Meny

Köpa Husbil & Plåtis – vad ska man tänka på?

Svårt att veta vad man vill ha och alltid svårt att råda vad andra kan tänkas vilja ha? Sen är det nog så att man kommer på efterhand som saker används hur man egentligen vill ha det. Vi har en kort plåtis på 565cm nu och kommer troligtvis skaffa en kort nästa gång också. Inte för att få lägre färjeavgifter eller broavgifter vilka en del verkar fokusera på utan för att få en smidigare bil med bättre svängradie och dessutom smalare som är lättare att hantera på de små ställena, både vad gäller små mysiga skogsvägar men även när/om vi får för oss att besöka en by eller stad. En del verkar tro att storleken inte spelar någon roll men vi upplever stor skillnad mellan vår stugbil och vår vanliga bil som är 1m kortare. Dessutom verkar de kortare väga mindre och ge mer lastvikt om man till exempel vill hålla sig under 3500 kg totalvikt.

Här följer några tankar som vi gillar inför vår nästa plåtis, husbil, camper, van eller vad man nu väljer att kalla det. I första hand gäller dessa synpunkter plåtisar men det mesta är även tillämpbart på större husbilar. Som vanligt är det vårt tyckande, andra kan fokusera på helt andra (motsatta) saker.

  • Öppet mellan fram och bakdel, alltså ingen kyl eller garderob som sticker upp på passagerarsidan/kökssidan. Vi tycker det gör mycket för rymden i bilen och ger dessutom bra kontakt mellan fram och bak då en av oss ofta sitter/ligger i sängen och läser/surfar.
  • Tvärbadd bak, som vi har nu, ger mer plats till annat. Får kanske bli långbäddar framöver nångång när/om vi inte vill eller kan klättra och trängas/kramas 🙂
  • Kyl vid dörren så det går att ta en kall dryck ur kylen utifrån utan att behöva gå in. Samma gäller vid handling, smidigt att kunna lasta i kylen utifrån. Vi har inget behov att jättekyl, räcker med lite basprodukter och mat för ett par dagar till en vecka. Vi rör oss, liksom de flesta andra, oftast i bebodda trakter där det finns möjlighet att handla. Några bilar har kyl vid dörren i form av kylbox, känns ännu vettigare då mindre kyla “rinner” ut vid öppning. Många vill ha stor kyl och högt placerad men det ser vi ingen vits med än på några år, lite knäböjningar klarar vi förhoppningsvis ett par år till.
  • Två plattor/brännare, tre är för oss onödigt och det blir bara trångt mellan kastrullerna, hellre lite mer yta runtomkring i så fall. En del vill tvunget ha ugn men det är ovanligt i småbilarna i europa. I usa verkar alla husbilar ha mikrovågsugn. Vi funderar på att skaffa en Omnia för ugnsmat, skulle även kunna få följa med ut på lyxkajakturerna 🙂 Kanske en gasplatta och en induktionshäll? I kombination med riktigt rejäl batteribank hade detta varit smidigt, då kunde det mesta av kockandet ske på induktionshällen även vid fricamping.
  • Gärna hyfsat stor vask så det funkar att diska smidigt. En del har verkligen små. Vi har förvisso inga problem för att diska utomhus men är det busväder ute och plats finnes så varför inte?
  • Takräcke. Kanske nedfällbart för enklare lastning av kajaker. Thule har Hullavator som fästs på vanliga (Professional) räcken, kommer inte ända ner men borde underlätta en hel del. Engelska KariTek har hela räcken som fälls och vevas ända ner till marken.
  • Takplattform. Så man kan sitta på taket för bättre vy. Vanligare på folkabussar, se taggen #vanlife. Riktigt coolt. Kombineras nog helst med fast stege.
  • Dieselvärmare. Framförallt för svalare årstider hade det känts smidigt att slippa byta gasflaska/gasflaskor mitt i natten och att slippa jaga efter gas. Dessutom bara ett bränsle att fylla på i princip. Finns även dieselspis som också känns intressant.
  • Separat gasollucka som vissa har för att slippa öppna bakdörrarna vid flaskbyte. Om man nu inte bara har diesel alltså 🙂
  • Gärna stor lucka vid toakassetten där det även finns plats för elsladd och lite småsaker man vill åt ofta så den slipper vara därbak eller inne i bilen. Finns på t.ex. Westfalia 540.
  • Gärna enkelt höjbar säng så cyklarna kan ställas därunder om man till exempel är ute och paddlar några dagar. Finns på några bland annat Vantourer 540, Pössl Revolution, Knaus med flera.
  • Gärna inget gasolskåp eller vattentank längst bak för att få fullbredd så att cyklar eller skidor får plats på bredden. Har bland annat några av Westfalias modeller och även La Strada.
  • Duschuttag utomhus kunde oxå vara gött för att skölja av sig själv och/eller cyklarna.
  • Markis kan ibland vara gott. Vi plockade av vår får att få dit takräcke men det finns lösningar från både Thule och Fiamma för kombinationen räcke & markis nu. Markisfäste på sidan av bilen står i så fall på önskelistan så markisen kan dras ut en kortis, benen fästas på bilen för enkelt regnskydd precis över stora dörren.
  • Mer vinterbonad? Egentligen är det inget större problem att hålla värmen i de flesta husbilar, speciellt inte om man har två stora gasolflaskor eller dieselvärmare och skaplig batterikapacitet. Då funkar det fint ett par dagar (minst) utan el. Däremot är det ganska många bilar, både stora och små som inte har vatten och avlopp uppvärmt och isolerat. Extra ovanligt med avlopp och vatten som klarar vinter på riktigt är det i små plåtisar. För vår del funkar det att diska i en snödriva och inte duscha på några dagar. Tror det är trixigare att torka kläder efter några timmar i snön däremot, då är nog en större bil att föredra.

Troligtvis kommer vi inte få med allt när/om vi tokshoppar nästa bil men kanske något i alla fall 🙂

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

Kommentera