November 2003

29 November, Bassängträning med MalmöKanotklubb.
Jag fick följa med MKK på deras bassängträning (teknik/säkerhetsövning). Kvällen innan hade de haft filmvisning och tittat på “Rolling with Maligiaq” så det fanns några nya rollar att öva på. Det började med 1 timmes teori i MKK’s klubblokal. Med genomgång om ensamräddningar, kamraträddningar,rollar, bogsering m.m.
Därefter lastades det kajaker, jag som aldrig varit i Burlövsbadet undrade väl lite hur alla kajaker skulle få plats; ett helt släp fylldes förutom ett antal bilar!!

Väl på plats vid badet insåg jag att det inte skulle vara någraproblem med utrymmet, bassängen var gigantisk! Jag tror det var drygt 20 havskajaker och 4 forskajaker som for runt i bassängen. Nybörjarna fick hjälp med sina ensam- och kamraträddningar medan de andra övade rollar, andra trix och provade olika kajaker.

Björn i senaste skapelsen. Skitkoool!!

Björn Thomasson hade med sin senaste skapelse som ännu inte fått namn och den fick för första gången känna på vattnet. Kajaken är mycket låg och smal, med stor inspiration från grönländarnas rollkajaker. Den ser oerhört häftig ut! Björn var snabbt i vattnet och satsade efter ett par inledande rollar på handrollen och det gick fint. Björn var i övrigt mycket nöjd med sin skapelse. Jag provpaddlade och provrollade den oxå och den kändes mindre ostabil än vad jag hade förväntat mig, den var mycket lättrollad. Men det tar nog ett tag innan man vänjer sig vid att sitta med nästan helt raka ben.Efter att ha provat Björns lilla nya, tog jag en runda med Hunter (592x52cm). När jag tidigare sett Hunter har jag tyckt att den såg låg och liten ut, men i jämförelse kändes den gigantisk – ungefär som en badflotte 😉

En mycket trevlig dag!

2003-11-25 Bassängträning.

Nu har bassängträningen kommit igång för säsongen.Med Ängelholms Kanotklubb är det 1 gång per vecka, det är inte alltid kameran är med, men denna gången var den

Pia övar på BalanceBrace och det går skitbra!

Magnus övar på att paddla ståendes | Jag övar på nån roll

22-23 November, Havsörnspaddling.

Liksom tidigare år bjöd Kenneth från Karlshamn in till Havsörnspaddling vid Tosteberga. Vi samlades vid hamnen i Tosteberga på lördagens förmiddag och paddlade en sväng i skånes enda skärgård, vädret var grådassigt men havet låg spegelblankt. Vi gjorde 5 örnobservationer så det var inte så illa och en säl dök upp ute vid Lägerholmen.
Lunch tog vi på en av de yttre öarna och fika på Rakö. Väl tillbaka i hamnen slog vi upp tälten och en kåta. I en av hamnens små stugor sattes det upp diaprojektor och diaduk och Peter från Roskilde visade bilder och berättade om en 3-veckors paddleltur på Grönland förra året. Mycket spännande och intressant!

Kenneth, Kerstin, Peter och Anders i Tosteberga hamn | Anders på väg mot Lägerholmen

Vi bänkade oss i kåtan för matlagning och umgänge. På natten blåste det upp och regnade en del, men lagom till vi vaknade slutade regnet.

Söndagen bjöd på en liknande paddelrunda, men med lite mer vind och vågor. Vi fikade på Brödjeholm och lunchade på Lindö. Strax innan vi kom fram till Lindö såg vi 5 havsörnar på Skadaskär på hyfsat nära håll!<

Anders, Kerstin, Kenneth på Brödjeholm | Kerstin, Kenneth och Lars-Åke redo för diabildsvisning

En trevlig tur med många örnobservationer och dessutom, som bonus och överraskning, en spännande bildvisning. Tyvärr blev det inga örnar på bild; nästa år ska jag nog se till att ha med ett rejält teleobjektiv!

8-9 November, Fullmånspaddling.
Fullmånspaddlingen detta år gick av stapeln i Hjörneredssjön i södra Halland. Ute i skogen för att det skulle bli riktigt mörkt, tidigare har vi haft det inne i Helsingborg, men där blir ju aldrig mörkt på grund av allt ljus från staden. Dessutom är det ju alltid skönare med friskt skogsluft än avgasluften i stan!

Stefan på väg att runda det enda “sjömärket” i Hjörneredsssjön

Tjat och matlagning i kåtan

Vi samlades strax efter lunchtid och paddlade en kort bit ute till vår tänkta lägerplats. Den stora kåtan slogs upp och vi tog lunch “inomhus”, vädret var inte riktigt på topp; lite moln och ruggigt. Efter lunch tog vi en kort tur i sjön och Olle anslöt oxå.När det mörknade bänkade vi oss i kåtan för mat och umgänge, Olle hade med sin stora värmare så det blev snabbt varmt och skönt inomhus. Efter ett par timmar lyckades vi släpa oss ur värmen och i kajakerna för en tur i mörkret, i paddlade uppåt i Lagan ett par kilometer och sen tillbaka igen.
Månen höll sig tyvärr bakom molnen, men iochmed att molnen var så tunna så var det ganska ljust ute i alla fall
Magnus undersäker en vägtrumma | Pia på nattpaddling

På söndagen paddlade vi ett varv runt Hjörneredssjön innan vi landade för lunch/fika på vår startplats för att därefter dra oss hemåt igen.
En trevlig tur i grådaskigt novemberväder, nästa år får vi hoppas på stjärnklart!
Med från våra krokar var Erik, Pia, Magnus H, Olle och Lena M. Dessutom hade vi långväga gäster från Linköping med oss på turen; Stefan & Camilla.

Bra fördelning på paddlarna, 6 träpaddlar av grönlands/alaska-typ och en (1!!) storbladig “kanadensar”-paddel 😉