Meny

Vi anlände Stocken camping på Orust framåt sen torsdagseftermiddag i skapligt regnväder. Gött att bara parkera Winzent efter incheckning och slippa slå upp tält.

Efter mat och lite stugbilshäng fick vi tjötat runt lite med blandat löst folk, var nog ett 30-tal på plats. Somnade så småningom sött i plåttältet. Vaknade till en lite grå morgon och regning förmiddag, så det blev innehäng med lite korta uteinslag med lite tjöt, fler paddlare landade efterhand.

Så småningom tog jag och Pia oss en runda utåt. Blåste på rätt bra så vi tyckte inte det var roligt/görbart längre än ut till farleden. Vi gick iland på en ö och badade istället. Från toppen såg det klart skummigt ut utåt Vallerösundet. Sen skön medvind tillbaka. Fler på plats och fler att tjata med.

Så småningom blev det matdags. I år var restaurangen nedbränd men fanns en FoodTruck på plats som fixade god mat. Perfekt.

Gott om kajaker

Efter mat, tjat, mer tjöt så blev det läggdags, kajaker och paddlare kom det nya mest hela tiden. Campingen skulle vara helfull, dels på grund av Stockenträffen men det var även Öppet Varv den helgen och så var det nåt bröllop i krokarna. Kul med lite folk även lite off-säsong (midsommar och sex veckor framåt).

Nigel Foster var tillbaka på Stocken för kurser efter ett par års uppehåll. Björn Thomasson var som vanligt där och körde rolleri och grönlandspaddleri och snackade såklart bygge.

Tjörns kajakklubb körde som vanligt mycket uppskattade guidade turer både korta, långa, långsamma och snabba.

På lördagen tog vi det som vanligt lugnt. Efter kaffe i Winzent blev det frukost ute. Mer snack, mer kajaker, mer paddlare, mer grannar. Några stack ut och vi var nog nästan inte allra sist på vattnet. Tog oss ut till champagneviken på Hermanö. Hoppade iland för lite fika, foto, tjöt och bad. Riktigt göttigt väder och lite vågor och skum bland stenarna. Gött snack på land om både lite paddling men även odling och annat.

Vi paddlade sen bort mot Vallerö och ut i sundet mellan Vallerö och Tornö. Bad och fika på en klippa en bit ut. Sen ut och kände på vågorna och så en liknande sväng tillbaka.

Sen ungefär som dagen innan inne på land. Skapligt många gamla bekanta och en hel del nya. Många träffar man bara AFK på Stockenträffen en gång om året. Superkul! Jette visade bilder från paddling på andra sidan klotet, verkade fint men 20 grader för varmt 😉 Pia hade med lite silversmycken som en del ville spana på och handla. Kul!

Blev inte jättesent för oss. Var borta och vispade lite efter mareld vid badstranden men såg inget. Hörde dagen efter att de som varit ute och mareldspaddlat hade haft bra med mareld. Koolt.

På söndagen började en del packa ihop direkt, några slöade heltid i solen, några var ute tidigt osv. En salig blandning som vanligt alltså. Vi kom på vattnet och paddlade återigen ut till Hermanö. Go fika på stranden i gott sällskap. Sen ut på utsidan och snirklade lite, länge sen vi var på Hermanös utsida. Stannade och badade på utsidan och sen inåt igen. Stopp för lite rolleriövningar på vägen. Ganska tomt när vi kom tillbaka.

Perfekt väder för de flesta. Några av de allra flitigaste hjälmpaddlarna hade nog önskat mer vågor men de allra flesta gillar sol och plattvatten bäst.

Kul med lite utställare, både KajaktivPlums, Enok grönlandspaddlar och Petrus var många på plats och verkade satsa lite på Stockenträffen. Superkul.

Bra jobbat av Tjörns kajakklubb och tack för en trevligt träff. Förra åtet var vi inte där men några år har vi allt varit där, https://www.kajak.nu/tag/stockentraffen/

VI stannade kvar till måndagen, cyklade lite i området, såg älg (kalven sprang in och gömde sig på campingområdet innan den vände och gick tillbaka till mamman), spanade lite ljung, badade lite och tjötade lite med de som var kvar.