Kristi Flygare 2003

Grebbestad, 29 maj – 1 juni

Jag och Pia följde med Tjörns Kajakklubb i KristiFlygare-helgen. Vi var nio stycken (Erik, Pia, Mats, Kenneth, Torgny, Tobias, Rolf, Andreas och Bengt) som samlades i Grebbestad på torsdagen och gav oss iväg. Eftersom ytterligare 2 paddlare skulle dyka upp dagen efter höll vi oss i krokarna av Grebbestad första dagen. Första etappen gick till Otterön där vi tog lunch, därefter rundade vi Otterön medurs och gick på insidan av Pinnö upp mot Käften. På Käften finns en kanonfin lägerplats som, lite förvånande, var ledig. Vi slog upp tälten, vissa badade, några gjorde nässelsoppa! (imponerande) medan andra bara slappade i solskenet. Framåt kvällningen kom det några stänk från ovan, men det var så pass lite att man knappt hann få på sig regnkläderna. På natten kom det en skur vid 4-snåret.

Läger på Käften | Bengt, Tobias & Torgny

Fredagens morgon bjöd på strålande solsken, efter frukost och andra bestyr slingrade vi oss fram bland kobbar och skär och hamnade vid lunchtid på Ormudden (Musön) där vi lunchade och inväntade Ralf och Eva som kom utpaddlande från Grebbestad.

Mats & Kenneth | Slingrande bland bryggor och sjöbodar sydost om Sövall

Efter avklarad lunch siktade vi på Långeskär, vid Hasstensskär träffade vi på Tony som gått ut från Hamburgsund och nu snirklade runt och letade efter oss andra, och han lyckades ju uppenbarligen! På Långeskär låg det redan 4 kajakister (från Örebro), men där var gott om plats till oss 12 med. Vädret var verkligen på topp med strålande solsken så vi njöt länge i solen med diverse goda drycker och tilltugg. När vi varit iland på Långeskär ett tag dök Robert och Jenny från Helsingborg upp, de slog läger i en annan vik, men gjorde oss sällskap under kvällen; mycket trevligt.

Ralf, Mats, Erik, Eva och Kenneth

På lördagen gav sig några av hemåt; Tony, Torgny och Tobias medan vi andra bestämde oss för att ligga kvar en natt till på Långeskär. Några; Mats, Ralf, Eva, Kenneth och Bengt paddlade in till Fjällbacka bl.a. för att försöka få tag på räkor. Rolf och Andreas paddlade en tur söderut. Robert & Jenny gav sig av söderut för att hitta en ny lägerplats. Jag och Pia paddlade ut mot Lyngön och hittade många smala och roliga passager på dess utsida och gick sen ner mot Gluppö där vi var iland och försökte hitta geogömman “Coastal 02 – Gluppö“, men vi hittade den dessvärre inte ;-( men vi ska säkert till dessa krokar igen i sommar och då gör vi ett nytt försök! Vad en geogömma är för nåt kan man få reda på hos www.geocaching.com eller www.geocaching.info.se

Andreas i Seyak och Rolf i Khatslano

Efter besöket på Gluppö rundade jag & Pia Fläskön och paddlade upp mot Långeskär igen för lunch, efter lunchen övade vi lite rollar och paddlade i närområdet. Efter ett tag kom Rolf och Andreas tillbaka och då fick vi tillfälle att provpaddla Rolfs mycket fina Feathercraft Khatslano. Khatslano är en faltkajak (alltså hopfällbar) och är uppbyggd av ett skelett av aluminium och klätt med en typ av gummiduk. Vi blev båda mycket imponerade av denna kajak! Väldigt lättpaddlad och trevlig och dessutom en underbar känsla när kajaken “följer” med sjön och vågorna i och med den flexibla konstruktionen. Enda nackdelen torde vara priset; men smakar det så kostar det 😉

Fredagsmiddag på Långeskär | “Räkfrossa” på Långeskär

Långeskär fick besök av fem andra kajakister, de kom från Volvo IF’s friluftssektion. De fyra andra som var där när vi kom dagen innan hade gett sig av under dagen.

Efter ett tag kom Fjällbackagruppen tillbaka, de hade lyxat till det med krogbesök i Fjällbacka och fått se uppvisning av sjöräddningen. Med sig hade de ett rejält lass räkor vilket gjorde kvällsmaten extra njutbar. Vi njöt av det fina vädret länge och väl på kvällskvisten och solen gjorde en fin nedgång i havet. De sista tappra hamnade inte i sovsäckarna förrän sent, men då hade många världsproblem lösts 😉

Läger på Långeskär

På söndagens morgon blåste det kallt från sydost, men vi fann någorlunda frukostlä bakom en klippa. Vid 10-tiden kom vi iväg (Rolf och Andreas kom iväg tidigare) och tanken var att gå skyddat i stort sett direkt in mot Fjällbacka med lunchstopp på t.ex. Musön i lä för vinden. När vi passerat sundet mellan Dannholmen och Lökholmen konstaterades att havet låg spegelblankt så vi ändrade kurs mot nord och tog lunch på St. Måkholmen efter att ha sett ett par sälar och Kenneth fiskade upp en flaskpost på vägen! Innan landstigning på Måkholmen provade vi (Mats, Pia & Erik) årets första rollar med lastade kajaker och visst blev vi lite fuktiga men upp kom vi!

Erik utanför Lyngö | Pia vid Tveklyftan

Vägen in till Fjällbacka togs norr om St. Klövskär och Otterön i riktigt sommarväder. Tyvärr tog ledigheten och turen slut alltför tidigt och vi satte oss i bilen för en färd mot skärgårdslösa Skåne ;-(

En oerhört trevlig tur i mycket trevligt sällskap och i en mycket fin skärgård som verkligen visade sig från sin bästa sida.