Oktober 2004

2004-10-01–03 Blekinge
Efter en lite försenad start (sängen ville inte riktigt släppa greppet när jag hade tänkt mig) hemifrån på fredagens morgon kom jag fram till Slättanäs småbåtshamn strax söder om Listerby i Blekinge, snackade lite med båtfolket innan jag packade kajaken och paddlade ut vid 10.30.

Arpös sydvästra spets | Höstfärgerna börjar komma

Riktigt fint i Listerby skärgård. Gick väster om Torkö, Arpö och Hasslö och sen på sydsidan av Hasslö, lunchade på S Bollö, vidare norr om N Bollö, söder om Aspö, Tjurkö och Sturkö. Såg 2 havsörnar vid Stora ören, låg ett tag och spanade utåt Utklippan som såg ganska nära ut, men det är nog drygt 10km från där jag var, gick väster om Maltkvarn och landade för natten på Oxholm efter 35km.

En kopp riktigt gott kaffe från Mokabryggaren gör gott |Utsikt från tältet på Oxholm

Hade egentligen tänkt mig Arnö, men korna såg alldeles för stora ut;-) En dag med svaga vindar från nordost, en del sol och en del moln och cirka 12-15 grader varmt.

Vaknade mitt i natten, nästan ljust i tältet, det vara bara några dagar sen fullmåne och alldeles stilla, funderade ett tag på att paddla iväg, men det var ganska lätt att krypa ner i säcken igen och somna om.

Paddlade över till Gullö och var iland och konstaterade att där finns en jättefin lägerplats; bra för framtida bruk, söder/norr om Ö Skällö sen mot nordväst längs med Senoren och över via småskären till Panaholm för en bensträckare och ett äpple. Passerade farlederna utanför Karlskrona mellan Skallholmen och Getskär och gick ut till Godnatt; koolt bygge!

Godnatt utanför Karlskrona | Svanfamilj och häger

Lunchade på Bergaholmen i solen och fortsatte västerut via Utö och Ivö och sen under bron mellan Almö och Hasslö, in till Vagnö för lite landkänning på södra spetsen och sen en runda runt Slädö i strålande väder och helt stilla inne bland öarna, var i land på Arpö och spanade lite och paddlade sen ut till Ljungskär där jag slog läger efter 31km, en fin liten ö som gjorde sig extra bra i det sneda eftermiddagsljuset, efter tältuppslagning och en pilsner tog jag ett dopp; vattnet börjar svalka igen efter att ha varit “kvalmigt” ett tag 😉 En stor fördel så här års, förutom avsaknaden av båtar, är ju att maten håller sig länge och pilsnern håller sig lagom kall!
Efter mat, kaffe och en SM spatserade jag runt ön och mådde mycket bra. Efter mörkrets inbrott blev det lite mörkerfotografering innan jag kröp in i tältet för lite läsning innan kudden manade till sömn.

Min lägerplats på Ljungskär; lyxigt, men inte vidare fältmässigt, med bänkar

Egentligen i stort sett kolmörkt, men med lång exponeringstid går det att få bilder då med.

När jag tittade ut ur tältet på söndagen morgon var det rejält dimmigt och det var det även när jag packat klart och gav mig iväg, sikten var knappt 100m. Paddlade på kompasskurs ut till St Kråkan och sen mot Lindö, gick innaför Styrsviksholm, via Rönneskär, Arpö ostsidan av Vagnö och sen så sakteliga snirklade mig tillbaka in mot Slättanäs, efterhand som dagen gick lättade dimman och på slutet var det riktigt varmt och soligt så det fick bli några rollar för nedkylningens skull.
I hamnen hade de flesta båtar lyfts ur vattnet dagen innan så det var som att komma till en ny hamn efter dagens 19km.

Dimma är fräckt!

En mycket fin hösttur, en hel del höstfärger, men de riktigt stora ekarna (en av Listerby skärgårds kännetecken) var tyvärr inte höstfärgade ännu. Bra väder hela tiden, endast lite regn natten mellan lördag och söndag och svaga vindar. På sydsidan av de stora öarna hade jag inte paddlat innan och lite nya paddelvatten är ju alltid kul!
2004-10-08–10 Raslången & Immeln
Jag skickade ut ett mail på kajaktur för att se om nån var sugen att hänga med, men troligtvis hade de flesta redan köpt TV-guiden och chipspåsarna inför helgens soffsittning 😉 Körde hemifrån i regn och rusk men väl framme vid Bökestads sågmölla i södra Raslången sken solen och det var gött på fredagens förmiddag.
Paddlade norrut och sen österut, bort till Alltidhult, en sväng upp i Blankaviken och sen upp i Raslångens norra del, lunchade vid den lilla miniforsen som kommer från Gillesjön/Filkesjön. Strålande solsken så ett dopp efter lunchen satt fint. Tillbaka söderut mot bilen i solsken och med kanonfina höstfärger
längs med kanterna

Lastade kajaken och körde till Breanäs på Immelns västra sida, paddlade ut och upp till Lissudden och sen bort mot Högön. Det fina vindskyddet på Lissudden, eldstaden och dasset var rivna och en skylt meddelade att lägerplatsen var nerlagd. Lite synd för den var mycket mysig, nu kan man ju förvisso tälta där ändå, men det var mysigt och sitta i vindskyddet framför brasan.

Paddlade sen tillbaka till Breanäs där Mats C från hbg hade anlänt, vi intog vindskyddet i Breanäs för natten.
På natten kröp temperaturen ned mot nollan och Christian som kom farande från hbg på morgonen, hade fått skrapa rutorna. En kanonfin morgon med klarblå himmel. Vi paddlade söderut ner till samhället Immeln och intog lunch på badplatsen där.

Paus för lunch vid badplatsen i samhället Immeln.

Vid en brygga låg båten MS Immeln, ser hyfsat fallfärdig ut, inget som direkt lockar att åka på rundtur med 😉
Vi paddlade norrut denna gången på östra sidan i svag motvind, var i land på en av Bosöarna och sträckte på benen. Kollade även idag läget på Lissudden, men det blåste rätt in där så det var inte så lockande (det rivna vindskyddet hade suttit fint), fortsatte bort till Brotorpet och intog den platsen för natten.
En brasa tändes och lagom till Christian fått upp tältet och brasan var igång kom det lite regn, men det gjorde ju inget.

Christian och Mats på väg norrut

Kvällen avnjöts i vindskyddet och framåt nattkröken kröp vi ner i säckarna. På morgonen var det strålande solsken, klart och temperaturen låg runt nollan.

Jag hittade några ägg i min packning, Mats lite bacon och Christian plockade lite svamp så det blev en fin ägg+bacon+svamp-frukost innan vi paddlade iväg.

Trevligt med lite ljus och värme från brasan | Lyxfrukost!

Vi paddlade i stort sett raka vägen in till Breanäs för vidare färd hemåt.
En fin tur med mycket fina höstfärger. Immeln och Raslången bjuder på fina paddelvatten

2004-10-30–31 Möckeln.
Jag & Pia sammanstrålade med Magnus vid en badplats i södra Möckeln strax norr om Älmhult, regnet lyste inte med sin frånvaro, men solen däremot.
Vi paddlade norrut, tog en sväng i viken öster om Möckelsnäs och sen vidare norrut med paus för lunch på Skareveln i uppehåll?! Vidare genom Insjön och runt Höö och sen söderut igen, landade för natten på Skareveln. Skareveln är en “officiell” lägerplats som ingår i Helgeå-leden.
Middag och umgänge blev “inomhus” i vårt tält medan regnet smattrade på tältduken.
På morgonen intog vi frukost inomhus innan vi paddlade en kort bit norrut på Möckelns västra sida och vände sen söderut för att ta oss tillbaka till startplatsen.

En trevlig tur i en, för oss, ny sjö. Till Möckeln lär vi återvända! Tycker man sjön i sig är för liten kan man lätt förlänga turen genom att paddla uppåt eller nedåt i Helgå.

Det verkade vara ovanligt mycket vatten, det stack upp träd och buskar både här och där.

Pia packar | Pia premiärsover ny sovsäck – Jättevarmt!!