Augusti – September 2005

I slutet av augusti och början av september brukar det vara rätt bra väder och eftersom skolorna börjat så är det rätt ont om folk ute i naturen, perfekt för semester med andra ord!

Stockenträffen 26-29 augusti.
Som vanligt så arrangerade OrustKajak en träff i år igen. Jag och Pia anlände vid 14-snåret på fredag em, satte upp tältet, tjötade lite snabbt med några av dem som redan kommit och paddlade ut till Hermanö huvud. Kände lite på vågorna och tog en fika. Pia tog några bilder när jag nosade på vågorna och sen paddlade vi inåt igen. Soligt och fint men ganska blåsigt.

Lite våglek “light” för mig på fredagen, vid Hermanö huvud.

När vi kom tillbaka till Stocken hade det börjat drälla in en del folk, vi tjötade, åt och slappade och drog oss bort mot restaurangen när det var dags för Nigel Foster och Kristin Nelson att visa bilder från deras paddling vid Labrador; mycket intressant. Hyfsade bilder och mycket trevligt berättat.

På lördagen paddlade jag, Pia, Magnus och Kenneth ut till Hermanö, gick iland och fotograferade när Johan Linder, (lille)Thomas och Lars Jönsson härjade som värst ute i vågorna. Efterlunch gav vi oss själva ut och lekte, det var lite i läskigaste laget bland stenarna precis vid Hermanö så vi drog oss längre bort mot Vallerö. Vågorna var rätt rejäla och vi hade verkligen skoj när vi for fram och tillbaka. Ute i vågorna låg en av certifieringsgrupperna och guppade och övade bogsering kombinerat med kamraträddningar och annat. Såg ut som en del av examinatörerna nog hellre hade plaskat runt med oss andra… 😉

Första parkett på Hermanö

Lars Jönsson & Johan Linder mellan skären söder om Hermanö . Mer vågbilder finns här.

Många samlades ute på Hermanö

Ett certifieringsgäng ute i vågorna; bogsering av kamraträddnings-“paket”

Efter hand så var vi helt slut, i alla fall jag och började dra oss bort mot Hermanö igen, blev fika och mer fotografering innan vi gav oss in mot Stocken igen. En riktig superdag, kunde knappt varit bättre förhållanden för vågövningar!! Kvällen avnjöts med gemensam middag på restaurangen, god mat och supertrevligt.

På söndagen hade vi tänkt oss ungefär samma upplägg som lördagen, men eftersom de hade ont om deltagare (försökskaniner) till ett par av NIL‘s certifieringsgrupper hängde vi (Jag, Pia och Henkan) med på en sådan en sväng. Instruktörerna som skulle öva på oss för att bli certifierade var Linda från Kajaksyd i blekinge samt Staffan från SwedenMultiSport. Examinatör som var med på turen var Stefan Jönsson från Stockholm.
Blev en förmiddag med lite övande på svep och styrtag, båda instuktörerna skötte sig fint och Stefan kan man lära sig hur mycket som helst av. Fast ibland blev det lite segt; att öva på att kanta på plattvatten när man anade hur roliga vågorna var ute vid Hermanö var lite knäckande 😉

Lördagskväll/natt på restaurangen | Paus på Råön på söndagen

Efter lunch lämnade jag och Henkan gruppen och paddlade ut till Hermanö, vinden hade ökat så det var riktigt rejäla vågor när vi kom ut. Johan Linder härjade runt som attan och jag la mig beredd med kameran. Han gjorde en “ender” när jag och Henkan satt och snackade så den missade vi, men det dröjde inte många minuter innan han gjorde en ny, framlänges och den fick vi på bild; görsketafräckt. Jag och Henkan var ute och nosade på vågorna, men det var lite i största laget så vi tog det lugnt och hade en fin tur inåt Stocken i rejäl medvind.

Johan Linder gör en framlängesvolt, “Ender”.

Campingen började tömmas, men en del stannade kvar. Vi var anmälda till en liten ledd tur på måndagen. Det blåste som attan så turen förlades på insidan av orust. Det var några finnar som skulle certifieras, men av nån okänd anledning så blev det ingen certifiering, men finnarna skulle hålla tur ändå och öva sig på gruppledning. Vi startade i Svanesund och paddlade norrut med vinden i ryggen, blev en behaglig tur i grått men annars gott väder, finnarna var
kanske inga riktiga höjdare på att hålla grupptur, men trevliga och glada var de. Vi avslutade turen vid Slussen.

Rolf i sin koola Khatslano | En Finne och Magnus H

Stockenträffen var även i år kanonbra, kul att träffa nya och gamla bekanta, kul att få öva lite i rejäla vågor. Lite snål uppslutning från vissa håll, det var nog fler skåningar än göteborgare där?! Några Stockholmare syntes till och de tyckte nog det var fräckt med lite vågor och saltvatten.

Måndagskvällen tillbringades på restaurangen som förvisso var stängd men där var lä och tak 😉 Jag, Henkan och Pia trodde på väderleksrapporten som lovade avtagande vindar, så vi planerade att paddla söderut med start på tisdagen. Men på tisdagen blåste det fortfarande ordentligt varför vi bestämde oss för att paddla ett par dagar utanför Orust istället för söderut. Framåt eftermiddagen paddlade vi ut till Vallerö i västlig vind, 10-15m/s, och fick en fin kväll
på Vallerö.

På onsdagen hade vi tänkt oss lite våglek, men vinden hade avtagit och vågorna försvunnit under natten, visst hittade vi lite skummande vatten vid en del grynnor på förmiddagen, men det var inte möe, solen sken dock för fullt och det var varmt och gott. Vi paddlade lite hit och dit mellan Hermanö och Vallerö, rollade och plaskade tills det var lunchdags. På eftermiddagen tog jag & Henkan en sväng på utsidan av Vallerö, Tornö bort mot Kärringön och sen tillbaka.

På torsdagen blåste det fortfarande ingenting och solen sken mest hela tiden, vi paddlade utsidan av Hermanö, förbi Islandsberg, genom Grundsund och stannade på Blåbergsholmen för lunch, varmt och gött och bad. Vidare på ovansidan av Skaftö, ner innanför Skaftö och landade på St Risholmen för nattläger.

Läger på Vallerö | Vid Islandsberg

Fredagens morgon bjöd på regnskurar, vi låg kvar i tälten lite längre. Jag tog en kort runda bort till Gullholmen innan vi packade ihop och gav oss iväg. Henkan bestämde sig för att skippa Rävholmen och köra till Stockholm istället, vi paddlade in till Stocken i sakta mak.

Rävholmsträffen
Jag & Pia körde till Escape i Önnered och tjatade lite, Magnus H från Hbg var redan där, tillsammans körde vi till Fiskebäck och sjösatte, när vi packade i regnet dök Inge och Tord upp. Vi paddlade mot Rävholmen; regnet strilade ner första biten men lättade ganska snart, vi tog utsidan av Styrsö, det blev en kanontur iochmed att himlen sprack upp alltmer. Väl framme konstaterade vi att vi var först; 3 skåningar först på plats!!

Utanför Styrsö, vädret blir bara bättre och bättre

Lördagsmorgon

Efterhand kom det några till och totalt var vi nog ett 15-tal första natten. Det blev låångfrukost på lördagen, mitt i frukosten dök Sven Abrahamsson upp, han hade paddlat ut i en Reval Extreme, det gick nog “lite” snabbare än när vi tog oss ut 😉

Sven i Reval Extreme

Fräck kajak verkar det vara i alla fall, inget för mig, men alltid kul att se nya skapelser. Efterhand dök det upp mer och mer folk, framåt lunchtid var vi några som gav oss ut på ett roll, lek och plaskpass (Lars & Thomas från Kungsbacka hade varit ute lääänge, de och en kajakkonstruktör från götet som bygger oranga kajaker verkar outröttliga).

Thomas inne bland stenar och skum | Johan L övar handroll

Efter att ha tröttat ut oss ordentligt gick vi iland för lunch, tjöt, allmänt njutande i solen osv… Framåt em var det dags för vedhämtning, ett 15-tal paddlare gav sig iväg mot Lökholmen, på väg dit hittade vi lite roliga prång med skummande sjö, inte bra att klättra i berg med kajaken!
Dessutom påpekade Johan att repor tvärs kajaken inte är bra; de bromsar nämligen… Gott om ved hittade vi och väl tillbaka hade det kommit ännu mer folk.

Middag, brasa, mycket tjöt, toppbestigning och fyrskådning nångång mitt i natten,och framåt halvtresnåret traskade jag mot tältet, då hade gruppen runt elden tunnats ut, kvar var en handfull tappra, jag har ingen aning om när de sista lyckades slita sig från elden.

Middagsbestyr | Samling kring elden

Utsikt från Rävholmens topp, över strand, eld och tältsamling

På söndagen tog vi det lugnt. Jag och Pia hade först tänkt köra direkt mot ostkusten för att paddla där en vecka, men så kände vi att vi nog behövde ta en sväng hemom först så det blev planen och sen dra tidigt på måndag morgon norrut. Vi tog det lugnt och snart var det inte så många kvar på Rävholmen, och när vi precis skulle paddla iväg så kom vi på att vi lika gärna kunde ta lunch där. Jag hann med att prova en kort runda med en lite gullig vingpaddel på förmiddagen; till att börja med kändes det väldigt konstigt, men det gick bättre efter en stund… får nog ge det en chans.

Så småningom kom vi iväg, vädret var lugnt och stilla, och solen tittade fram efterhand, när vi paddlade över mot Långholmen blev jag plötsligt ordentligt illamående… Gick iland på Långholmen och det kändes inte alls bra, efter en halvtimme iland och ett dopp och mycket vatten och några salta nötter, kändes det bättre, men väl i kajaken kändes det rätt kass igen. Jaja, vi fortsatte i alla fall i makligt tempo och kom till sist fram till Fiskebäckskil. Resan hem till Skåne gick bra, men jag var inte riktigt i form.

Rävholmsträffen var även den supertrevlig med bra uppslutning. Dock var det väldigt snålt med paddlare från Näsets PaddlarKlubb (de som en gång tog initiativ till träffen)…. Märkligt.

Vi avvaktade måndagen hemma, men jag kände mig helt ok. Skumt, det enda vi kan komma på är vätskebrist för så här i efterhand kan jag komma på mig själv med att ha druckit för litet i helgen och det var ju soligt och varmt mest hela tiden.

050906-050911 Gryts skärgård.
På tisdagen körde vi mot Gryts skärgård, parkerade och sjösatte vid Eköns camping. Paddlade söderut med vinden rätt emot oss, passerade Olsöarna och den fina Bokö innan vi landade på Långholmen för nattläger, en fin plats, med lyxkänsla; dass och soptunna. 11km.

Sjöjungfru? på Olsön | Ett uppfriskande dopp!

Onsdagen fortsatte vi söderut, och motvinden fortsatte norrut 😉 Stannade för badpaus på St Måsholmen precis norr om Torrö och lunchade på Huvudskär. Försökte ta oss igenom sundet mellan Långö och Trässo men det gick inte, ut till Väderskär och spanade på fiskeläget och sen lite velande hit och dit mellan Tyrsholmarna, Trässö och Värmarsö innan vi bestämde oss för lägerplats på Tyrsholmarna, 31km.

Torsdagsmorgonen bjöd på fint väder och vinden fortsatte från syd. Vi paddlade och tittade på det lilla fiskeläget på St Grindö, pausade/badade/fikade på Torröudd, var iland på Hamnö och letade lägerplats för framtida bruk, gick ut till Städsholmen i vind som vridit lite mot väst, gav lite vågor minsann (de kan alltså förekomma även på ostkusten). Gick på utsidan av Städsholmen och gick in i den pyttelilla och mycket väl skyddade hamnen, vilket superkoolt ställe! Vidare norrut med lunchstopp på Skaskär. Förbi Väderskär, Jungfruskär. Bensträckare på Hundskär (kool lägerplats med fin utsikt, på hällar) och så landade vi på Huvudskär för natten, 32km.

Fräckt ljus på Huvudskär | Lugna vatten

Fredagen började vi ut mot Viskär och runt den sen inåt och innanför Torrö och norrut, precis när vi passerade St Källskär lyfte, på nära håll, en riktigt stor Havsörn från en Tall på öns norra spets, och när vi som bäst beskådade den lyfte en till från samma tall. Imponerande skådespel! Nog för att vi sett havsörn innan men aldrig så nära. Under tiden i Gryt/Tjust såg vi mycket havsörn, troligtvis trivs de bra i den skyddade och lugna skärgården.
Vi lunchade på Grytsholmen på superfina hällar och paddlade sen vidare på utsidan av Björkskär. Efter Björkskär gick vi rakt ut mot Hägerökarten och sen mot Ekholmen i perfekt väder med svaga vindar och en sol på väg nedåt. Tog en bensträckare på “Hålön” och siktade sen in oss på en favortiplats på Fångö, men strax nedanför “vår” tältplats låg en segelbåt så vi drog oss lite söderut och hittade en plats på Fångös ostsida. En trevlig häll precis vid vattnet, dessvärre var det oerhört mycket mygg, men inne i tältet var det ganska lugnt. 35km.

Läger på Fångö

Kool spindel | Pia på väg mot Gubbön

Lingonfotografering på Gubbön

Vid Gubböns topp

Vi paddlade rakt över till Gubbön och gick upp till Kupan, en trevlig promenad och med väldigt fin utsikt uppe på toppen; här måste man bara sova under bar himmel en gång! Vidare på Gubböns norrsida och ut mot St Lundskär, på utsidan av St Horsskär och sen lunch/fika/bad på Laxvarp där vi dessutom konstaterade att det finns en kanonfin lägerplats.
Utsidan av Skräckskär i lite spännande sjö, rundade och över till Krokhalsskär och så landade vi på “Hålön” för natten, denna gången på sydvästsidan. Tyvärr så har Hålön blivit rejält sliten de senaste åren, med mycket nedskräpning, toapapper och annan dynga. Vi la ett par timmar på att gräva ur eldstaden, fixa och donade och städade upp en del, skräpet tog vi med oss till en sopstation. Synd att folk inte tänker; för det måste ju vara nåt som saknas när man slänger 10 glasflaskor i eller kring eldstaden tillsammans med engångsgrillar och annat? Eller vad är det som händer i huvudet? Detsamma gäller ju toapper och avföring, hur svårt är det egentligen att gräva ner det? Jaja, det blev en kanondag med 14km.

En liten brasa på Hålön | Pia

Frukost på Hålön (som egentligen heter Smultronholmen)| Friluftsbakelse; vetebröd i botten, mandelmassa och sen topping ur smågodispåsen, supergott!

Söndagen tog vi oss i stort sett raka vägen in till fastlandet igen och gav oss av hemåt, vi tog genvägen via Bodafors och GetOutför lite shopping light… men eftersom vi har jätteköpstopp (vanligt köpstopp hjälpte inte) blev det inga större utsvävningar… 6km.
2 veckors semester går fort; vädligt fort. Men det kändes ändå som om vi hann med en hel del och det blev stor variation på paddlingen; allt från slätvatten til rejäla vågor och allt från 150 personer till bara vi 2.

Vi har inte paddlat så mycket mellan Gryt och Västervik, men det är definitivt en sträcka som vi kommer att återkomma till. Fint med små gulliga och genuina fiskelägen, kul med så pass mycket havsörn och extra kul att båtfolket lyser med sin frånvaro.

Mer bilder & text från Rävholmsträffen finns hos GKF-Göteborgs Kanotförening

Mer bilder & text från Stockenträffen finns hos Orust Kajak, GKF-Göteborgs Kanotförening, Björn Thomasson samt hos Erik från Belgien som oxå var där.

Några bilder från Stockenträffen har vi slängt upp här.