Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

700 procent ökning av sjöräddningsinsatser

Helikopterhäng
Helikopterhäng i Blekinge för ett par år sen

Sveriges radio rapporterar om en kraftig ökning av antalet sjöräddningsinsatser bland små farkoster som kanoter under 2015 jämfört med 2014.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6392915

Inget vidare skojsiga siffror såklart.

En anledning kan vara att de små farkosterna blivit mer populära, en annan kan säkert vara att det var en rätt tjurig start på sommaren 2015 med busigare väder och svalare vatten.

Det rekommenderas bland annat att man har med en mobiltelefon i vattentätt fodral. Det är en klart god tanke men sen ska man vara medveten om att en smart telefon med pekskärm oftast funkar dåligt (eller till och med inte alls) när fodralet är blött och kallt och fingrarna blöta och kalla och oftast ännu sämre om man har handskar på sig. Lägger man till lite stress på det så kan man nog nästan lika gärna lita på en burktelefon i ett nödläge 🙂 Här är en gammal knapptelefon betydligt mer användbar.

Det bästa är såklart att undvika att hamna i en situtation där man behöver kalla på hjälp 😉 Förvisso lättare sagt än gjort men några tankar kan vara:

Öva mera! Gärna i de förhållanden du tänker paddla i. Det är givetvis super att öva inomhus i bassäng men ta med kamraträddningarna, ensamräddningarna, rollarna och leket utomhus. Det är stor skillnad på att simma och klättra på kajak i 25-gradig bassäng och 28 grader i luften i badkläder eller tunn våtdräkt jämfört med femgradigt vatten och femgradig luft. Lägger man sen till klumpig torrdräkt (jämfört med badbyxorna), flytväst full med prylar, kajakdäck med kompasser linor, pumpar, paddlar, osv osv blir det inte enklare. Sen kan det ju blåsa utomhus oxå har jag hört och gå vågor 🙂

Tänk före! Inte alltid så lätt men klart vettigt! Kanske inte måste ge sig ut. Slå en kik på väderprognoserna. Planera om ifall vädret ändrar sig, bättre att stanna kvar på ön och ringa efter hjälp än att hoppas det funkar. Bättre att stanna en natt extra än att tro att man måste vara på jobbet dan efter osv.

Sen är det såklart alltid bra att tänja på gränserna men det kan man göra under mer ordnade förhållanden.

Det nämndes även förarbevis. Låter rätt märkligt, det skulle ju i så fall alla som är i närheten av vatten ha så som fiskare, badare, skrinnare osv. Plus alla andra ställen det händer olyckor på; hemmet är väl värst?

http://www.sjofartsverket.se

http://www.sjoraddning.se

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6392915

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på Pinterest

Kommentera

Kommentera