Slädö, med sällskap av hästar och får, innan vi återvände till Slättanäs.
Mycket trevlig paddling med 2 himla trevliga grabbar från Malmö, vi ses igen om ni inte passar er…

Pia (051004)

050930-051002 Blekinge.
Det dröjde bara 2 veckor sen blev det Blekinge igen för min del.
Pia skulle iväg på annat så jag stack själv. Sjösatte i Nytäppet på fredagen vid lunchtid, paddlade österut i solsken och svaga vindar. Tog lunch med dopp på St. Färjan och fortsatte vidare. Landade på Ljungskär i Listerby skärgård frampå sena eftermiddan efter cirka 30km. Tog ett dopp, en GD och slog upp tältet. Fick en mycket fin kväll med grann solnedgång.

På lördagen tog jag en sväng runt Slädö och gick sen iland på Arpös norrsida, tänkte mig en promenad på ön med hopp om att hitta lite fina höstfärger och i övrigt njuta av den fina ön med sina stora ekar. Skickade SMS till Ulf; MKK hade tur i krokarna och jag tänkte sammanstråla med dem under dagen. Blev en kanonfin promenad och en fika innan jag satte mig i kajaken igen.
När jag drog på sparkdräkten gick en av handledsmuddarna sönder, trist…
Jaja, paddlade söder om Almö och sen längs dess ostsida och träffade på de lunchande MKK:arna (14st) ungefär mittför Tummaholmen. De hade startat vid Bökenäs camping tidigare på dagen.
Tillsammans paddlade vi sen tillbaka runt Almös sydspets, ner mellan Vagnö och Almö, upp mellan Vagnö och slädö för att stanna för natten på Slädö. Det blåste en del under dagen, men vi paddlade mest i lä.

Kvällen på Slädö var mycket trevlig och det diskuterades nog det mesta, vet inte om det löstes några världsproblem, men nästan i alla fall.

Leif och Rikard

Söndag fm, snart alla klara på vattnet.

På söndagens förmiddag gav vi oss iväg igen, malmöiterna skulle snirkla vidare i Listerby och jag skulle tillbaka till Nytäppet. Lördagens vind hade lagt sig och nu var det nästan vindstilla. Jag paddlade bort mot Lindö och där såg det lite stökigt ut, och mycket riktigt när jag kom utanför udden var det ganska rejäla vågor och kanske lite mer än jag tänkt mig, fast det såg ut att lugna sig en bit bort.
Det blev nån kilometer med rätt stökig sjö och stora vågor trots att jag gick ganska långt ut, sen lugnade ner sig bort mot Gö, annars var det just Gö-udden som jag trodde skulle vara mest besvärlig… Sjön la sig mer och mer ju längre västerut jag kom, tog snabblunch på V Rödskärvet, träffade en kille i motorbåt innanför Saltärna som jag pratade lite med, han paddlade oxå och kände till hemsidan, Kul!

När jag passerade Allböle låg havet spegelblankt och det var varmt och gött, väl framme vid Nytäppet tog jag ett dopp och en fika innan jag gav mig hemåt igen. En trevlig tur och kul att träffa på MKK’arna; de flesta hade jag träffat tidigare, men en del nya ansikten var det allt.

Erik (051020)

051022-23 Valö, Göteborgs södra
På en av GKF’s maillistor dök det upp en inbjudan om paddling ut till Valö och vi nappade (de börjar nog fatta att de inte blir av med oss 😉 ) . Väderprognoserna såg trevliga ut i veckan men blev sämre och sämre och när vi vaknade hemma på lördag morgon och det spöregnade och blåste ordentligt kände vi nog efter både en och två gånger; är vi inte lite förkylda? Kanske ska vara hemma och fixa? osv… Men vi tog oss i kragen och lastade den lånade 2:an och drog norrut, det regnade som attan så det gick långsamt och när vi kollade observationerna blåste det 13-15 ute vid
Nidingen och Trubaduren, från sydväst…
Framme vid GKF regnade det inte, åtta slöt upp, det var visst flera som känt efter lite för noga på morgonen, men Nils, Ebba och Johan från göteborg, jag & pia från skåneland och bengt, clas och olof från Stockholm slöt upp. Väl klara paddlade vi ut och visst blåste det men det lugnade sig snabbt, det regnade förvisso lite men inte farligt. Snabb fika på Ängesholmen och sen vidare mellan Styrsö och Donsö och sen på utsidan av Vrångö nu i riktigt grannt väder! Framme vid Valö gick vi iland, Ja alla utom Johan för han var ju mer paddelsugen och sågs försvinna bort mot några skummande skär…

Nils, Pia, Johan

Soligt på Vrångös utsida

Lite stärkande drycker i en av stugorna innan det var dags för matlagningen i fyrhuset. Det blev kanongod fisksoppa som avnjöts i trevligt sällskap.

Matdags

På söndagsmorgonen tog vi en promenad på Valö efter frukost och innan avfärd. Sen blev i stort sett raka spåret in och på vägen testade vi lite olika paddlar, plaskade lite och hade det bra, kom en skur strax innan vi gick iland.

Lite rollövande med tvåan. Foto: Johan Linder

Ännu en trevlig tur och kul att komma till Valö för andra gången, vi hänger gärna med fler gånger!

Erik (051101)

051119-20 Havsörnspaddling.
Kenneth bjöd in till Havsörnspaddling. Liksom tidigare år startade vi vid den lilla hamnen Tåsteberga, strax innanför skånes enda skärgård. De som ville tog det som en dagstur och vi andra övernattade i tält runt hamnen.

Kul att paddla 2:a!

Vi hade med en stor kåta med värmare att samlas i och laga mat i. Och på lördagskvällen lånade vi hamnens lilla stuga för lite bildvisning; jag och pia visade lite norgebilder. Vi var 9st på lördan; 3st 2:or och 3 K1:or och 8st på söndan; 3 tvåor och 2 ettor. Jag och Pia premiärpaddlade vår nya NDK Triton.

NDK Triton. Foto: Kenneth Arvidsson

Erik äter romflamberade päron med lingon och vaniljsås ı Visst är hon fin, vår lilla “jordgubbe”

Göran Åkesson från Nytäppet, Kajaksyd

Fika/Lunch på Lindö på lördagen

Kenneth & Kerstin

Vi gjorde 2 örnobservationer på lördagen och 8 på söndagen. Även detta en go tur.