Fler...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Byggdag 48-49

Byggdag 48, 2004-03-05
Äntligen fredag! Egentligen borde jag väl stannat hemma och kurerat min något trötta rygg men inte ska väl en sträckning hindra att jag blir klar till bassängträningen på söndag.

Ribborna som ska sitta framför sittbrunnen skall fällas in i masiken och gå över ribborna fram till ribba 3, ribban framför fotstödet.

Efter lite provsittning och klurande fram och tillbaka bestämde jag mig för placeringen. Det gäller att ribborna inte kommer ivägen för knäna och så vill man ju få till en snygg form.

Cunningham räknar med att det ribborna går på eller över däcksribborna mellan masiken och ribba 3. På min kajak är dock den första böjda däcksribban (ribba 5) något hög. Detta gör att de längsgående ribborna inte landar på ribba tre. Min plan blev att fälla ner dem något i ribba 5 samt att sedan böja ner dem mot ribba 3. Om pluggarna längst fram vinklas framåt så bör de hålla kvar det hela.

Det du ser på bilden ovan är så långt det blev denna dag. Jag får lov att säga att det kändes lite kymigt att sätta sågen i masiken när jag skulle fixa infällningarna. Förutom att fixa rätt längd på ribborna så försänkte jag den alltså något i ribba 5 samt fasade av ribban där den kommer ner till ribba 3.

På denna första ribba saknas mellanlägget vid ribba 4 och dessutom ska den andra ribban på plats. Det får bli i morgon!

Byggdag 49, 2004-03-06
Morgon och morgon… Men det är ju skönt att sova också! Ryggen är fortfarande trött så det blir att ta det lite försiktigt. En ribba var redan på plats och till en början gjorde jag en favorit i repris med den andra ribban.

Det som behövde lite klurande var mellanläggen vid ribba 4. Jag sågade till två lagom långa klossar och för att få till alla vinklarna så la jag den ena klossen bredvid den längsgående ribban och markerade undersidan av ribban på klossen. Sedan satte jag den bredvid den kloss som ska sitta vid den aktuella ribban och överförde markeringarna så fick jag dem på rätt sida av klossen. Jag på samma sätt på andra sidan av ribban och genom att binda ihop linjerna så fick jag fram hur jag skulle vinkla sågen.

Den högra ribban visade sig faktiskt inte ligga emot ribba 6 utan jag fick göra ett mellanlägg även där.

Jag vinklade pluggen olika vid alla ribbor och vid ribba 4 tog jag två plugg vinklade som ett V. Pluggen går inte igenom däcksribban så det gäller att måtta ordentligt hur djupt det skall borras.

Jaha, då är skrovet klart! Men inte riktigt förståss… Sittbrunnskant skall ju fixas men det kommer senare. Nu oljade jag in hela kajaken med kokt linolja utblandad med ca 1/4 balsamterpentin.

Jag började med att pensla på riktigt rikligt på alla ytor med ändträ så att de fick lite extra att suga i sig. Det tog ganska lång tid att olja in hela strukturen  det är många ribbor, vinklar och vrår. När jag var klar så undrade jag verkligen om jag inte skulle ha sprutat på oljan med kompressorn och färgsprutan i stället. Nåväl efter att jag testpaddlat kajaken och innan jag klär den så tänker jag olja in den en gång till så jag kan ju prova den metoden då.

Det blir verkligen ett lyft när trät blir inoljat. Något som riktigt stod ut var masiken. Nicke måste ha sågat ner en riktig guldek! Det är kanske svårt att få fram lystern här på webben men jag kan lova att det blev tjusigt!

I morgon skall jag plasta in kajaken och paddla! 🙂

föregående sidanästa sida

Lämna ett svar